יתכן וריי דליו וברידג'ווטר הצילו בטעות את ג'נרל אלקטריק?
יכול להיות שהמשקיעים של ג'נרל אלקטריק (GE) GENERAL ELECTRIC חייבים תודה למייסד ברידג'ווטר - ריי דליו, כשיתכן והאחרון הציל את GE ללא כוונה.
לפי ספרו של רוב קופלנד, The Fund, מנכ"ל ג'נרל אלקטריק (GE) הנוכחי - לארי קלפ, הצטרף לתקופה קצרה לברידג'ווטר ב-2015, זמן קצר לאחר שעזב את תפקידו ב-Danaher לאחר תקופה מוצלחת של 14 שנה. לפי הספר, מייסד ברידג'ווטר - ריי דליו, רצה שקאלפ יציע רעיונות כיצד לנהל את החברה בעזרת העקרונות אותם דליו פיתח. בעוד קאלפ האמין שברידג'ווטר מעסיקה יותר מדי אנשים עם תפקידים לא מוגדרים וכי זה הגיוני יותר שאדם אחד יהיה האחראי.
לאחר חילופי דברים בין השניים, דליו החליט שקאלפ לא מחזיק בדרך החשיבה אותה הוא מחפש ולפי הספר פיטר אותו במקום ו-"עזב את החדר". למרות שבספר המקרה מתואר כפיטורים, קאלפ שימש כיועץ לברידג'ווטר ולא עובד מן המניין.
המשקיעים בג'נרל אלקטריק כנראה צריכים לשמוח שהשניים לא ראו עין בעין. קאלפ הצטרף ל-GE כמנכ"ל ב-2018 והחל למכור נכסים במהירות על מנת להפחית את עומס החובות העצום. כעת, קאלפ מפצל את החברה לשלושה עסקים: GE Healthcare שהוצאה בתחילת 2023,. GE Vernova, עסק ייצור החשמל של GE, צפוי לצאת במחצית הראשונה של 2024. זה ישאיר את GE עם הזיכיון המוביל שלה בתחום התעופה והחלל אותו קאלפ ימשיך לנהל.
שיטת הניהול הרזה
לכל שלושת העסקים צריכים להיות מאזנים יציבים ועם יחסית סיכון נמוך למשקיעים כשהם הופכים לעצמאיים. זה סימן אחד להחלטות הקשות ולעבודה הרבה שהייתה צריכה להיעשות במשך השנים. קאלפ נוקט בשיטת הניהול הרזה, דבר לא חדש לעסקים בארה"ב. שורשי הניהול הרזה נמצאים עוד ביפן שלאחר מלחמת העולם השנייה ובאופן גס הוא עוסק בניהול כולל, מבוזר ומעשי, יחד עם בקרת תהליכים סטטיסטית על מנת להשתפר כל הזמן ולהתמודד עם בעיות.
- 600% בארבע שנים: שלוש החברות של ג’נרל אלקטריק מתפצלות בביצועים
- החברה בת ה-134 שנולדה מחדש לפני 6 שנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אופן היישום של הניהול הרזה הוא תמיד הדבר החשוב ביותר, והיישום של קאלפ ב-GE הצליח להניב תוצאות. ניקח למשל את עסקי התעופה והחלל, שולי הרווח התפעולי עמדו על 20.4% ברבעון השלישי של 2023. ב-2017 לאחר תקופה חזקה ושנה לפני כניסתו של קאלפ לתפקיד שולי הרווח בענף התעופה עמדו על 20%. לנצח את המספרים של 2017 בסביבה שמושפעת מהקורונה, מתמודדת עם אתגרים בשרשרת האספקה ועם אינפלציה גבוהה זהו הישג משמעותי.
ביצועי המניה
ומה בנוגע למנית החברה? מנית GE, בהתאמה לספין של GE Healthcare, עלתה ב-50% תחת הנהגתו של קאלפ. מהשפל של דצמבר 2018, זמן קצר לאחר שקאלפ נכנס לתמונה וכאשר המשקיעים החלו להבין את כמות הבעיות ב-GE, מניות החברה עלו ביותר מ-100% בזמן שמדד ה-S&P 500 עלה ב-50% באותה התקופה. כיום החברה נסחרת לפי שווי של 122 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה עלתה ב-70% מתחילת השנה וב-75% בשנה האחרונה כולה.
לא ברור עדיין מדוע הדברים לא הסתדרו בברידג'ווטר. הייתה התנגשות בין שני אנשים שונים, אבל קרנות גידור הן לא כמו עסקים אחרים. לקרנות גידור יש לרוב מייסדים רבי עוצמה שמכוונים את תהליך ההשקעה. יתרה מכך, מספר קטן של עסקאות אחראיות בדרך כלל לחלק גדול מהרווחים או ההפסדים של כל שנה. בחברת ייצור מסורתית, כל עסקה חשובה. חברות מרוויחות מעט כסף על כל מכירה של מוצרים ושירותים.
ריי דליו
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
המיליארדר האמריקאי ריי דליו נחשב לאחד מהמשקיעים המוכרים והמצליחים ביותר בעולם. ב-1975 הקים את ברידג'ווטר, ובמשך עשורים לאחר מכן, הוביל אותה והפך אותה לקרן הגידור הגדולה ביותר בעולם, שמנהלת נכון להיום נכסים של משקיעים מוסדיים בהיקף של כ-124 מיליארד דולר. במשך שנים כיהן כמנכ"ל, יו"ר ומנהל השקעות ראשי של ברידג'ווטר, תפקידים שמהם החל להיפרד ב-2017.
בתחילת 2022, כשהמנכ"ל שהחליף את דליו בתפקיד החליט לפרוש, מונו שני מנכ"לים משותפים - אחד מהם הוא הישראלי ניר בר-דעה, בנו של מנכ"ל שטראוס לשעבר גיורא בר-דעה ואחיו של מנכ"ל הבנק הדיגיטלי One Zero גל בר-דעה. כיום, ניר בר-דעה מכהן כמנכ"ל יחיד של ענקית הגידור.
בסוף ספטמבר התחוללה סערה לאחר שדווח כי המייסד, בן ה-74, שוקל לחזור לפעילות בקרן, כשנה לאחר שעזב אותה סופית. לפי הדיווח, החוזה שלו מאפשר לו לחזור לפעילות אם ישנה ירידה בתוצאות הקרן, ומאז עזיבתו, הקרן המרכזית של ברידג'ווטר נמצאת במגמה שלילית, כך לפי פרסום ברויטרס מהחודש שעבר. עם זאת, דליו טען כי אין לו כוונה לחזור ולנהל את הקרן וכשנשאל לגבי המתחים בקרן אמר "רבנו על הרבה דברים, תוך כדי שאנחנו עדיין אוהבים אחד את השני - כמו משפחה איטלקית".
לאחרונה אמר דליו בעקבות המלחמה בין ישראל לארגון הטרור חמאס כי ״הסיכוי למלחמת עולם בלתי מוגבלת הכוללת את המעצמות הגדולות (ארה״ב וסין) עלה מ-35% ל-50% בשנתיים האחרונות״.
״מה שקרה ומתרחש בין ישראל לחמאס, כמו מה שקרה ומתרחש בין אוקראינה לרוסיה, צריך לעורר סלידה ופחד אצל כולם. זה נכון הן מכיוון שהקונפליקטים הללו חושפים את הדרכים הנוראיות והמרדניות הבלתי נתפסות שבהן אנשים יכולים להתייחס לאנשים אחרים - במיוחד אזרחים חפים מפשע - והן משום שאף אחד בשום מקום לא יכול להיות בטוח שהוא לא ימצא את עצמם מתישהו באיזו מלחמה איומה״.
- 1.עיזבו 08/11/2023 08:13הגב לתגובה זולכו לגדולים באמת גרינברג,זיו סגל,גורביץ'
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
