אפל
צילום: unsplash
לקראת הדוחות

החברה הגדולה בעולם - למה לצפות מדוחות אפל?

ענקית הטכנולוגיה תדווח היום על תוצאותיה לרבעון השלישי - בוול סטריט צופים המשך האטה בעיקר בגלל השוק הסיני ומכירות האייפון המדשדשות, וכנראה שהתחזית לרבעון הראשון של 2024 היא מה שתזיז את המניה למעלה או למטה
רוי שיינמן |

ענקית הטכנולוגיה אפל  APPLE תדווח היום על תוצאותיה לרבעון השלישי, ובוול-סטריט מצפים להמשך מגמת הירידה כשאפל צפויה להציג רבעון רביעי ברצף של ירידה בתוצאות - צפי האנליסטים הוא לרווח מתואם למניה של 1.31 דולר והכנסות של 84.18 מיליארד דולר - מתוכם 43.73 מיליארד דולר ממכירת אייפונים, 21.36 מיליארד דולר ממכירת מחשבי מאק ו-21.36 מיליארד דולר מתחום השירותים (אפל מיוזיק, אפל TV ועוד).

ברבעון הקודם  אפל רשמה רווח למניה של 1.26 על הכנסות של 81.8 מיליארד דולר - כך שבוול סטריט יש הסכמה שאפל תציג ביצועים פחות טובים מהרבעון השני, וזה הופך את התחזית לרבעון הרביעי של השנה ובעיקר זו של הרבעון הראשון של שנה הבאה למעניינות יותר.

וול סטריט צופה שברבעון הרביעי אפל תעבור למגמת שיפור - היא צופה לה רווח למניה של 1.98 דולר על הכנסות של 116.37 מיליארד דולר, וברבעון הראשון של שנת 2024 המגמה תימשך כאשר וול סטריט צופה לאפל רווח למניה של 2.09 דולר על הכנסות של 122.9-123 מיליארד דולר. 

אחת הסיבות העיקריות לצמיחה שצפויה לחזור ברבעון הרביעי היא עונת החגים בארה"ב, ובעיקר חג המולד - במידה ואפל תאכזב בתוצאות הרבעון הרביעי, אפשר לצפות שטים קוק ועמיתיו יצטרכו לספק הרבה תשובות בשיחה עם המשקיעים. וזה לא שלאפל מצפה רבעון חלק - בנוסף לכלכלה הסינית שמכבידה על המכירות של אפל בסין, היא גם נתקלת שם בתחרות הולכת וגוברת מהמכשירים של חברת וואווי הסינית. בנוסף, יש חששות בארה"ב מדעיכה נוספת בהוצאות של האמריקנים ודיווחים על כך שהביקושים למכשיר האייפון 15 החדש נמוכים ושקיים מחסור בחלק מהרכיבים שמאיטים את הייצור.

עוד תחום בו אפל לא מעורבת כמעט בכלל, והודעה על כניסה אליו דווקא יכולה לעודד את המשקיעים, הוא הבינה המלאכותית. בעוד החברות הגדולות האחרות בסקטור כמו מיקרוסופט, גוגל ואמזון משקיעות כספים רבים בשביל לקדם את עצמן בתחום, נראה שאפל, במודע או שלא, נשארת מאחור. המשקיעים של אפל שמשתוקקים לראות חידוש אמיתי בחברה ישמחו לראות אותה נכנסת לתחום, והיא אפילו לא צריכה לבנות שום דבר חדש מאפס - יש לה כבר את סירי, העוזרת הדיגיטלית במכשירים של אפל שלא באמת קיבלה חידוש פורץ דרך מאז שהושקה ב-2011.

עניין נוסף המרחף מעל לראשה של אפל, ועלול לגרום לה לאיבוד של אפיק הכנסה גדול, הוא ההסכם עם גוגל לגבי מנוע החיפוש - לפי הדיווחים גוגל משלמת לאפל 18 מיליארד דולר בשנה, כאשר יש דיווחים שאפילו מעידים על כך שבשנת 2021 הסכום הזה עמד על 26 מיליארד דולר, בשביל שמנוע החיפוש ברירת המחדל במכשירי אפל יהיה גוגל. העניין מתנהל בבית משפט וההערכות הן שהוא ימנע מהחברות להמשיך בקשר הזה, וזה יקזז לאפל סכום נכבד מההכנסות.

לאחרונה הודיעה יצרנית האייפון כי תעלה את המחירים עבור כמה מהשירותים אותם היא מציעה, ביניהם: אפל TV, אפל ארקייד ואפל ניוז בארה"ב ובשווקים בינלאומיים נבחרים. מחיר אפל TV יעלה ל-9.99 דולר מ-6.99 דולר. אפל ארקייד עולה כעת 6.99 דולר, לעומת 4.99 לפני כן, בעוד שירות אפל ניוז עלה ל-12.99 דולר לחודש מ-9.99 דולר. גם המחירים לחבילות שכוללות מספר שירותים יחד הועלו. מנויים חדשים יתחילו לשלם מיד את התעריפים החדשים, בעוד מנויים קיימים יתחילו לשלם את התעריפים בעוד 30 ימים.

קיראו עוד ב"גלובל"

לפי הערכות האנליסט עמית דריאנני מ-Evercore ISI, העלאת המחירים של אפל היא רק הראשונה והעלאות נוספות צפויות בהמשך. "עליות מחירים הן מנוף שיכול לעזור לאפל בהמשך", אמר דריאנני. "אנו מצפים שאפל תמשיך לעלות את המחיר היות ואפילו במחיר החדש של 9.99 דולר היא נגררת מאחורי המתחרות כמו נטפליקס (15.49 דולר) ומקס (15.99 דולר).

האנליסטים מצביעים על מספר סיבות מדוע יש לגלות משנה זהירות בנוגע לאפל בהן הערכת השווי, האטה במכירות ועוד. אפל ממשיכה להיסחר במכפיל רווח עתידי של 27.8, זאת בהשוואה למכפיל רווח היסטורי של 23.5 בממוצע - ובפרמיה גדולה על הנאסד"ק. בנוסף הם סבורים שהמכירות בארה"ב יראו קשיים, בהתבסס על ניתוח קנייני של יותר מ-1.8 מיליון מחזיקי כרטיסי KeyBanc בארה"ב. הם מדגישים כי תעריפי השדרוג של מכשירי האייפון בארה"ב או מבצעים לרכישת אייפון ראשוני כבר פחות אטרקטיביים.

מנית אפל מגיעה לדוח במצב לא הכי מזהיר - מאז הדוח של הרבעון השני אפל ירדה כבר 7.5%, ולמרות זאת היא עלתה ב-41.5% מתחילת השנה. היא נסחרת במגמת ירידה מאז אוגוסט ועומדת כעת על מחיר של 177 דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.