הריבית בארה"ב נותרה שוב ללא שינוי ב-5.5%
לאחר 11 העלאות ריבית ושתי הפסקות הפד' החליט להשאיר פעם נוספת את הריבית כשהייתה על 5.25% - 5.5%. הגבוהה ביותר ב-22 השנים האחרונות.
עם תשואות האג"ח שבעלייה, אינפלציה שכרגע נוטה מטה והתגברות הסיכונים הגיאופוליטיים, ההחלטה להשאיר את הריבית כשהייתה לא מפתיעה. טרם פגישת הפד ההסתברות לכך שהריבית תישאר על כנה עמדה על 98.7%. הפדרל ריזרב צפוי להיפגש שוב בדצמבר ובוול-סטריט סבורים כי גם בפגישתו הבא הפד ישאיר את הריבית כמו שהיא עם הסתברות של 74.4%. כ-24.6% כרגע סבורים שתהיה העלאת ריבית. כ-12 חברים בפד עדין מאמינים שתהיה העלאת ריבית נוספת השנה.
התחזית לדצמבר היא מסובכת בעקבות החוזק שעדיין קיים בכלכלת ארה"ב. פקידי הפד אמרו בעבר כי יהיה צורך לראות קצת התקררות בכלכלה על מנת להוריד את האינפלציה חזרה ליעד השנתי של הבנק המרכזי של 2%. עד כה, הכלכלה נותרה חזקה, למרות העלאות הריבית. האינפלציה התקררה בצורה מתונה בחודשים האחרונים, אם כי הפד מתקשה להתקדם בהורדתה ליעד ה-2%.
הצטרפו למסיבת העיתונאים של יו"ר הפד' פאוול:
זוהי הפעם השנייה ברציפות, שבה הפד מותיר את הריבית ללא שינוי. אם נזכור שהפד השתהה במהלך ההעלאות הנוכחי, לראשונה ביוני. ושמאז בוצעה רק העלאה אחת, בחודש העוקב, הרי שההחלטה היום מסכמת קרוב לחצי שנה של הימנעות משינוי מהותי במדיניות. ההימנעות זו נרשמה אומנם על רקע עליית תשואות האג"ח הארוכות בארה"ב, לאור הגידול בקצב ההנפקות על ידי מחלקת האוצר האמריקאית. אבל בעוד שהצהרות חברי הפד נטו בחודשים האחרונים לצודד בצורך בהעלאות נוספות, לעיתים באחוזים ניכרים, זה בהחלט מעלה את השאלה עד כמה הפד סבור שנדרש המשך הידוק, מהשלב הנוכחי.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם נצא קצת החוצה, ונבחן את סדרת העלאות הריבית של הפד כחלק ממהלך הצמצום המוניטרי העולמי האחרון, הרי שבהרבה מקומות ניתן לקבוע כי זה מיצה את עצמו. נתוני האינפלציה הנמוכים באירופה, אשר פורסמו אתמול, והצביעו על חצייה דרומה של רף ה-3% לראשונה מאז 2021 הם כמובן דוגמה עדכנית לזה. וככלל, ניכר כי השפעות עליית מחירי הסחורות בעולם, בשנה שעברה לא התפתחה לכדי ספירלה מוניטרית.
אל מול זה, הכלכלה האמריקאית הנוכחית צפויה להצטרף בקרוב לאותו מהלך דיפלציוני, במובן זה שהעלייה המחודשת במחירי הנפט הגולמיים, על רקע צמצום כמויות ההפקה של OPEC+ בסביבות ספטמבר נבלמה בתקופה האחרונה. והירידות במחירי הנפט בימים האחרונים, מצטרפות לצמצום המרווחים הנגבים מבתי הזיקוק עבר זיקוק הבנזין מהנפט. כל הביאו וצפויים עוד להביא לירידה ניכרת במדדי המחירים האמריקאים של אוקטובר ונובמבר דרך סעיפי מחירי הדלק בתחנה ובמחירי הטיסות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
