סיסקו מקבלת הורדת דירוג - חששות מהאטה בביקושים
מנית סיסקו CISCO SYSTEMS יורדת ביום חיובי לסקטור הטכנולוגיה, לאחר שאנליסט Raymond James, סימון לאופולד, מציין חששות בנוגע לביקושים של ענקית ציוד התקשורת. לאופולד הוריד את דירוגו למנית סיסקו ל-"ביצועי שוק" מ-"ביצועי יתר" והסיר את מחיר היעד שלו.
לפי אנליסט Raymond James, הדאגה העיקרית היא הירידה במכירות הציוד בקולג'ים. לאופולד ציין כי הביקוש בקטגוריה חטף מכה וכי יריבותיה של סיסקו HP וג'וניפר נטוורקס צופות עלייה בנתח השוק בקטגוריה. בנוסף, בעוד רכישת Splunk על ידי סיסקו ב-28 מיליארד דולר היא הגיונית אסטרטגית, היא מצמצמת את האפשרויות של החברה בתקופה שרבויה בלחצים תחרותיים גוברים במיוחד בתחום תוכנות האבטחה. לאופולד ציין כי העסקה מגבילה את יכולה של סיסקו לבצע עסקאות אחרות, להגדיל דיבידנד או לקנות חברות אחרות.
כזכור, לפני כחודש הודיעה יצרנית ציוד התקשורת כי תרכוש את חברת אבטחת הסייבר SPLUNK INC תמורת 28 מיליארד דולר במזומן. הרכישה היא לפי מחיר של 157 דולר למניה, בעוד מחיר המניה של עומד על 119.59 דולר - שווי של 20 מיליארד דולר. Splunk היא חברת אבטחת סייבר שמסייעת לארגונים למזער את הסיכון לפריצות ולפתור בעיות טכניות. אם סיסקו תיסוג מהעסקה, או תיאלץ לסגת בגלל הרגולטורים, היא תשלם 1.48 מיליארד דולר ל-Splunk. מנגד, גם Splunk תיסוג היא תשלם לסיסקו 1 מיליארד דולר. העסקה צפויה להיות מושלמת עד סוף הרבעון השלישי של 2024 ולדברי סיסקו העסקה לא תשפיע על תוכניות הדיבידנד של החברה.
בעוד סיסקו צפויה לדווח על תוצאות חזקות לאוקטובר, קיימים סיכונים רבים. ברבעונים האחרונים התמקדו בוול-סטריט בעיקר בשני דברים: הירידה בצבר ההזמנות של החברה אותו היא "חלבה" על מנת להניע צמיחה חזקה בהכנסות ובירידה בהזמנות משנה לשנה. "אנחנו מתארים לעצמו שיתכן וסיסקו תצפה ירידה חמורה במכירות ברבעון ינואר, בעוד הלקוחות מחזיקים ברכישות קודמות והמאקרו נשאר חלש", כתב לאופולד. עוד הוסיף האנליסט כי חברות מחשוב הענן מהוות נקודת אור חשובה, אך הן מהוות רק כ-6% מסך המכירות.
- לא יכולות להעלות מחירים: מדוע רווחי החברות יכולים להמשיך לרדת?
- התקררות כזאת בשוק הנדל"ן בארה"ב לא הורגשה מאז 2012
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בדוחותיה לרבעון יולי, סיסקו ציינה כי היא סיימה את התקופה עם פי שניים מצבר ההזמנות הרגיל שלה, אך החברה צופה כי הצבר יחזור לרמות הנורמליות בשנת הכספים החדשה, כאשר רובו ירד כבר ברבעון אוקטובר. החברה נסחרת לפי שווי של 208.5 מיליארד דולר, זאת לאחר שמנית החברה עלתה ב-11.4% מתחילת השנה וב-16% בשנה האחרונה כולה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
