"כנראה שהמעבד החדש לא יספיק בשביל לעזור לאפל להתאושש"
אפל APPLE היא החברה הגדולה בעולם אבל גם היא מתמודדת עם אותם קשיים איתם מתמודדות החברות הגדולות האחרות במשק, גם אם הן קטנות ממנה. עד כה חברות הטכנולוגיה בעונת הדוחות לא הרשימו כל כך כאשר רק סקטור הענן של מיקרוסופט MICROSOFT , Azure, עורר תגובות חיוביות בשוק.
הצפי בשוק הוא שגם אפל תושפע מהגורמים המאקרו כלכליים המכבידים על חברות הטכנולוגיה האחרות וזה ישתקף בדוח הרבעון השלישי שלה שצפוי להתפרסם ביום חמישי לאחר המסחר. האנליסט האמריקני טום פורטה מחברת דוידסון, סקפטי כמו רוב השוק: "החברה מתמודדת עם האטה בביקושים עוד ממגפת הקורונה. השקה של מעבד חדש ואולי סדרה חדשה של מחשבים אישיים כנראה לא תעודד את השוק בנושא הזה".
פורטה השאיר את המלצת הקניה שלו על "ניטרלי" עם מחיר יעד של 180 דולר - אפסייד של 6% לעומת המחיר הנוכחי של המניה שעומד על 170 דולר. עונת הדוחות מצדן של חברות הטכנולוגיה די מאכזבת או לכל הפחות מעורבת. רוב החברות עקפו את צפי האנליסטים אבל בהפרשים קטנים ורק שירות הענן של מיקרוסופט הכה את צפי האנליסטים.
אחד הדברים שמשקיעים ישימו אליו לב במיוחד בדוחותיה של אפל הוא התחזית שלה למכירת מכשירי האייפון - מוצר הדגל של החברה והטלפון הנייד הפופולארי בעולם. עם זאת המשקיעים גם רוצים לשמוע על חידושים אמיתיים בחברה, ובעיקר כאלה בתחום הבינה המלאכותית, כאשר כרגע אפל היא החברה הגדולה היחידה שנמצאת מחוץ למירוץ החימוש הזה. "אנחנו רואים את המניה של אפל נסחרת במכפילים גבוהים ואנחנו מצפים שהענפים העיקריים (בעיקר בתחום מכירת האייפונים) כנראה ימשיכו לדשדש בארה"ב מה שייתן משקל גדול יותר לאירופה ולמדינות אחרות", כתב האנליסט של קיבנק, ברנדון ניספל.
- אפל עקפה את הציפיות - אך נחלשה במכירות האייפון ובהכנסות מסין
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניספל גם הוסיף שלחברה יש יסודות מאוד חזקים בקו המוצרים שלה בשביל להיכנס לתחום הבינה המלאכותית, כשהמוביל בהם הוא העוזרת הדיגיטלית סירי שנמצאת במכשיריה של אפל, אבל שלחברה יש מרחב תמרון קטן מדי מבחינת כספים שהיא יכולה להשקיע בתחום אם היא רוצה לשמור על גידול בתזרים המזומנים החופשי.
לאחרונה הודיעה יצרנית האייפון כי תעלה את המחירים עבור כמה מהשירותים אותם היא מציעה, ביניהם: אפל TV, אפל ארקייד ואפל ניוז בארה"ב ובשווקים בינלאומיים נבחרים. מחיר אפל TV יעלה ל-9.99 דולר מ-6.99 דולר. אפל ארקייד עולה כעת 6.99 דולר, לעומת 4.99 לפני כן, בעוד שירות אפל ניוז עלה ל-12.99 דולר לחודש מ-9.99 דולר. גם המחירים לחבילות שכוללות מספר שירותים יחד הועלו. מנויים חדשים יתחילו לשלם מיד את התעריפים החדשים, בעוד מנויים קיימים יתחילו לשלם את התעריפים בעוד 30 ימים.
לפי הערכות האנליסט עמית דריאנני מ-Evercore ISI, העלאת המחירים של אפל היא רק הראשונה והעלאות נוספות צפויות בהמשך. "עליות מחירים הן מנוף שיכול לעזור לאפל בהמשך", אמר דריאנני. "אנו מצפים שאפל תמשיך לעלות את המחיר היות ואפילו במחיר החדש של 9.99 דולר היא נגררת מאחורי המתחרות כמו נטפליקס (15.49 דולר) ומקס (15.99 דולר).
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בדוחותיה השבוע החברה צפויה להציג רבעון רביעי ברצף של ירידה בהכנסות - ברבעון השני דיווחה אפל על הכנסות מאייפונים בסך 39.67 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים של 39.8 מיליארד דולר. למרות זאת, אפל יכולה לשפר את הלך הרוח סביבה אם היא תספק מסגרת זמן למועד בו תחזור לצמוח. לאפל צפויה דרך קשה בעניין הזה לאור התחזקות הדולר והמצב הכלכלי בסין. "ככל שהזמן עובר אנו מאמינים ששדרוגים במכשיר האייפון 15 יכולים להשפיע לטובה על ההכנסות של אפל. בנוסף טראפיק גדול יותר בחנויות כתוצאה מהשקת משקף המציאות המדומה ומכשירי אייפד ומאק חדשים גם כן יכולים לתרום להכנסות". כתבו האנליסטים.
מנית אפל נסחרת במחיר של 170 דולר ושווי שוק של 2.65 טריליון דולר. מתחילת השנה עלתה המניה ב-36% אבל היא נמצאת באותו מחיר בו הייתה לפני שישה חודשים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
