תחנת דלק של אקסון
צילום: unsplash
דוחות

אקסון מוביל מאכזבת בדוחות אבל מגדילה דיבידנד

החברה פועלת להגביר את הייצור ולהגיע ל-5 מיליון חביות ביום עד 2027, נראה שהמשקיעים פחות רוצים שאקסון תתמקד בייצור ויותר תדאג לבעלי המניות
אדיר בן עמי |

ענקית הנפט אקסון מוביל EXXON MOBIL פירסמה דוחות מאכזבים ורשמה רווח למניה של 2.27 דולר על הכנסות של 90.8 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 2.37 דולר על הכנסות של 93.4 מיליארד דולר.

החברה הודיעה כי היא מתקדמת בפרויקטים שצפויים לגרום לתפוקת הנפט שלה לגדול במשך שנים. החדשות הללו לא ממש עזרו לחברה לאחר התוצאות לרבעון. בנוסף לעובדה, שאקסון צפויה להוציא על פרויקטים יותר מהציפיות. מנית החברה המשיכה לרדת גם למרות שהחברה הודיעה כי תגדיל את הדיבידנד שלה מ-91 סנט ל-95 סנט, מה שמעלה את תשואת הדיבידנד ל-3.6%.

חלק מעסקיה הפחות נעקבים של אקסון התקשו ברבעון האחרון. הרווחים ממגזר הכימיקלים למשל ירדו בחדות, כשההיצע גבר על הביקוש והרווחים נפגעו. תקציב ההון של החברה צפוי להיות בקצה הגבוה של הטווח של 23-25 מיליארד דולר השנה, דבר שעלול להדאיג את המשקיעים שרוצים שאקסון תוציא יותר כסף על בעלי המניות מאשר על קידוחים.

נראה שבוול-סטריט התמקדו בעיקר בתוכניות הצמיחה של אקסון, שאמורות להתגבר ברבעונים הקרובים. החברה הפיקה 3.7 מיליון חביות נפט ביום ברבעון האחרון ונמצאת על סף קפיצה בצמיחה כשהיא מתכננת להגביר את הייצור ל-5 מיליון חביות ביום עד 2027. עד לרבעון השלישי בשנה הבאה, התפוקה צפויה לעמוד על 4.3 מיליון. מנועי הצמיחה הגדולים ביותר של החברה נמצאים כיום באגן הפרמיאן של ארה"ב ובחוף גיאנה, שם היא קודחת נפט באזור שצפוי להכיל מיליארדי חביות. בנוסף, ענקית הנפט הסכימה לרכוש החודש את פיוניר משאבי טבע, יצרנית נפט שצפויה לעזור לאקסון להפוך לחברה הדומיננטית בפרמיאן. 

עם זאת, למרות שהייצור שלה יגדל, הרווחים של אקסון צפויים לקפוא. אנליסטים מעריכים כי הרווח למניה של החברה ישאר בטווח של 2-2.5 דולר לכל אחד מחמשת הרבעונים הבאים. כל זה מצביע על הדילמה של החברה, כשמצד אחד היא מעוניינת להרשים את וול סטריט ומסבירה את הרציונל שלה לצמיחה - העולם עדיין יזדקק לנפט גם כשהמעבר האנרגטי יואץ - המשקיעים פחות מתלהבים מגידול בייצור.

ציבור המשקיעים אהב שאקסון הצליחה לשמור על יציבות בייצור בשנתיים האחרונות כשהפכה ליותר יעילה וידידותית לבעלי המניות. במהלך הזמן הזה החברה הצליחה להחזיר חלק ניכר מהחוב שלה ולהגדיל באופן עקבי את הדיבידנד. עם זאת, צמיחה מהירה בייצור מציגה סיכונים חדשים שעלולים לעכב את צמיחת הדיבידנדים ובייבאקים.

למרות שאקסון שילמה פרמיה צנועה עבור פיוניר נפט ומשלמת הכל במניות, מה שמפחית את הסיכון של לקיחת חוב על מנת לבצע את העסקה, היסטורית רכישות של חברות נפט וגז היו היסטורית מסוכנות. ב-2010 אקסון החליטה לרכוש את XTO Energy, מה שגרם לה להפסדים של מיליארדי דולרים לאחר שמחירי הגז הטבעי ירדו. אקסון נסחרת לפי שווי של 418 מיליארד דולר עם מכפיל רווח עתידי של 11.5, זאת לאחר שמנית החברה ירדה ב-2% מתחילת השנה ועלתה ב-1.6% בשנה האחרונה כולה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social