טסלה החלה מלחמת מחירים ומניות ה-EV משלמות את המחיר
ענקית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC פתחה במלחמת מחירים על מנת למשוך אליה בחזרה לקוחות. תוצאות המלחמה הזו משתקפות בדוחותיהם של יצרניות הרכבים החשמליים האחרות, מסטארטאפים ועד יצרניות הרכב המסורתיות.
יצרניות הרכבים ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS , פורד FORD MOTOR , מרצדס וטסלה יורדות כולן עד 3% במסחר היום. היום (חמישי) מרצדס דיווחה על תוצאותיה לרבעון השלישי ורשמה תחזית מאכזבת להמשך. תזרים המזומנים החופשי ל-2023 צפוי להיות "קצת מעל" לרמות השנה הקודמת של כ-8.9 מיליארד דולר אמרה החברה. בוול-סטריט ציפו ל-10.8 מיליארד דולר. "תחרות מחירים עזה, במיוחד בפלח הרכבים החשמליים", הייתה אשמה בחלקה, אמרה מרצדס.
במילים אחרות, הכל באשמת טסלה. מובילת הרכבים החשמליים הורידה את מחירי הרכבים שלה באופן משמעותי ב-2023 כשמנכ"ל החברה אילון מאסק אמר שהקיצוצים נועדו להגביר את הצמיחה ולשמור על מחירי הרכבים סבירים לנוכח שיעורי הריבית הגבוהים.
תוצאותיה של מרצדס מגיעות לאחר תוצאות מאכזבות גם אצל ג'נרל מוטורס ופורד. ג'נרל נסוגה מכמה מיעדי המכירות האגרסיביים שלה לרכבים חשמליים ב-2024, בעוד פורד האטה את ייצור הטנדר החשמלי שלה F-150 Lightning. פורד אומנם לא האשימה את השוק, אבל ההאטת הייצור העלתה חששות בקרוב המשקיעים מפגיעה במכירות. התוצאות של החברות גרמו למתח בקרב המשקיעים, שכן יצרניות הרכב התחייבו להשקיע מאות מיליארדי דולרים במעבר ל-EV.
- ענקית הביטוח מתמוטטת והמשקיע שהופך למיליארדר מקריסת הבנק המרכזי
- הצעד שסלל את דרכה של ארה"ב לחלל ומה קרה היום לפני 103 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות זאת, זאת כנראה לא רק בעית ביקוש. מכירות הרכבים החשמליים של מרצדס, שפועלים על סוללה בלבד (BEVׂ), צמחו ב-66% משנה לשנה ברבעון השלישי והיוו כ-12% מסך מכירות הרכבים. מרצדס מצליחה בינתיים לגבור על השוק. מכירות ה-BEV בסין, אירופה וארה"ב עלו באזור ה-40% עד היום. זה לא המקרה אצל פורד ו-GM שפועלות בעיקר בארה"ב. מכירות ה-BEV באמריקה לשנה עלו ב-50% עד היום, לעומת 2022, ומהוות בין 7% ל-8% מכלל מכירות הרכבים הפרטיים. GM ופורד נמצאות מאחור, עם מכירות BEV שמהוות כ-3% מהנפח הכולל של שתיהן.
נראה שליצרניות רכבים שלא קוראים להן טסלה יש כמה בעיות. תמחור חלש, שיעורי ריבית גבוהים ועניין ברכבים החשמליים שלהן. בנוסף, חלק מיצרניות הרכב המסורתיות פשוט מצליחות הרבה יותר מאחרות.
מכירות ה-EV של BMW BAYERISCHE MOTOREN WERKE AKTIENGESELLSCHAFT עלו ב-80% משנה לשנה ברבעון השלישי, אפילו טוב יותר מהצמיחה של 66% של מרצדס. מכירות ה-BEV של פולקסווגן VOLKSWAGEN A G ORD לשנה עד היום עלו ב-45% כשמכירותיה בארה"ב הסתכמו ב-12% מהנפח הכולל. פולקסווגן גם היא סובלת מבעיות. החברה אמרה שהיא "לא מסופקת עם הרווחיות שלא עמדה ביעדים השאפתניים שלנו". הרווח התפעולי הסתכם ב-5.2 מיליארד דולר, בעוד בוול-סטריט ציפו ל-5.8 מיליארד דולר. פתרון אפשרי עבור פורד ו-GM הוא לחשוב מחדש על ההיצע שלהם על מנת שיוכלו למשוך את הלקוחות המסורתיים שלהם לרכוש רכבים חשמליים.
- ג’יי.פי מורגן: בועת ה-AI היא סיכון גדול יותר לשווקים מהמתיחות הגיאופוליטית
- לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
נראה שמותגי היוקרה, כמו BMW ומרצדס, מצליחים יותר ורואים את זה גם במכירות הקאדילק של GM. נמכרו 3,018 יחידות של קאדילק ליריק ברבעון השלישי, כ-8% מסך המכירות של קאדילק. זה נתון לא רע וטוב יותר מתוצאותיה של GM בסך הכל. בנוסף, ל-BMW, מרצדס ופולקסווגן יש גם את היתרון של אירופה, שם מכירות ה-EV מהוות כ-15% ממכירות הרכבים הקלים. אחוז המכירות של BEV הגיע ל-20% בחודשים האחרונים.
ולמרות כל זאת, הבעיות הגדולות ביותר של כל יצרניות הרכב הן מחירים נמוכים יותר וריביות גבוהות יותר. טסלה, למעשה , שולטת בתמחור ה-EV, במיוחד בארה"ב, שם היא מחזיקה בנתח של 56% עד כה ב-2023. בשוק מנסים להבין מתי מאסק צפוי להפסיק עם הורדות המחירים כשעל פי הערכות הוא רוצה לראות שיעורי ריבית נמוכים יותר. בנוסף, למרות שטסלה היא זו שהתחילה את הקרב, אף אחת לא תצא ממנו ללא פגע. מנית החברה ירדה ב-18% מאז שסיפקה עדכון מאכזב לרבעון השלישי.
החברה של אילון מאסק מדווחת היום גם על הזמנה בסך 100 מיליון דולר לעמדות הטעינה האולטרה מהירות של החברה מ-BP. הרכישה היא חלק מתוכניותיה של BP להשקיע עד מיליארד דולר בעמדות טעינה ברחבי ארה"ב עד 2030 והיא מספקת לטסלה עוד מקור הכנסה שאולי צפוי להרגיע מעט את המשקיעים.

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית
ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.
אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים
מניית אינטל מזנקת 33% לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20%
במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.
מהות העסקה
אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.
- ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש
- אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט
כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה
בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט".
סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.

קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית.
- נוקיה מקימה מחלקת בינה מלאכותית ומגייסת מאינטל
- וישראל מובילה עולמית בשימוש ב-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.