מנית 3D Systems נופלת ב-13% - מושכת אחריה את סטרטסיס
חברת 3D Systems 3D SYSTEMS המפתחת, מייצרת ומשווקת מדפסות תלת־ממד נופלת ב-12% לאחר שהחברה ביטלה את תחזיותיה לשנה כולה עליהן הצהרה באוגוסט האחרון ואמרה כי היא מעמיקה את תוכניותיה לקיצוץ בעלויות. סטרטסיס הישראלית נופלת בתגובה ב-10%.
יצרנית מדפסות התלת ממד צופה לרבעון השלישי הכנסות של 123-124 מיליון דולר, בעוד צפי האנליסטים היה ל-130 מיליון דולר. ב-3D אמרו כי הם רואים ירידה בביקושים למדפסות. החברה אמרה גם כי תקצץ את מספר העובדים ותאחד משרדים על מנת להבטיח חיסכון שנתי של בין 45 ל-55 מיליון דולר עד סוף 2024. תכנית הארגון מחדש של החברה, לפי 3D, נועדה לשפר את היעילות התפעולית ולהניע יצירת ערך לטווח הארוך כשברקע סיכוני המאקרו המתמשכים.
עוד אמרה החברה כי פעולות הייעול הללו נועדו גם לשמר השקעות מפתח בפיתוח מוצרים חדשים, שתוצאותיהן צפויות לכלול את השחרור בשנת 2024 של מספר פלטפורמות הדפסה חדשות וחומרים הנדסיים מתקדמים הדרושים על מנת לענות על צרכי הלקוחות השונים.
חברת 3D הגישה בתחילת חודש ספטמבר הצעת רכישה לסטרטסיס, בה נאמר כי 3D מעוניינת לרכוש את החברה תמורת 7 דולר למניה במזומן והנפקת מניות חדשות, מה שנתן לסטרטסיס שווי של 15.26 דולר למניה ופרמיה של 3% בלבד למחיר הסגירה הלא מושפע של החברה מה-24 במאי. סטרטסיס אז סירבה להצעתה של 3D והעדיפה להתקדם בעסקה אחרת שגם נפלה מול דסקטופ מטאל. ד"ר ג'פרי גרייבס, נשיא ומנכ"ל 3D התבטא אז בצורה חריפה יותר ואמר: "הקשבנו לפידבק מבעלי המניות ועשינו מאמץ משמעותי בכדי להגיע לעסקה ידידותית אך נראה שאין מחיר שיספק את הדירקטוריון של סטרטסיס."
- לא רק מיזוגים והשתלטויות: כיצד פועל שוק מדפסות התלת מימד?
- מאסיבית מכרה ברבעון השלישי 9 מדפסות והכניסה 3.2 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יצרנית המדפסות 3D נסחרת לפי שווי של 511 מיליון דולר, זאת לאחר שמנית החברה נפלה ב-48% מתחילת השנה וב-55% בשנה האחרונה כולה.
מאבקי השליטה בסטרטסיס
תקופה ארוכה שסטרטסיס נמצאת תחת מאבקי שליטה, כשמספר חברות הגישו הצעות לרכישה החברה. בסוף ספטמבר, בעלי המניות של סטרטסיס הצביעו נגד המיזוג עם חברת דסקטופ מטאל ברוב גדול (כולל מה שמובן מאליו - ה-14% של חברת המזומנים ננו דיימנשן). בעלי המניות אמרו לסטרטסיס שהם לא רוצים את המיזוג עם דסקטופ מטאל ועסקת המיזוג הזו ירדה מהשולחן.
סטרטסיס אמרה לאחר כישלון עסקת דסקטופ מטאל כי היא החלה ב"תהליך המקיף לבדיקת החלופות האסטרטגיות למקסום ערך לבעלי המניות. חלופות אסטרטגיות פוטנציאליות לבדיקה עשויות לכלול, בין היתר, עסקה אסטרטגית, מיזוג פוטנציאלי, שיתוף פעולה עסקי אחר או מכירה". בסטרטסיס הוסיפו ש"לא ניתן להבטיח, שתהליך בדיקת החלופות האסטרטגיות יביא לכלל עסקה או תוצאה אסטרטגית אחרת. אין בכוונת סטרטסיס לחשוף התפתחויות נוספות בתהליך סקירה הבדיקה האסטרטגית, אלא אם ועד שתקבע, כי גילוי זה רצוי או הכרחי".
מתוך הודעתה של סטרטסיס אפשר להבין שהיא עדיין מחפשת/שוקלת חברות למיזוג. הקלפים אצלה - כולם רוצים אותה, ידה על העליונה. ניתן להניח שבחודשים האחרונים היא בחנה את כל החברות האחרות בסקטור שלה, בין אם כי הן פנו אליה או כי היא פנתה אליהן. היא מכירה כבר את כולן לעומק ובטח עשתה בדיקות יותר מעמיקות אצל רובן, ואולי היא תתקדם עם מיזוג מול אחת מהן.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אם לא יהיה מיזוג תוך שלושה חודשים סטרטסיס מן הסתם תבקש להאריך את גלולת הרעל כדי למנוע מננו דימנשיין להשתלט עליה. אבל היא לא תוכל להמשיך עם גלולת הרעל לנצח. מה אז תעשה סטרטסיס כדי לוודא שננו לא תצליח להשתלט עליה? אולי היא מקווה שננו פשוט תוותר עליה לגמרי, או שהשווקים ישחקו לטובתה, המחיר יעלה, ויהיה לננו יותר קשה לרכוש אותה בשוק, או שננו אולי תשתמש בכסף שלה לרכישות אחרות ואז לא יהיה לה מספיק כסף כדי להשתלט על סטרטסיס? נצטרך להמתין ולראות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
