אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק

טסלה חושפת בעיות משפטיות ופרטים נוספים על הדוחות המאכזבים

החברה הוציאה יותר ברבעון האחרון על מחקר ופיתוח והשקיעה רבות בהרחבת יכולות הבינה המלאכותית ופיתוח הרובוט Optimus
אדיר בן עמי |

בדו"ח ה-10-Q שהגישה היום (שני) יצרנית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC , היא מפרטת על החקירות המשפטיות ונותנת פרטים נוספים על תוצאותיה המאכזבות לרבעון.

החברה חשפה כי היא נמצאת תחת בדיקות של משרד המשפטים האמריקאי הקשורות לתכונות הנהיגה האוטונומית, הטבות למנהלים, טווח הנסיעה של הרכב והחלטות בנוגע לכוח האדם. רוב הפרטים כבר ידועים למשקיעי החברה. ההטבות למנהלים כנראה קשורות לבית הפוטנציאלי שהיה אמור להיבנות עבור מאסק, אבל לבסוף לא נבנה. מספר גופים בדקו את הביצועים והשיווק של יכולת הנהיגה האוטונומית. בכל הקשור לטווח הרכב, ברוב המקרים מדובר על כך שבעלי הרכב מקבלים טווח נמוך יותר ממה שהחברה הצהירה עליו. הבעיה האחרונה נפוצה במגזר הרכבים החשמליים, שכן הטווח מושפע מגורמים רבים כמו מזג האוויר, תנאי הנהיגה ואופן הנהיגה.

"למיטב ידיעתנו, אף גורם ממשלתי בשום חקירה מתמשכת לא הגיע למסקנה שהתרחשה עבירה כלשהי", נכתב בדו"ח. "איננו יכולים לחזות את התוצאה או ההשפעה של חקירות מתמשכות". 

עניינים משפטיים לרוב לא משפיעים ממש על מנית טסלה. בדרך נדרש דיווח שנמדד בעשרות מיליוני דולרים על מנת להשפיע על המניה. לדוגמה, מנית החברה הגיבה בחדות בנוגע לדיווח כי טסלה שילמה כ-20 מיליון דולר קנס עבור אחד ציוציו של אילון מאסק ב-2018. בנוסף, גם התוצאות הכספיות משפיעות על המניה. בדוחותיה האחרונים רשמה החברה תוצאות חלשות מהצפוי לרבעון השלישי. שולי הרווח התפעולי ירדו מתחת ל-8%, ירידה של כמעט 10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בוול-סטריט ציפו ל-9%. מניות החברה נפלו ב-9% בתגובה.

המחירים הנמוכים של הרכבים הובילו לרווחיות נמוכה יותר. החדשות הטובות עבור המשקיעים הם שזה גם גרם למלאי נמוך יותר. פחות רכבים למכור חוסך את הצורך להמשיך ולהוריד מחירים. למרות זאת, תמחור נמוך יותר הוא לא הסיבה היחידה שהרווחים ירדו. טסלה הוציאה יותר על מחקר ופיתוח, מממנת מוצרים חדשים כמו תוכניות הנהיגה האוטונומית שלה והרובוט מבוסס הבינה המלאכותית Optimus, שמאסק מתכנן שיחליף בני אדם במשימות מחזוריות. ההוצאות על מו"פ כאחוז ממכירות הרכבים עמד על 5.9%, גבוה מ-4% שנה קודם לכן. 

ההוצאות וההפרשות לאחריות עלו גם הן, אך מדובר בנתון פחות מדאיג שמסמן כי האינפלציה משפיעה על כולם. תיקון רכבים מתייקר בזמן שטסלה חותכת את המחירים לרכביה החדשים. יצרנית הרכבים החשמליים אמרה גם כי הוצאות ההון על מפעלים וציוד צפויות לעמוד על 9 מיליארד דולר ב-2023 ובממוצע על בין 7 ל-9 מיליארד דולר בשנים 2024 ו-2025. בוול-סטריט צופים מעט מתחת ל-9 מיליארד דולר ב-2023 ומעל 9 מיליארד ב-2024 וכ-10 מיליארד דולר ב-2025. ההוצאות ישמשו להרחבת המפעלים בגרמניה וטקסס, בנוסף למפעל חדש במקסיקו. 

ל-3 השנים הקרובות התחזית של טסלה נמוכה מהציפיות בוול-סטריט, אך ההוצאות הן בהתאם לצפי. רוב הפרטים בדו"ח הרבעוני של טסלה חוזרים ומדגישים כי הסביבה הנוכחית בה החברה פועלת היא קשה. הריביות גבוהות יותר לוחצות על מחירי הרכבים שלרוב נרכשים בעזרת הלוואות. מחירים נמוכים יותר פירושם רווחים נמוכים יותר. המשקיעים יצטרכו להתרגל למגמות הללו עד שהריבית תתחיל לרדת והכלכלה תתחזק מעט.  

קיראו עוד ב"גלובל"

טסלה רשמה לרבעון השלישי רווח למניה של 66 סנט על הכנסות של 23.4 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 75 סנט על הכנסות של 24.26 מיליארד דולר. הרווח הגולמי עמד על 17.9% לעומת צפי של 18%. ברבעון התואם אשתקד הרווח הגולמי עמד על 25.1%. תזרים המזומנים החופשי עמד על 848 מיליון דולר, בעוד צפי האנליסטים היה ל-2.59 מיליארד דולר. החברה הודיעה כי מסירות הסייברטראק יחלו מאוחר יותר השנה, כשעל פי הערכות מדובר כבר בחודש הבא וכי מפעל ג'יגה טקסס מסוגל לייצר כ-125 אלף יחידות בשנה. בנוסף, החברה חושפת כי היא עדיין מחזיקה ביטקוין בשווי של 312 מיליון דולר. טסלה גם חזרה על תחזית המסירות ל-2023 של 1.8 מיליון רכבים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.