נוקיה
צילום: יוטיוב/NOKIA

נוקיה תפטר 14 אלף עובדים אחרי שהרווח הנקי צנח ב-70%

חברת המכשירים הסלולריים עם דוח רבעון שלישי חלש - אחריו הודיעה שהיא מתכוונת לקצץ את מספר העובדים שלה בעולם מ-86 אלף לבין 72-77 אלף עד סוף שנת 2026; מה יהיה עם החברה והאם היא עדיין רלוונטית לאור ההתחזקות המתמשכת של אפל וחברות אחרות בתחום?
רוי שיינמן |

נוקיה לא במצב טוב, וזה הגיוני לאור העובדה שהיא נמצאת בשוק בו היא צריכה להתמודד מול חברות כמו אפל, סמסונג, ועוד רבות אחרות וגדולות. אחרי שהחברה דיווחה על רבעון שלישי חלש, בו ראתה את הרווח הנקי שלה מצטצטם בקרוב ל-70%, הודיעה החברה שהיא מתכוננת לפיטורי עובדים מאסיביים - מעל 16% מהעובדים שלה בכל העולם - במהלך שהיא צופה שיחסוך לה 1.2 מיליארד יורו שהם 15% מהוצאות ההנהלה/עובדים.

"אנחנו ממשיכים להאמין באטרקטיביות שלנו לטווח הבינוני-ארוך", אמר מנכ"ל ונשיא החברה פקה לונדמרק, "אנחנו מאמינים בפרויקטים שלנו העוסקים במחשוב הענן ובינה מלאכותית אבל בהתחשב באי הודאות לטווח הקרוב אנו מקבלים גם החלטות שקשה לקבל. אני מאמין שהחלטות כאלה יחזקו אותנו ויספקו ערך לבעלי המניות".

החברה לא סיפקה תשובה כשנשאלה באיזה איזורים בעולם היא תפטר עובדים ורק אמרה שהיא מתכננת לפעול במהירות והיא תבצע את המהלך בענפי המובייל, הענן והרשת שלה כמו גם בהנהלה הגבוהה.

הרווח הנקי של נוקיה צנח ל-133 מיליון יורו ברבעון השלישי, או 2 סנט למניה, כאשר ההכנסות הסתכמו ב-4.98 מיליארד יורו. האנליטסים צפו רווחים של 395 מיליון יורו והכנסות של 5.66 מיליארד יורו. מנית נוקיה נסחרת במחיר של 3.14 יורו למניה ושווי שוק של 17.85 מיליארד יורו. מתחילת השנה צנחה המניה כבר ב-30%.

האם נוקיה עוד בכלל רלוונטית? לפני 15 שנה נוקיה הייתה חברת הטלפונים הניידים המובילה בעולם - עם מעל ל-50% נתח שוק. המכשירים הסלולאריים הקלאסיים שלה בעלי הלחצנים האייקונים שידועים בעיקר בעמידות שלהם הציפו את השוק כמעט בדיוק כמו שאפל מציפה היום את השוק באייפונים. אבל נתח השוק שלה החל לצנוח החל משנת 2008 - השנה בה האייפון הראשון הושק - מאז היא מאבדת נתח שוק בעקביות כאשר היא לא מצליחה להתמודד עם החברות האחרות והיום יש לה נתח שוק של בערך 3%. 

נתח שוק נוקיהנתח השוק של נוקיה בהשוואה לאפל וסמסונג בין השנים 2007-2018

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.