המלכוד של הפד: למה הריבית הגבוהה לא מצננת את שוק התעסוקה?
האינפלציה הגואה בשנתיים האחרונות בארה"ב, ובכלל בעולם, גררה כידוע את הבנק הפדרלי (FED) בארה"ב להעלות את הריבית בצורה האגרסיבית כך שהיא עומדת היום על 5.5% לאחר שרק לפני שנה וחצי עמדה על 0.25% בלבד. האינפלציה בארה"ב אכן מגיבה ויורדת בהתאם, אך היא ממשיכה להיות "דביקה" ונראה כי השליטה שהפד' מנסה לכפות עליה מבוששת לבוא.
מצב הדברים מצביע על כך שכדי להיאבק בעליית האינפלציה ולהוריד אותה לתחום היעד של 2%, הבנק המרכזי יצטרך להאט את הכלכלה באופן כזה ששיעור האבטלה יעלה, ובכך להעמיד מיליוני אמריקאים בסכנת פיטורים מעבודתם. אחרת, וכפי שזה נראה, האינפלציה תמשיך לעלות ואיתה גם הקשיים שהיא גורמת.
מאז תחילת השנה שעברה, הזהירו פקידי הבנק המרכזי של ארה"ב מפני הנפילה בשוק העבודה שעלולה להיגרם מהניסיון שלהם לצנן את המחירים. יו"ר הפד ג'רום פאוול כינה זאת כ"תוצאה לא מכוונת" של המשימה שעל הפרק. עוד לפני חצי שנה, תחזיות הבנק המרכזי עצמו הראו ששיעור האבטלה יטפס ביותר מאחוז שלם, ל-4.6%, עד סוף 2024, אלא שמאז הדברים השתנו.
הפדרל רזרב העלה כאמור את הריבית מאז מרץ 2022 לטווח של 5.25% עד 5.5%. האינפלציה הראשית ירדה בשני שליש, משיא של 9.1% ל-3%, ולמרות העלייה האחרונה צפויה האטה נוספת עם התקררות מחירי השכירות. עם זאת, שיעור האבטלה בארה"ב עומד על 3.8%, רמה נמוכה היסטורית שהיא מעט מעל ה-3.6% שנמדד כאשר הפדרל רזרב החל להעלות את הריבית לראשונה.
- לקראת 2025: האופטימיות נצחה, נצלו את ההטבות המס ואל תשאירו כסף בעו"ש
- דו"ח המכירות הקמעונאיות עשוי להמשיך את הראלי בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החוזק המתמשך של שוק העבודה הפתיע את הכלכלנים בפדרל רזרב, אשר כיוונו את תחזיות האבטלה שלהם למטה ב-0.5%, ואת אלו בוול סטריט, שם תחזיות המיתון שהשתוללו בעבר נדחו או נסוגו. זה גם אילץ חשיבה מחודשת על ההנחה המושרשת שחולשת שוק העבודה היא צעד הכרחי כדי להחזיר את יציבות המחירים.
הבנת התשובה מדוע שוק העבודה נשאר חזק כל כך יכולה לספק הסבר כמה זמן המצב הזה עוד יכול להמשיך. אם אותם גורמים ששמרו על אבטלה נמוכה כל כך יכולים להימשך, אז הבנק המרכזי עשוי להמשיך להחזיק את הריבית גבוהה ולהוריד את האינפלציה מבלי להקשות על הכלכלה.
נראה שמה שחיזק את שוק העבודה הוא שילוב של גורמים כמו תמריצים פיסקאליים נדיבים, השתתפות חזקה בכוח העבודה באופן בלתי צפוי, התאוששות בהגירה, פריחה ביצירת עסקים קטנים והמשך צמיחה במגזרי שירותים אישיים, במיוחד שירותי בריאות, בעקבות מגיפת הקורונה. כל אחת מההתפתחויות הללו סייעה להגביר את היצע העבודה או לשמור על הביקוש לעבודה חזק מספיק כדי לעמוד בהשפעת העלאות הריבית.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
יחד, הם תרמו לתקופה של חוזק כלכלי מהדהד עד כדי כך שאפילו כאשר שוק העבודה מתרופף מעט כעת, הירידה נראית הרבה יותר כמו חזרה לשגרה מאשר תחילתו של מיתון.
מה שבטוח, ישנם כעת יותר סימני התקררות מאשר מה שראינו לפני מספר חודשים בלבד. צמיחת התעסוקה הואטה לקצב ממוצע של כ-150,000 משרות שנוספו מדי חודש, ירידה מכ-240,000 משרות שנוספו מדי חודש עד לפני מספר חודשים. מספר המשרות ירד ב-21% מתחילת השנה. ככל שהכלכלה תהיה בריאה יותר, כך היא תהיה מסוגלת להתמודד עם ריבית גבוהה לאורך זמן שמטרתה כאמור להאט את הביקוש של הצרכנים.
עד שהפדרל רזרב העלה לראשונה את הריבית בשנה שעברה, כלכלת ארה"ב הייתה חזקה ממה שהאמינו כלכלנים רבים באותה תקופה. התמריצים הנדיבים שהוענקו כדי להתמודד עם ההשפעה הכלכלית של מגיפת הקרונה היו מועילים במיוחד עבור אמריקאים בעלי הכנסה נמוכה ובינונית, ואיפשרו להם לשלם חובות, לשפר את דירוג האשראי שלהם ולנעול ריביות נמוכות על משכנתאות והלוואות בריבית קבועה. עובדים אלה ראו גם את עליות השכר הריאלי הגדולות ביותר בקרב כל העובדים.
כתוצאה מכך, העושר בקרב המחצית התחתונה של המשפחות ארה"ב גדל בכמעט 75% מהרבעון הראשון של 2020, כאשר הקורונה התחילה, לרבעון הראשון של 2023. מדובר בנתון שעוזר להסביר מדוע הוצאות הצרכנים החזיקו מעמד גם כשהחסכונות החלו להישחק בתקופת הקורונה.
התמריצים הממשלתיים היו קריטיים גם עבור תעשיית הבנייה, שהיא חשופה במיוחד להעלאות ריבית. מאות מיליארדי הדולרים שאישר ממשל ביידן בשנים הראשונות לכהונתו להגביר את ייצור השבבים המקומי ולבנות מחדש את התשתית של המדינה הבטיחו שהביקוש לפרויקטי ייצור לא יתפוגג, גם כשעלויות ההלוואות עלו. התמריץ הממשלתי נועד לעודד השקעות פרטיות במגזר לצד מימון ציבורי, לעודד עוד יותר את פעילות הבנייה ולעורר ביקוש ליותר כוח אדם.
מקור נוסף ומפתיע לחוזק של שוק התעסוקה הוא מגזר העסקים הקטנים. חברות קטנות אחראיות לכמעט שני שלישים מכל משרות העבודה החדשות, כך שבריאותן חיונית לשמירה על שוק עבודה חזק. שיעורי ריבית גבוהים יותר היו צפויים לפגוע בהקמת עסקים קטנים על ידי כך שייקרו את עלויות ההקמה והלוואות. גם לקריסת כמה בנקים בארה"ב לפני כחצי שנה צפויה להיות השפעה שלילית בכך שזה הקשה על חברות מתחילות להשיג את המימון הדרוש.
הכלכלה החזקה, התמריצים הפיסקאליים והסביבה המשגשגת של עסקים קטנים סייעו למנוע מהביקוש לעבודה להתמוטט בזמן שהבנק המרכזי פעל להאטת הכלכלה. ההתפתחות המכריעה הנוספת הייתה עלייה בהשתתפות בכוח העבודה, שהגבירה את ההיצע. ההשתתפות הכוללת של כוח העבודה - או חלקם של האמריקאים שעובדים או מחפשים עבודה - ספגה מכה קשה לאחר שהתחילה מגיפת הקורונה, עומדת כעת על 62.8%, וטרם התאוששה במלואה. אבל עלייה בהגירה ושיעור שיא של נשים עובדות סייעו להגביר את שיעורי ההשתתפות מעל המצופה.
לפני שקורונה פרצה, הממשלה חזתה ששיעור ההשתתפות הכולל יירד מתחת ל-62% עד סוף השנה הבאה, בעיקר בשל יותר פרישות ככל שאוכלוסיית ארה"ב מזדקנת. נתוני משרד העבודה מראים ששיעור האנשים שעוברים לעבודה חדשה לאחר התפטרות - כלומר מצאו עבודה מבלי לבזבז זמן בחיפוש עבודה - נמצא ברמות גבוהות.
- 7.תם 04/10/2023 00:10הגב לתגובה זולצערנו הרב מיתון כבד צפוי לנו לפחות ל3 שנים עם אבטלה גבוה מחסור כבד בהכנסות צרות בצרורות
- 6.מיקליס 03/10/2023 16:02הגב לתגובה זווסעודיה כי רק הם קובעות את מחיר הנפט ולא אף אחד אחר, נמוך מידי אז מורידים תפוקה ויקר מידי מעלים תפוקה, זה מה שעוזר לרוסיה וסין להתמודד עם הסנקציות הכלכליות כשהאמריקנים חסרי אונים, החוב הלאומי שלהם רק גדל וכבר אי אפשר לעצור את זה, הם גם לא יכולים להעלות ריבית כי החוב יגדל עוד יותר מהר, בהמשך כשהחוב יהיה מספיק גבוה רוסיה תדאג להוריד את שער הדולר משמעותית כך שהחוב האמריקני יהיה עוד יותר גבוה ומנגד מדינות העולם ימכרו דולרים כדי לצמצם הפסדים ופה תגיע פשיטת הרגל של הדולר והשליטה האמריקנית על העולם, פשוט גאוני, מי שלא מבין מה כתבתי לא מבין מה באמת קורה בעולם
- 5.99 02/10/2023 19:38הגב לתגובה זובמישרין ובעקיפין. והממשל פשוט מגדיל את החוב, ללא תלות בריבית.
- 4.ויש פה כאלה שחיים 02/10/2023 17:17הגב לתגובה זוסוף 2026 וגם זה ממש קצת. מי שחושב שהריבית תרד סוף שנה 2024 חיי בסרט
- התשובה שלי תהיה קצרה ופשטנית, אז סליחה מראש: כשמעל 02/10/2023 19:07הגב לתגובה זוהתשובה שלי תהיה קצרה ופשטנית, אז סליחה מראש: כשמעלים ריבית, מצפים שאנשים ועסקים יקחו פחות הלוואות ויוציאו פחות כסף. וכשנכנס פחות כסף לשוק, ההכנסות של העסקים יורדות. וכשאלה יורדות, העסקים מקצצים ומפטרים. חלק אפילו נסגרים. זה גורם לעלייה באבטלה, מה שגורם לעוד פחות הוצאות. כל זה בכדי להוריד את האינפלציה. בקיצור, עליית הריבית מביאה בסוף להקטנה בכוח הצריכה, מה שאומר ירידה באינפלציה.לכן עלייה באבטלה זו תוצאה כואבת אך רצויה, כשמנסים להוריד את האינפלציה לרמה סבירה
- התשובה שלי תהיה קצרה ופשטנית, אז סליחה מראש: כשמעל 02/10/2023 19:06הגב לתגובה זוהתשובה שלי תהיה קצרה ופשטנית, אז סליחה מראש: כשמעלים ריבית, מצפים שאנשים ועסקים יקחו פחות הלוואות ויוציאו פחות כסף. וכשנכנס פחות כסף לשוק, ההכנסות של העסקים יורדות. וכשאלה יורדות, העסקים מקצצים ומפטרים. חלק אפילו נסגרים. זה גורם לעלייה באבטלה, מה שגורם לעוד פחות הוצאות. כל זה בכדי להוריד את האינפלציה. בקיצור, עליית הריבית מביאה בסוף להקטנה בכוח הצריכה, מה שאומר ירידה באינפלציה.לכן עלייה באבטלה זו תוצאה כואבת אך רצויה, כשמנסים להוריד את האינפלציה לרמה סבירה
- 3.הילה 02/10/2023 16:02הגב לתגובה זואם מעלים את הריביות, אז אנשים זקוקים ליותר כסף..לכן ברור שאמת האבטלה תהיה נמוכה. אשמח להבין למה אבטלה נמוכה זה בעיה בכלל ולמה מנסים לשנות את זה
- ג'סי לייומור 02/10/2023 23:36הגב לתגובה זואם מעלים ריבית יש פחות כסף להעסיק עובדים או להחזיק עסקים שיש בהם עובדים. אם אין אבטלה ויש לאנשים עבודה ופרנסה יש להם כסף לבזבז ולהגביר ביקושים ולהעלות מחירים
- 2.אילן 02/10/2023 15:40הגב לתגובה זוהדבר האחרון שאני תומך בו זה ריבית אפס ואינני מושקע בתקופה זו, אך אני מתחיל לחשוב שהנזק מתחיל לעלות על התועלת בריבית כזו גבוהה. רמת הסיכון לבנקים והקריסה הכלכלית של מיליוני משפחות היא דבר מאד לא פשוט שצריך להיות קשוב אליו, בסוף אנחנו בני אדם, לא בהמות. הדבר הנכון שהפד צריך להכריז עליו זה יעד חדש של 3 אחוזים או להוריד את היעד ל 2.5. ברמה הזו יהיה איזון בין ריבית לא נמוכה לבין חלילה כניסה למשבר גדול של מיתון.
- 1.ג'סי לייומור 02/10/2023 14:49הגב לתגובה זולפני המשבר של 2008 הרבית לא היתה הרבה יותר גבוהה. מה שהיה לא נורמלי, זאת הריבית 0% שהיתה. כדי לצנן את השווקין צריך ריבית הרבה יותר גבוהה מ5%, אם 4.5% היה הנורמה.
- המגיב 02/10/2023 23:43הגב לתגובה זוריבית תקינה היא באחוז אחד מעל האינפלציה. אם האינפלציה היא 2 אחוז, הריבית צריכה להיות 3 אחוזים. כי אם זה לא יהיה כך, אז כולם מניחים שמחר כל דבר יהיה יותר יקר מהיום, ועדיף להגדיל את החוב, כדי לקנות משהו היום, כי עלות החוב נמוכה יותר מקצב ההתייקרות - ולכן קונים היום, גם אם לא ממש צריכים, מגדילים את הביקוש, והמחיר עולה עוד יותר - ומכאן - על הריבית להיות גבוהה יותר מקצב האינפלציה, כדי שיהיה כדאי לחסוך היום ולקנות מחר, ובכך למנוע עליית ביקוש מעבר למה שנדרש באמת ממש להיום.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
