מיקרוסופט
צילום: טוויטר

מיקרוסופט תצא כנראה המרוויחה מהערכת השווי של OpenAI, אבל צריך לזכור את הסיפור של אמזון

ענקית הטכנולוגיה השקיעה מיליארדי דולרים בסטרטאפ הבינה המלאכותית ומחזיקה ב-49% ממנו, מה שעשוי להרוויח לה מיליארדי דולרים 
אדיר בן עמי |

חברת OpenAI פתחה בשיחות עם משקיעים בנוגע למכירת מניות אפשרית לפי שווי של עד 90 מיליארד דולר, במידה והחברה תצליח, מיקרוסופט MICROSOFT שמשמשת כמשקיעה מרכזית בחברת הבינה המלכותית תצא כנראה עם רווח נכבד. עם זאת, הסיפור של אמזון AMAZON וריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE מראה לנו את הסיכונים. 

היוצרת של ChatGPT שעם השקת הבוט שלה הזניקה את הראלי במניות הטכנולוגיה בתחילת השנה, תהפוך לאחת מהחברות הפרטיות היקרות בעולם במידה וההנפקה תצא לפועל. מיקרוסופט מחזיקה ב-49% מ-OpenAI והשקיעה מיליארדים בסטארטאפ בינואר, כאשר שוויו הוערך בפחות מ-30 מיליארד דולר. החברה השקיעה כמיליארד דולר ב-OpenAI ב-2019 והוסיפה להגדיל את חלקה בסכום לא ידוע ב-2021. לפי הדיווחים ההשקעות האחרונות של מיקרוסופט עברו את ה-10 מיליארד דולר ויתפרסו על פני מספר שנים.

מיקרוסופט תצא עם רווח עצום על הנייר מהערכת שווי חדשה של OpenAI שמתקרבת ל-90 מיליארד דולר. הנתח שלה שעכשיו מוערך באיזור ה-12 מיליארד דולר, יכול להיות מוערך ב-36 מיליארד דולר. 

אלו אמורות להיות חדשות טובות עבור מנית מיקרוסופט, אבל הסיפור של אמזון שהשקיעה בחברת הרכבים החשמליים ריביאן והאחרונה הונפקה כשנתיים לאחר מכן, יכול לשמש כתמרור אזהרה. ריביאן הונפקה בנובמבר 2021 בשיא של השוק השורי האחרון. ההשקעה בריביאן הייתה בהתחלה מעולה עבור אמזון. החברה דיווחה על רווח נקי של 14.3 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2021, מתוכם 11.3 מיליארד דולר היו רווח לפני מס על אחזקותיה במניות ריביאן וזה היה השיא. מניות ריביאן ירדו ב-83% מאז החברה הונפקה והתנודות במניה גרמו לבלגן מסוים ברווחיה של אמזון לאורך השנים. 

מיקרוסופט מצידה שולחת את זרועותיה לתחומים רבים, בכל הקשור לבינה מלאכותית החברה הודיעה לאחרונה גם כי תעלה את המחירים בחבילות התוכנה של אופיס שנמכרות עם שירות ה-Copilot שלה שעוזר למשתמשים לכתוב מסמכים מהר יותר ולייצר מצגות פאוורפוינט. ביוני דיווחנו כי מסתמן גם שיתוף פעולה בין מיקרוסופט  MICROSOFT   ל-AMD  ADVANCED MICRO DEVICES   והן עובדות על מעבדים מותאמים אישית, שיוכלו להתמודד עם העומסים בהרצת מודלים של בינה מלאכותית ובנוסף על קידום פיתוח שבבים ל-AI של מיקרוסופט.

בעולם הגיימינג, מיקרוסופט דיווחה על העסקה בסך 69 מיליארד דולר לרכישת אקטיביז'ן ACTIVISION BLIZZARD כבר בינואר 2022, אך מאז היא מתמודדת עם אתגרים רגולטוריים בארה"ב, אירופה ובריטניה. לאחר חסימת העסקה על ידי רשות התחרות הבריטית, מיקרוסופט ואקטיביז'ן חתמו על הסכם חדש, אותו כעת הרשות תבחן כשהתאריך האחרון לקבלת החלטה הוא ה-18 באוקטובר. במסגרת העסקה המחודשת, מיקרוסופט לא תרכוש את זכויות המשחקים בענן עבור משחקי מחשב וקונסולות קיימים של אקטיביז'ן, או עבור משחקים חדשים שהחברה תוציא ב-15 השנים הבאות. במקום זאת, הזכויות יעברו למשווקת המשחקים הצרפתית יוביסופט .

גם הענן ושוק המחשבים האישיים מתחזקים אצל ענקית הטכנולוגיה, "אנו מאמינים שמניות החברה יסחרו לחיוב לתוך הרבעון הראשון עם התייצבות שוק המחשבים האישיים, הכנסות גבוהות מ-Azure והאצה כוללת בהכנסות", אמרו האנליסטים. הביקוש למחשבים כזכור נפגע בעקבות מגפת הקורונה, לאחר שבשיא המגיפה אנשים רכשו יותר מחשבים כדי שיוכלו להמשיך ולעבוד בסגרים. לפי חברת המחקר IDC, בעוד הביקוש בקרב הצרכנים עדיין מאותגר בעקבות האינפלציה, המשלוחים של מחשבים אישיים צפויים לגדול ב-3.7% משנה לשנה ב-2024.

קיראו עוד ב"גלובל"

בדוחותיה האחרונים החברה רשמה רווח למניה של 2.69 דולר על הכנסות של 56.2 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו להכנסות של 55.4 מיליארד דולר עם רווח למניה של 2.54 דולר. למרות שמיקרוסופט עקפה את הציפיות, המשקיעים התאכזבו אז מהתחזיות אותן סיפקה מנהלת הכספים של החברה, איימי הוד. החברה צופה כי תסיים את הרבעון הקרוב (Q3) עם הכנסות של בין 53.8 מיליארד דולר ל-54.8 מיליארד דולר, המשקפים צמיחה של 8% (אמצע הטווח) בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ומתחת לצפי האנליסטים להכנסות של 54.94 מיליארד דולר.

מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, אמר בתחילת יולי כי היעד של החברה הוא להגיע למכירות של 500 מיליארד דולר עד 2030. לפי תזכיר שהוגש לבית המשפט, נאדלה אמר לחברי המנהלים ולחברי הדירקטוריון שלו שחברת התוכנה תניב צמיחה שנתית של לפחות 10%. זה יביא את החברה, לדבריו, להכנסות של 500 מיליארד דולר עד שנת 2030 - יותר מכפול מגודלה הנוכחי. 

החברה נסחרת לפי שווי שוק של 2.3 טריליון דולר עם מכפיל רווח עתידי של 28.3, זאת לאחר שמנית החברה עלתה ב-30% מתחילת השנה וב-32% בשנה האחרונה כולה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.