מספר המסירות של טסלה עלול להיות נמוך מהצפי - אבל לא צריך לדאוג
טסלה TESLA INC צפויה לפרסם בעוד מספר ימים את מספר המסירות שלה לרבעון השלישי של השנה, והצפי בשוק יורד בעקביות. רוב האנליסטים מסכימים על צפי של 461 אלף רכבים - ירידה של 2.5% מהצפי של 473 אלף רכבים שהיה לפני מספר שבועות, בעוד חלק מהאנליסטים צופים למספרים אפילו נמוכים יותר.
הירידה בצפי לא חריגה, האנליסטים נוהגים להנמיך את התחזיות שלהם במספר אחוזים ככל שמתקרבים למועד הדיווח, אבל הפעם חלק מהאנליסטים מורידים את התחזיות שלהם בעד 5%. הצפי הנמוך ביותר כרגע הוא ל-438 אלף מסירות רכבים, צפי שמגובה בעיקר בסגירות המפעלים במהלך הרבעון. המספר הזה יהווה ירידה של 6% ממספר המסירות ברבעון הקודם, אבל 27% מעל הרבעון המקביל.
אבל חשוב להתחשב במה שקרה בטסלה ברבעון האחרון שהקשה עליה למכור בקצב הרגיל. קודם כל, טסלה סגרה מפעלים בשביל לעדכן ולהחליף ציוד. בנוסף, טסלה השיקה מודל חדש בסין ובאירופה שיגרום לירידה במסירות של המודל הישן. כשמושק דגם חדש, הצרכנים מעדיפים להזמין אותו בהזמנה מוקדמת ולחכות לו מאשר לקבל את הדגם הישן תוך זמן קצר יותר. לכן השקת הדגם החדש כנראה תאפיל על מספר המסירות הכולל ברבעון.
למרות זאת, הירידה במספר המסירות לא צפויה לפגוע במניה מאחר והשוק מצפה לה, אבל מה שכן חשוב לזכור זה שלמניית טסלה אחוז בעלות גבוה של משקיעים קטנים. משקיעים קטנים (זאת אומרת לא מוסדיים) מחזיקים ביותר מ-40% ממניות טסלה (בניגוד לממוצע של 20% בחברות הטק האחרות). זה אומנם לא מספיק כמובן בשביל להיות בעלי שליטה, אבל זה אומר שהמשקיעים המוסדיים צריכים לשים לב טוב טוב לאותם משקיעים ולהתחשב בהם. המשקיעים הקטנים מושפעים גם ממשפיענים ברשת, כמו למשל ממשתמש הטוויטר טרוי טסלייק, שצופה שמספר המסירות ברבעון השלישי יעמוד על 442 אלף רכבים.
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רוב המשקיעים אופטימיים לגבי טסלה. קת'י ווד למשל אפילו מאוד אופטימית - גורו ההשקעות הספקולטיביות העומדת בראש קרן ARK מאמינה שהמניה יכולה לזנק פי 10 תוך 4 שנים בלבד. יש לה גם תחזית 'סבירה יותר' - שווי של 4.4 טריליון (רק פי 5 וחצי ו'רק' 60% יותר מהחברה הגדולה בעולם - אפל). ווד מאמינה שנושא הבטיחות יהיה גורם המפתח מאחורי הצלחתה של טסלה. היא ציינה שמקרי המוות ממכוניות עולים בארה"ב, בעיקר בגלל הגורם האנושי כמו שליחת הודעות טקסט בזמן נהיגה שהפכה לבעיה גדולה במיוחד. ווד חושבת שמעבר לכלי רכב המונעים על ידי בינה מלאכותית יכול לעזור לטפל בבעיות הללו, ואף ציינה שאנשים שנוהגים במכוניות טסלה בטוחים יותר ב-40% יותר מאשר במכוניות אחרות.
בנוסף, טסלה גם נמצאת כעת בחיפושים אחר היעד למפעל הבא שלה. בשבוע שעבר למשל דווח שטסלה פועלת להקמת מפעל סוללות בהודו. לפי הדיווחים טסלה מנסה להשיג הטבות מהממשל כשחלק מההצעה של טסלה היא לבנות דגם של רכב במיוחד לשוק ההודי שיימכר במחיר של 24 אלף דולר לכלי. בנוסף טסלה מציעה להודו גישה למערכת אגירת אנרגיה סולארית, מערכת שהודו תרוויח ממנה המון עם האוכלוסיה הגדלה שלה והקושי לספר חשמל ברחבי המדינה באופן רציף. טסלה גם בונה כרגע מפעל במקסיקו ואפילו נשיא טורקיה ארדואן ניסה לפתות את אילון מאסק לפתוח מפעל בשטח המדינה שלו.
מי שכנראה כן ישמחו לראות נפילה גדולה במספר המסירות של טסלה הם השורטיסטים. למרות התפקיד המוביל של טסלה בשוק הרכבים החשמליים והאוטונומיים, ולמרות העובדה שהמניה שלה כבר זינקה ב-146% מתחילת השנה וב-1200% בחמש השנים האחרונות, לא מעט משקיעים חושבים שהמניה עתידה דווקא להתממש בקרוב. לפי בדיקה שביצעה פירמת S3 האמריקנית לטסלה שורטים פתוחים בהיקף של 22 מיליארד דולר, המשקפים 2.7% משווי החברה. שיעור זה גבוה במעט משיעור השורטים בממוצע בחברות S&P 500 שעומד על 2%. טסלה נחשבת עדיין לחברה עם כמות השורטיסטים הגדולה ביותר מבין החברות הגדולות, כשמאסק עדיין חושד שביל גייטס הוא אחד מהם, לאחר שהאחרון עוד החזיק פוזיציות שורט על טסלה באמצע 2022.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 3.פחות כמות - יותר פדיון כספי 26/09/2023 17:05הגב לתגובה זופחות כמות - יותר פדיון כספי
- 2.חיים 26/09/2023 12:36הגב לתגובה זולטווח הקצר תהיינה עליות ורידות בחלקן חדות, לטווח הארוך אם לא יהיו 'הפתעות' , טסלה תצמח.
- 1.דניאל 26/09/2023 08:18הגב לתגובה זואם טסלה באמת תעלה פי 10 ואפילו פי 6 בכמה שנים אצדיע לקטי ווד.זה נשמע לי הרבה אבל אין לדעת.אין כאן לא המלצה ולא כלום כל אחד יפעל לפי שיקול דעתו..שנה טובה
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
