מכונית רכב טסלה
צילום: מתוך דוחות החברה

מספר המסירות של טסלה עלול להיות נמוך מהצפי - אבל לא צריך לדאוג

עד לפני כמה שבועות, צפי המסירות של טסלה לרבעון השלישי עמד עד 473 אלף רכבים - היום חלק מהאנליסטים מצפים אפילו ל-438 אלף רכבים. מה אומרת הירידה בתחזיות והאם הן יתממשו?
רוי שיינמן | (3)

טסלה TESLA INC צפויה לפרסם בעוד מספר ימים את מספר המסירות שלה לרבעון השלישי של השנה, והצפי בשוק יורד בעקביות. רוב האנליסטים מסכימים על צפי של 461 אלף רכבים - ירידה של 2.5% מהצפי של 473 אלף רכבים שהיה לפני מספר שבועות, בעוד חלק מהאנליסטים צופים למספרים אפילו נמוכים יותר.

הירידה בצפי לא חריגה, האנליסטים נוהגים להנמיך את התחזיות שלהם  במספר אחוזים ככל שמתקרבים למועד הדיווח, אבל הפעם חלק מהאנליסטים מורידים את התחזיות שלהם בעד 5%. הצפי הנמוך ביותר כרגע הוא ל-438 אלף מסירות רכבים, צפי שמגובה בעיקר בסגירות המפעלים במהלך הרבעון. המספר הזה יהווה ירידה של 6% ממספר המסירות ברבעון הקודם, אבל 27% מעל הרבעון המקביל.

אבל חשוב להתחשב במה שקרה בטסלה ברבעון האחרון שהקשה עליה למכור בקצב הרגיל. קודם כל, טסלה סגרה מפעלים בשביל לעדכן ולהחליף ציוד. בנוסף, טסלה השיקה מודל חדש בסין ובאירופה שיגרום לירידה במסירות של המודל הישן. כשמושק דגם חדש, הצרכנים מעדיפים להזמין אותו בהזמנה מוקדמת ולחכות לו מאשר לקבל את הדגם הישן תוך זמן קצר יותר. לכן השקת הדגם החדש כנראה תאפיל על מספר המסירות הכולל ברבעון.

למרות זאת, הירידה במספר המסירות לא צפויה לפגוע במניה מאחר והשוק מצפה לה, אבל מה שכן חשוב לזכור זה שלמניית טסלה אחוז בעלות גבוה של משקיעים קטנים. משקיעים קטנים (זאת אומרת לא מוסדיים) מחזיקים ביותר מ-40% ממניות טסלה (בניגוד לממוצע של 20% בחברות הטק האחרות). זה אומנם לא מספיק כמובן בשביל להיות בעלי שליטה, אבל זה אומר שהמשקיעים המוסדיים צריכים לשים לב טוב טוב לאותם משקיעים ולהתחשב בהם. המשקיעים הקטנים מושפעים גם ממשפיענים ברשת, כמו למשל ממשתמש הטוויטר טרוי טסלייק, שצופה שמספר המסירות ברבעון השלישי יעמוד על 442 אלף רכבים.

רוב המשקיעים אופטימיים לגבי טסלה. קת'י ווד למשל אפילו מאוד אופטימית - גורו ההשקעות הספקולטיביות העומדת בראש קרן ARK מאמינה שהמניה יכולה לזנק פי 10 תוך 4 שנים בלבד. יש לה גם תחזית 'סבירה יותר' - שווי של 4.4 טריליון (רק פי 5 וחצי ו'רק' 60% יותר מהחברה הגדולה בעולם - אפל). ווד מאמינה שנושא הבטיחות יהיה גורם המפתח מאחורי הצלחתה של טסלה. היא ציינה שמקרי המוות ממכוניות עולים בארה"ב, בעיקר בגלל הגורם האנושי כמו שליחת הודעות טקסט בזמן נהיגה שהפכה לבעיה גדולה במיוחד. ווד חושבת שמעבר לכלי רכב המונעים על ידי בינה מלאכותית יכול לעזור לטפל בבעיות הללו, ואף ציינה שאנשים שנוהגים במכוניות טסלה בטוחים יותר ב-40% יותר מאשר במכוניות אחרות.

בנוסף, טסלה גם נמצאת כעת בחיפושים אחר היעד למפעל הבא שלה. בשבוע שעבר למשל דווח שטסלה פועלת להקמת מפעל סוללות בהודו. לפי הדיווחים טסלה מנסה להשיג הטבות מהממשל כשחלק מההצעה של טסלה היא לבנות דגם של רכב במיוחד לשוק ההודי שיימכר במחיר של 24 אלף דולר לכלי. בנוסף טסלה מציעה להודו גישה למערכת אגירת אנרגיה סולארית, מערכת שהודו תרוויח ממנה המון עם האוכלוסיה הגדלה שלה והקושי לספר חשמל ברחבי המדינה באופן רציף. טסלה גם בונה כרגע מפעל במקסיקו ואפילו נשיא טורקיה ארדואן ניסה לפתות את אילון מאסק לפתוח מפעל בשטח המדינה שלו.

מי שכנראה כן ישמחו לראות נפילה גדולה במספר המסירות של טסלה הם השורטיסטים. למרות התפקיד המוביל של טסלה בשוק הרכבים החשמליים והאוטונומיים, ולמרות העובדה שהמניה שלה כבר זינקה ב-146% מתחילת השנה וב-1200% בחמש השנים האחרונות, לא מעט משקיעים חושבים שהמניה עתידה דווקא להתממש בקרוב. לפי בדיקה שביצעה פירמת S3 האמריקנית לטסלה שורטים פתוחים בהיקף של 22 מיליארד דולר, המשקפים 2.7% משווי החברה. שיעור זה גבוה במעט משיעור השורטים בממוצע בחברות S&P 500 שעומד על 2%. טסלה נחשבת עדיין לחברה עם כמות השורטיסטים הגדולה ביותר מבין החברות הגדולות, כשמאסק עדיין חושד שביל גייטס הוא אחד מהם, לאחר שהאחרון עוד החזיק פוזיציות שורט על טסלה באמצע 2022.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    פחות כמות - יותר פדיון כספי 26/09/2023 17:05
    הגב לתגובה זו
    פחות כמות - יותר פדיון כספי
  • 2.
    חיים 26/09/2023 12:36
    הגב לתגובה זו
    לטווח הקצר תהיינה עליות ורידות בחלקן חדות, לטווח הארוך אם לא יהיו 'הפתעות' , טסלה תצמח.
  • 1.
    דניאל 26/09/2023 08:18
    הגב לתגובה זו
    אם טסלה באמת תעלה פי 10 ואפילו פי 6 בכמה שנים אצדיע לקטי ווד.זה נשמע לי הרבה אבל אין לדעת.אין כאן לא המלצה ולא כלום כל אחד יפעל לפי שיקול דעתו..שנה טובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.