הפדרל ריזרב
צילום: AgnosticPreachersKid, Wikipedia

שתי בכירות בפד' תומכות בהשארת הריבית ברמה גבוהה ואף רוצות לבחון העלאה

הדברים מגיעים על רקע דבריו של נגיד הפד' פאוול מיום רביעי בהם אמר כי הם לא צופים האטה בריבית הבנק בקרוב, כזו שתגיע אולי רק ב-2025
דור עצמון |

הנגידה מישל באומן ונשיאת הפד' של בוסטון סוזן קולינס אמרו שעדיין קיימת האפשרות שהפד' יצטרך להעלות את הריבית עוד יותר אם הנתונים הכלכליים לא יצביעו על מגמת התמתנות וירצו את בכירי הועדה המוניטארית של הפד'.

דבריה של באומן היו נוקבים יותר שכן היא ציינה שההתקדמות לא הספיקה בהורדת האינפלציה ליעד של 2% של הפד'. "אני מעריכה שיהיה צורך בהעלאות ריבית נוספות כדי להחזיר את האינפלציה ל-2% לאורך זמן", אמרה. מכיוון שרוב ועדת השוק הפתוח הפדרלית (FOMC) צופה שהאינפלציה תישאר מעל היעד לפחות עד 2025, והציפיות שלה עצמה שההתקדמות לכך תהיה איטית, היא "חושבת שיהיה צורך בהידוק מדיניות נוסף כדי להוריד את האינפלציה".

מנגד, קולינס אמרה שנתוני האינפלציה האחרונים מעודדים, אם כי מוקדם מדי להכריז על ניצחון בעוד שאינפלציית הליבה נותרה גבוהות. "אני צופה שהריבית עשויה להישאר גבוה יותר, ולמשך זמן רב יותר, ממה שצפו תחזיות קודמות, והידוק נוסף בהחלט אינו מחוץ לשולחן", אמרה קולינס. "קובעי המדיניות יישארו בדרך להשיג את המנדט של הפד'". הדברים מגיעים יומיים לאחר שה-FOMC שקובעת את רמות המחירים החליטה שלא להעלות את התעריפים, ושני הבכירות אמרו שהן תומכות בהחלטה.

כזכור, לפני יומיים החליט הפד' שלא להעלות את הריבית ולהותיר אותה לעת עתה בטווח של 5.25%-5.5%. ההחלטה לא הייתה מפתיעה שכן טרם פגישת הפד' ההסתברות לכך שהריבית תישאר על כנה הייתה כ-99%. כעת העיניים נשואות לפגישת הפד' בנובמבר, כשלפי שעה ההסתברות להעלאת ריבית עומדת על כ-30%. בוול-סטריט מעריכים שבעקבות ההערות האחרונות מקובעי המדיניות של הפד' הסיכוי להעלאת ריבית באותו החודש הוא גבוה יותר וסביר שההסתברות תגדל ככל שנתקרב לנובמבר.

ההערות האחרונות מקובעי המדיניות של הפד' העלו כי עדיין יש סיכוי להעלאת ריבית נוספת של 0.25% השנה, מהלך שציינו כשרשמו את התחזיות עוד בחודש יוני. עדיין קיים הסיכוי להעלאה בנובמבר או דצמבר. בהתחשב בהאטה המתמדת במחירי הליבה, הגורמים הרשמיים מוכנים להתאזר בסבלנות שהם מחכים לראות את ההשפעה של העלאות הריבית שיושמו עד כה על הכלכלה. עד ההחלטה הבאה יקבלו בכירי הפד' גם את נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש ספטמבר שיסייעו להם לגבש תמונת מצב על הכלכלה האמריקאית.

על פי תחזיות הפד', הריבית הממוצעת לשנה הבאה צפויה לעמוד על 5.1% וב-2025 היא צפויה לרדת ל-3.9%. אינפלציית הליבה צפויה לעמוד על 2.6% בשנה הבאה ושיעור האבטלה על 4.1%. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.