החשמליות החדשות בכבישים - האם הן אכן הפתעת השנה בענף?
שוק המכוניות החשמליות בישראל ממשיך להתפתח במהירות ועל כך הצביעה גם תחזית משרד האנרגיה לפיה עד שנת 2050 כלל המכוניות המיובאות לישראל תהיינה חשמליות. מדובר במהפכה של ממש ובבשורה סביבתית וגם חברתית.
המכוניות החשמליות אינן זולות. הן יכולות להגיע די בקלות למחירים שנעים סביב ה-200 אלף שקל ולרוב מתחילות מ-150-160 אלף שקל. נכון, זה יקר, אבל בהתחשב העובדה של החיסכון בעלויות התדלוק, רישוי, ביטוח ועוד, מדובר במוצר שמסוגל להחזיר את ההשקעה תוך שנים בודדות. בנוסף, וככל שיעבור הזמן לצד התפתחות הענף בעולם, מחירי המכוניות החשמליות אכן עשויים לרדת כך שיותר אנשים יוכלו להרשות לעצמם לרכוש אותם ובהתאם התפוצה שלהם תזנק.
עוד ועוד מותגים ודגמים חדשים מופיעים לאחרונה בכבישי המדינה וזאת כחלק מהתחרות הגוברת בענף כשבחודשים הקרובים צפויה עלייה גדולה בכמות הרכבים החשמליים הנכרים על רקע עליית מס הקנייה בתחילת ינואר משיעור של 20% לשיעור מס קנייה של 35%.
הנה כמה דגמים חשמליים שישווקו בחודשים הקרובים. הראשונה היא ה"אורה פאנקי קאט" הסינית שמתחילה במחיר מפתיעה של כ-137 אלף שקל. הייחודיות של מכונית האורה מתבטאת בראש ובראשונה בעיצוב החיצוני שלה שעשוי להזכיר ללא מעט אנשים את ה"חיפושית" שהייתה כאן לפני כמה עשרות שנים, אך האורה שלנו לא כל כך קטנה כמו החיפושית. רשימת האבזור שלה נאה לחלוטין כבר בגרסה הבסיסית ואילו גרסת ה"פלוס" כוללת מספר אלמנטים מפתיעים למדי כמו חימום, אוורור ועיסוי במושבים הקדמיים, חניה אוטומטית, תא מטען חשמלי ועוד.
- דאצ’יה מנסה להחזיר את החשמלית אל העם
- הצרות הגדולות של חברות הרכב המסורתיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, תא המטען (228 ליטר בלבד) קטן יותר משל קיה פיקנטו, ונוחות הנסיעה לא זכתה לשבחים יוצאי דופן. האורה פאנקי קאט זוכה לרמת הבטיחות גבוהה מאוד עם ציון של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי. למכונית יחידת הנעה אחת בהספק של 171 כ"ס, היא מציעה שני נפחי סוללה, האחת 47.7 קוט"ש עם טווח נסיעה של 310 ק"מ וסוללה גדולה יותר בנפח של 63.1 קוט"ש עם טווח נסיעה של עד 420 ק"מ.
אורה פאנקי קאט. צילום: אתר החברה.
סינית נוספת היא ה"EVEASY לימו", הדגם הראשון של מותג מותג EVEASY שנמצא בבעלות משותפת של קבוצת ג'ינאלינג הסינית ורנו הצרפתית. הלימו נחשבת למכונית די מרווחת באורך של 4.67 מטר, ברוחב של 1.83 מטר, בגובה של 1.48 מטר ובסיס הגלגלים שלה עומד על 275 ס"מ. נפח תא המטען שלה הוא 411 ליטר. מבחינת בטיחות, הלימו קיבלה דירוג של 4 כוכבים עם ציונים של 80% הגנה על מבוגרים, 79% בהגנה על ילדים, 69% בהגנה על הולכי רגל ו-71% במערכות בטיחות.
ללימו סוללת 60 קוט"ש המאפשרת טווח נסיעה מירבי של עד 450 ק"מ. המנוע מפיק 160 כ"ס והביצועים נחשבים לסטנדרטיים עם האצה של 9.6 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 140 קמ"ש בלבד. במרץ 2023 החל שיווק ה-EVEASY לימו במסלול דמוי "מנוי חודשי" המאפשר תשלום חודשי קבוע ללא מקדמה. בסוף התקופה ניתנת אפשרות לרכישת הלימו שמחירה מתחיל מ-153,500 אלף שקל.
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
EVEASY לימו. צילום: אתר החברה.
ואי אפשר שלא להזכיר את ה"יונדאי קונה" (KONA), המכונית החשמלית הפופולארית שממשיכה לצבור תאוצה בשוק הישראלי, ושבימים אלו מגיע הדור השני שלה בסדרה לארץ שכבר הספיק לצבור למעלה מ-1.000 הזמנות. תא הנוסעים עבר שדרוג והוא מצויד במסכים וכפתורים שמקלים על תפעול המערכות.
את המכונית אפשר לקבל אותו עם מנוע טורבו-בנזין בסיסי בנפח 1.0 ליטר עם ביצועים סבירים וצריכת דלק חסכונית יחסית, או עם מנוע 1.6 טורבו עם ביצועים משופרים אך עם צריכת דלק יחסית גבוהה, או עם הנעה היברידית וחסכונית שמספקת ביצועים שגרתיים יותר. ליונדאי קונה החדשה טווח נסיעה חשמלי של 377 ק"מ עד 514 ק"מ בהתאם לגודל הסוללה ומחירה מתחיל בכ-152 אלף שקל.
יונדאי קונה. צילום: אתר החברה.
חשוב להבהיר שבישראל ישנם עשרות מותגי רכב חשמלי שונים שהנוכחות שלהם עולה מיום ליום ולמרות שכשאומרים "רכב חשמלי" מיד עולה לראש "טסלה", התפוצה של היצרנים הסיניים בישראל תוקעת יתד עמוקה. עם זאת, צריך לזכור שבימים אלו עובדות היצרניות על הטמעת יכולות בינה מלאכותית (AI) המכוניות החשמליות שלהן על מנת לשאוף ליצור עולם של נהיגה אוטונומית ויהיה מעניין לראות כדי חדירה של תכונות אלו למכוניות תשפיע על הענף.
- 8.ישראל999 24/09/2023 09:57הגב לתגובה זוסבלנות חברים עוד מעט שלא יהיה היכן לאכסן את המלאים הסינים נראה צלילת מחירים, לכלל הרכבים
- 7.99 24/09/2023 09:11הגב לתגובה זואתם סומכים על ייצור סיני?
- אנחנו סומכים על דאצ'יה הרומנית.. (ל"ת)אריק 25/09/2023 12:25הגב לתגובה זו
- כן (ל"ת)אריק 25/09/2023 11:33הגב לתגובה זו
- 6.כבאי 23/09/2023 22:33הגב לתגובה זולא ניתן לכבות כשהסוללה מתלקחת. נותנים לו להישרף. דואגים שהאש לא תתפשט לסביבה
- 5.בן 23/09/2023 21:36הגב לתגובה זוMARVEL R / MG4 / MG5 / SERES 5 / BYD DOLPHIN ועוד ועוד...
- 4.מומו 23/09/2023 20:33הגב לתגובה זוהיבואנים מנסים להרגיל למחירים גבוהים של חשמליות. שולי הרווח גבוהים ובארץ לא נראה הוזלות כלל.בשקלול מחיר קניה גבוה אין כל חסכון כלל.
- 3.רציתי לשאול 23/09/2023 16:49הגב לתגובה זולמה חקנות חשמלית כלשהיא ב260 אלף שניתן לקנות רכב היברידי ב150 או 160 אלף החיסכון בדלק ישתווה אולי עוד 10 שנים אם החשמלית תשרוד עד אז... מה שווי משומשות סיניות אחרי שנתיים כמה מחזורינטעינה? כמה עמדות מהירות יש? השוק בוסרי לחלוטין ואנשים כרגיל שורפים כסף
- אלן 23/09/2023 22:32הגב לתגובה זוגם את כל המערכות המכניות היקרות לתחזוקה של בנזין, וגם את הסוללה היקרה של החשמלית בקיצור את החשבון תקבל במוסך
- 2.סרגיי 23/09/2023 14:03הגב לתגובה זויש בעיה מחליפים איזה צינור ונוסעים 300 אלף קילומטר בלי לישבור את ראש האם נעטן מהר האם סוללה חזקה ותחרוט מול דגמים חדשים
- 1.אוי 23/09/2023 13:48הגב לתגובה זוהחסר בחשמל לטעינה
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
