בית ידיעות אחרונות בראשון לציון
צילום: אייס

לקראת פיצוץ: עובדי ידיעות אחרונות באסיפת חירום; הפיטורין צפויים לאחר החגים

וועד העובדים הודיע כי היום ישבתו העובדים שעה, ויערכו אסיפת עובדים של כלל העיתונאים בכדי לדון בצעדים הבאים במאבק כנגד ההנהלה. כזכור לפני חודשיים הודיעה ההנהלה לעובדים על הכוונה לפטר 115 עובדים. פיטורין שצפויים לצאת לפועל לאחר החגים
נחמן שפירא | (13)

המאבק בין עובדי ידיעות אחרונות לבין ההנהלה עולה מדרגה ומגיע לפיצוץ. ועדי עיתונאי ידיעות אחרונות, Ynet, לאשה וכלכליסט החליטו על השבתה של המערכת היום לשעה ושלחו לעובדים כי "היום בצהריים, בין השעות 14:00 ל-15:00 בדיוק, נקיים הפסקת עבודה ואסיפה במערכות ידיעות, Ynet ולאשה.

בוועד כתבו כי "העיתונאים במערכת בראשל"צ, ברחבי הארץ, אלו שעובדים מהבית, כולם עוצרים את עבודתם לשעה. כל העיתונאים שעובדים מרחוק מוזמנים להצטרף בזום של האסיפה. אסיפת העובדים תתקיים בבניין ידיעות בראשון לציון ובו הבטיחו נציגי הוועד לעדכן את העבדים בהתפתחויות האחרונות מול ההנהלה.

בוועד קראו להנהלה לנהל בהקדם מו"מ רציני על בסיס התוכנית המלאה, ולהימנע מכל צעד חד צדדי עד להשגת הסכמות מול הנציגות.

בית ידיעות אחרונות בראשון לציון צילום אייס

 בית ידיעות אחרונות בראשון לציון 

אתמול עדכן ועד העיתונאים את העובדים לקראת השביתה והאסיפה היום. בוועד טענו כי ביקשו כבר לפני למעלה משבוע מהנהלת החברה להעביר את התוכנית השלמה לאיחוד המערכות שתכלול את הסך הכולל של רשימת התפקידים הצפויים להתבטל כתוצאה ממנה. בוועד טענו כי "פרטים אלו טרם נמסרו לנו בעוד מועד הפיטורים הצפוי לאחר החגים הולך ומתקרב".

בוועד כתבו כי "מתוך אחריות וכוונה לקדם מו"מ לטובת העובדים והעובדות הצפויים להיות מפוטרים והעובדים הנותרים, שלחנו להנהלה רשימת דרישות שמטרתן לצמצם את מספר המפוטרים, לשפר את תנאי העובדים שיסיימו את העסקתם, כמו גם את התנאים והביטחון התעסוקתי של העובדים הנותרים.

בוועד הסבירו כי הם אינם יודעים את כל הפרטים, למרות התקופה הארוכה מאז ההודעה על הפיטורין הצפויים. "כמעט חודשיים אחרי שנמסר לנו כי יש כוונה לערוך צמצומים בהיקף חסר תקדים בקבוצה, טרם גובשה תוכנית שלמה שניתן לנהל עליה משא ומתן ראוי להסדרת המהלך".

לדבריהם "עשרות עובדים צפויים לקבל זימון לשימוע אחרי החגים. אל מול מציאות כזו, לא נסכים למריחה אינסופית וחצאי תוכניות שאחריהן מהלך פיטורים מהיר שלא מסדיר את הסוגיות החשובות לעובדים ולעובדות.

קיראו עוד ב"בארץ"

בוועד איימו כי  בימים הקרובים הם יכריזו על צעדים ארגוניים ראשוניים, שמטרתם לגרום להנהלת החברה להתעשת, לשבת למו"מ אינטנסיבי עם נציגות העובדים ולהודיע שלא תבצע כל צעד חד צדדי בטרם יושגו הסכמות.

 

עובדים עם וותק של שנתיים לא יזכו לפיצוי

כזכור בחודש שעבר חשפנו בביזפורטל את ההצעה שהועברה לעובדים לפיה עובדים בעלי וותק של עד שנתיים לא יזכו לשום פיצוי. בהנהלה קוראים לפיצוי 'מענק' ומסבירים כל הסכם עם כל עובד כפוף לאישור ההנהלה ויינתן רק לאחר חתימה של העובד על כתב ויתור.

לפי ההצעה שנשלחה על ידי הנהלת ידיעות אחרונות לעובדים. בעלי וותק של בין ארבע שנים לשמונה שנים במערכת שיסכימו לפרוש מרצון יקבלו פיצוי של 1.5 משכורות. עובדים בעלי וותק של בין 8 שנים ל-12 שנים יקבלו פיצו של 2 משכורות. עובדים של בין 12 שנים ל-18 שנים יקבלו פיצוי של 3 משכורות, ועובדים עם וותק של מעל 18 שנים יקבלו פיצוי של 4 משכורות.

ההצעה של ההנהלה הגיעה לאחר ישיבה עם וועד העובדים בה לא הצליחו הצדדים להגיע להסכמות. בוועד עובדי הקבוצה מתנגדים לתוכנית וטוענים כי התנאים אינם מספקים.

לפני חודש וחצי לאחר ההודעה על הפיטורים הצפויים בקבוצת ידיעות אחרונות 150 עיתונאים ועיתונאיות מידיעות אחרונות, ynet, כלכליסט ולאשה השתתפו באסיפת חירום הראשונה בבית ידיעות בראשון לציון. וזאת לאחר  פרסום הכוונה על צמצום של רבע מכוח העובדים בקבוצת ידיעות אחרונות לאחר שיפוטרו 115 עובדים, על רקע איחוד המערכות והמצב הכלכלי הקשה של ידיעות אחרונות.

 

אסיפת חירום נערכה ביוזמת ארגון העיתונאים והעיתונאיות וועד עיתונאי ידיעות אחרונות, כלכליסט, לאשה ו-YNET והייתה בסימן: "נוני, אל תפגע במשפחות של ידיעות".

הודעת ההנהלה לעובדים הגיעה לידינו בביזפורטל, ובה כתבה הנהלת הקבוצה לעובדים כי "לאחר דיאלוג ממושך עם נציגות העובדים, החלה ההנהלה ביישומה של תכנית איחוד המערכות (ידיעות ו-ynet), כפי שזו הוצגה לנציגות העובדים במהלך מספר פגישות היוועצות. בעקבות הצמצום הנגזר מאיחוד המערכות, הוצג לנציגות מתווה פרישה מרצון המיועד לעיתונאי מערכת ידיעות אחרונות ומערכת ynet".

בהנהלה כתבו כי "בהתאם למתווה, החל מהיום יפתח חלון הזדמנויות לפרישה מרצון, במסגרתו באפשרותכם להגיש בקשה לפרוש מרצון בתנאים מיטיבים, מעבר לקבוע בחוק".

בהנהלה גם קצבו את הזמן בו הם יאפשרו לעובדים לפרוש במסגרת התוכנית ולא להיות מפוטרים. "תכנית הפרישה מרצון תעמוד בתוקפה עד ליום 8.10.2023". 

 או פרישה או פיטורין

בהנהלה טענו בפנייתם לעובדים כי לאחר תום האופציה להיכנס לתוכנית הפרישה הם ימשיכו בתוכנית הפיטורין וצמצום המערכות בקבוצה וכי אז יהיה כבר מאוחר מדי בשביל לקבל את התנאים המוצעים לעובדים שיסכימו לפרוש. "אנו מבקשים להביא לידיעתכם, כי בתום חלון הפרישה מרצון, בכוונת ההנהלה לפעול לשם מימוש תכנית האיחוד וביצוע הצמצומים הנגזרים ממנה. יודגש, כי מועמדים לפיטורים שלא יבקשו להיכלל בתוכנית הפרישה, לא יוכלו לקבל את תנאיה לאחר סגירת חלון ההזדמנויות לפרישה מרצון".

בהנהלה קראו לעובדים לקיים פגישה עימם בכדי לשמוע פרטים על התנאים. "עיתונאים המעוניינים במידע נוסף, מוזמנים לתאם פגישה אישית עם אנשי הקשר הרלוונטיים באגף משאבי אנוש".

בהנהלה הדגישו גם כי כל הסכם שייערך עם אחד העובדים על תנאי פרישה יחייב את אישור ההנהלה. כאשר עיתונאי אשר פרישתו תאושר, יהיה זכאי לקבלת מענק וזאת בכפוף לחתימה על כתב ויתור.  

 ארגון העיתונאים וועד עובדי ידיעות אחרונות

כנס עובדי ידיעות אחרונות. צילום ארגון העיתונאים וועד עובדי ידיעות אחרונות

 

וועד העובדים התנגד

בוועדי עיתונאי ידיעות אחרונות, כלכליסט, לאשה ו-Ynet, דחו את תוכנית הפרישה של ההנהלה וטענו כי הם מתנגדים לכך . לדבריהם ההצעה לא מספקת.

בהודעה ששלחו לעובדים כתבו בוועד כי "בהמשך להודעת ההנהלה על פתיחת תוכנית פרישה מרצון, חשוב להדגיש: ראשית, אנו מתנגדים עקרונית לכל מהלך חד-צדדי. שנית - אף שהתוכנית המוצעת כוללת שיפור קל לעומת ההצעה הראשונית, לדעתנו היא לא מספקת.

בוועד העובדים לא תקפו את העובדים שיסכימו להצעת ההנהלה וטענו כי "עם זאת, מי שיבחרו להיענות עכשיו להצעת ההנהלה לא צפויים להיפגע: אנחנו מתכוונים להמשיך להיאבק על שיפור תנאי הפרישה והפיטורין, ואם אלה אכן ישופרו, נעמוד על כך שגם הפורשים עכשיו יזכו להשלמת המענק על-פי ההסדר שייקבע". 

בוועד הסבירו כי הם פועלים לצמצום משמעותי במספר המפוטרים, ולהסדרת תנאי תעסוקה הולמים לעובדים הנותרים בידיעות אחרונות וב-Ynet. עד להיום לדבריהם הם טרם הצליחו במשימתם.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    איתי ק. 25/09/2023 04:12
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שעריצות 'ידיעות אחרונות', עריצות של שנים רבות, תתרסק ותגיע לאבדון.
  • 12.
    קשקש 24/09/2023 04:40
    הגב לתגובה זו
    רוב העבודה העיתונאית תעשה ע"י מחשבים חכמים ובתוצאה טובה יותר מעיתונאים והחיסכון יאפשר לשרידות של שאר העובדים
  • 11.
    ש . א 22/09/2023 18:31
    הגב לתגובה זו
    אז מבחינה של צפי כלכלי כנראה צפוי דבר דומה בהארץ ומעריב, נתראה אחרי החגים..
  • 10.
    ציוני נלהב 22/09/2023 13:45
    הגב לתגובה זו
    עיתונות הנייר הולכת ונעלמת . מציע לעובדי ידיעות אחרונות לחפש עבודה אחרת. חבל לי מאוד על העובדים שיאבדו את פרנסתם. מעבר לכך, ידעות אחרונות הצטרף לכוחות השמאל והפרוגרס, ופועל להפלת שילטון הימין צוך הפצת שקרים, והינדוס תודעת הציבור. זה לא עיתון, זהו פשקויל בצבעים. מאחל לקבוצת ידיעות אחרונות לפשוט את הרגל ולהסגר. שנה טובה.
  • 9.
    הזוייים 22/09/2023 12:28
    הגב לתגובה זו
    כל מי ששיתף פעולה עם הנדסת תודעה - שיילך הביתה, לא מזיל דמעה. תאכלו את מה שבישלתם
  • 8.
    רשת עיתונים שכל מילה שם זה שקרים על-פי דרישת המנהלים! (ל"ת)
    מחראה של עיתון 21/09/2023 21:42
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שיחדש 21/09/2023 13:53
    הגב לתגובה זו
    מה נעשה בלי 115 סוכני התבהלה על המקלדת?
  • 6.
    איציק 21/09/2023 11:48
    הגב לתגובה זו
    עיתון רע ונבזי שבאמצעות הנדסת תודעה ומניפולציות זולות שירת את החונטה המשפטית וההון שלטון, מגיע להם לפשוט את הרגל ומה שיותר מהר.... תענוג, במיוחד שבזמנו העיתון שלט בסדר היום של המדינה
  • 5.
    איתן 20/09/2023 21:37
    הגב לתגובה זו
    זאת לא באמת עיתונות.
  • 4.
    ניל 20/09/2023 18:27
    הגב לתגובה זו
    ככה זה כששוכבים עם כלבים
  • 3.
    א.א 20/09/2023 15:39
    הגב לתגובה זו
    שיפטרו את כל מהנדסי שקר הקורונה המעוותים !
  • 2.
    לא קורא ידיעות 20/09/2023 14:52
    הגב לתגובה זו
    עיתון לא רלוונטי לאנשים שלא רוצים לחשוב.
  • 1.
    אנונימי 20/09/2023 14:08
    הגב לתגובה זו
    התרסקות מוצלחת בקרוב.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.