זיו סגל
צילום: משה בנימין
בלוגסטריט

למעלה או למטה: היום צפויה הכרעה בוול סטריט. וגם - האם הביטקוין חוזר להיות רלוונטי?

מה אומרת כמות המזומן בידי הציבור על כיוון השווקים, האם זה עשוי לתדלק ראלי סוף שנה?
זיו סגל | (4)

בשבועיים האחרונים אנחנו עוסקים רבות בתרחיש הפסגה הכפולה שהצגתי. התרחיש מעלה אפשרות כי מעבר לאופק אורבת מגמת ירידה משמעותית בוול סטריט. הרבה פניות ושאלות קבלתי ואז הבהרתי שאני סבור כי קודם נגיע לשיא ואז יכול להיות שהתרחיש יכנס לתוקף. פתחנו גם קבוצת וואטסאפ לעדכונים ותובנות שוטפים

ביום שישי השוק אתגר את התרחיש במובן שהמדדים ירדו והתיישבו על רמות התמיכה הקריטיות שכבר בדקנו בעבר. יום שני יהיה יום הכרעה חשוב. ירידות מהרמות האלו יהיו בהחלט סימן מדאיג. בואו נעבור על הגרפים לרענון.

 

סיפור של תמיכה

על הגרף של ה - S&P500 תוכלו לראות את הנקודות הבאות:

  • המהלך מעל 4300 שהכניס אותנו להגדרה של מגמת עליה.
  • קו המגמה שליווה את מגמת העליה הנ״ל ונשבר כלפי מטה - סימן אזהרה ראשון.
  • רמת תיקון הפיבונאצ׳י העליונה שהמדד לא עבר אותה למעלה ורמת הפיבונאצ׳י התחתונה שתומכת במדד ביחד עם הממוצע ל - 21 יום.
 

שבירה של רמת התמיכה הנ״ל תוציא אותנו ממגמת העליה לטווח הקצר - בינוני, תחזיר את רמת ה - 4300 להיות רמת מבחן קריטית לטווח הארוך ותהיה סימן דובי מעיק ומכביד. תמיכה מעל 4450, מספר שמוכיח לנו שוב כמה הוא מדויק באבחון שיווי המשקל בשוק, תהיה סימן חיובי ראשוני. אחריו נרצה לראות, בסופו של דבר, מהלך מעל רמת הפיבונאצ׳י העליונה בשביל לסמוך על מגמת העליה עד השיא.

סימן חיובי ראשון ליום שני יהיה מהלך מעל 4456.

 

על הגרף של הנאסד״ק 100 רואים סיפור קצת שונה של תמיכה והתנגדות והמספרים שלנו לתחילת השבוע הם 15200 ו - 15000. ירידה מתחת ל - 15200 תהיה סימן אזהרה ראשון. ירידה מתחת ל - 15000 תהיה סימן דובי מהותי. מהלך מעל 15500 יחשב סימן חיובי ראשון.

 

שורה תחתונה: הירידות מיום שיש הן עדיין לא מימוש התרחיש הדובי שנתתי כאן והן עדיין יכולות להיות בבחינת ״תקלה״ בדרך אל רמות השיא. שבירה של רמות התמיכה שנתתי היום תשנה את הסיפור של השוק.

 

שורה תחתונה מקומית: בעוד אנחנו מתעסקים כאן בהרס עצמי אנחנו גם מחלישים מאוד את כל היכולות שלנו: צבאיות, כלכליות וחברתיות. כך גם אנחנו פחות נחשפים ומתעניינים במה שקורה בכלכלת העולם מרוב חרדה ושאיבת תשומת הלב. לצערי, אם פעם ישראל הייתה מגלה חסינות יחסית במשברים עולמיים הפעם זה יכול להיות שונה. לכן האחריות שלכם כוללת שני מרכיבים עיקריים:

קיראו עוד ב"גלובל"

 

1. למצוא את הזמן ותעצומות הנפש ולשים לב לרגע מה קורה בעולם. גם ברמת ההשקעות, אני מקבל שאלות חוזרות ונשנות על סולאראג׳ שמשום מה הפכה להיות מניית העם בעוד שמזמן נכתב כאן שאפשר לשחרר (לא כתוב בשום מקום שחייבים להחזיק סולאראג׳), מניות הבנקים וכו׳. קוראים לזה הטיה מקומית. אנחנו נוטים לחשוב שאנחנו מבינים יותר במניות מקומיות. כמשקיעים העבירו את ידית ההילוכים של התודעה שלכם להטיה גלובאלית.

2. לבחון את סך ההשקעות שלכם: פנסיה, גמל, קופות גמל להשקעה, קרנות השתלמות ותיק מניות אישי ולראות את הרכב הנכסים הכולל. לא לפחד לעשות שינויים ולא לפחד להסתכל לנתונים בעיניים ולקבל החלטות.

 

ביטקוין ואנרגיה

בחרתי להדגיש היום שני נכסים שיכולים להיות חשובים לתקופה הקרובה.

 

הראשון הוא הביטקוין. עד היום הביטקוין לא שימש כמטבע מפלט. כשהשווקים ירדו, גם הביטקוין ירד ולכך נלוו מני הפרשיות ועניינים רגולטוריים שקראנו עליהם. אבל, המטבע מחזק את הרלבנטיות שלו ואת אחיזתו הרגולטורית. יכול להיות שאם המשבר הבא, שיהיה קשור גם לחובות העצומים של מדינות חברות ויחידים, יהיה גם משבר מוניטרי הביטקוין כן יתחיל להיתפס כאפשרות מילוט. שימו לב על הגרף שלאחר תקופה ממושכת בה הביטקוין היה חלש מה - S&P500 הוא שינה מגמה. לא מדברים על זה אבל הגרף לא משקר. כמו כן תראו את התמיכה החזקה מעל 25000. מהלך מעל 29000 יהיה סימן ראשון של מומנטום.

 

השני הוא קרן הסל XLE להשקעה במניות האנרגיה הכלולות במדד ה - S&P500. פרצה את השיא ההיסטורי שלה ונתמכת מעליו. עליית מחירי האנרגיה היא חלק מהגורמים המדאיגים בשוק ולכן השקעה בקרן הזו היא השקעה משולבת מומנטום ודאגה.

 

לאן ילך המזומן?

לא כל הפרשנים בשוק דוביים. אנחנו מסתכלים על הסיכוי לעליה אל השיא מההיבט הגרפים ושמים את תשומת הלב שלנו על רמות התמיכה הקרובות. יש מי שמסתכלים על כמות המזומן שנמצאת בידי הציבור (ראו פרסום של בנק אוף אמריקה) וטוענים שהמזומן הזה יכול לתדלק עליות של סוף שנה. סביר שאם נראה תמיכה בשוק ועליה מהרמות שציינתי אזי הפרשנים יעודדו קניה בתחתית הנקודתית אל תוך ראלי סוף השנה.

 

היה ואכן יהיה ראלי כזה, הוא יאפשר לכולנו לעשות התאמות נכסים מנקודה נוחה יותר. נאחל לתמיכה בהצלחה אבל לא ניתן להצלחה כזו לטשטש את ראיית הסכנות. אני מניח שרובכם שאלתם את עצמכם ביום שישי האם עכשיו מתחיל התיקון הגדול ומה לעשות וסביר שקצת נבהלתם (אולי זה רוכך על ידי ארוחת החג והיין). בואו נשתמש בבהלה הזו כקריאה לפעולה, בדיקת נכסים וחשיבה גלובאלית על תיק ההשקעות.

 

שנה טובה חברים וחברות לדרך. שנדע להיות בצד הנכון של הגרף.

כותב המאמר הינו זיו סגל ([email protected]) העוסק בתחום השווקים הפיננסיים, ניתוח טכני, מימון התנהגותי ואימון מנטלי, בעל עיסוקים מגוונים בתחום באקדמיה ובפרקטיקה.

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יש תוצאה 20/09/2023 23:02
    הגב לתגובה זו
    בו ונראה.
  • 3.
    כתבה עיניינית מקצועית מהנה ומועילה! תודה לך מר סגל (ל"ת)
    א.ש 19/09/2023 08:05
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ישראל 18/09/2023 16:14
    הגב לתגובה זו
    ייכנס לשוק המניות אם הכלכלה תתקרר והפד ימשיך להילחם באינפלציה ששוב מרימה את ראשה. אנשים לא יסתכנו וכנראה יקחו תוכניות חיסכון בבנקים פחות מסוכנות מהמניות שם. מה גם שהשוק השנה עלה הרבה יותר מהממוצע שהוא עולה לרוב בשנים האחרונות.
  • 1.
    סיכום מעולה! תודה רבה (ל"ת)
    ש.ק. 18/09/2023 16:02
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.