ממשל ביידן מציע מענק בגובה 12 מיליארד דולר לייצור רכבים חשמליים; איי.סי.אל קיבלה 200 מיליון דולר
התמיכה הממשלתית בתעשיית הרכבים החשמליים עולה - על מנת לתמוך בשינוי שעוברת תעשיית הרכבים, כשעוד ועד רכבים חשמליים מחליפים את רכבי הבנזין, ממשל ביידן מציע מענקים והלוואות בגובה 12 מיליארד דולר ליצרני הרכבים וספקים על מנת להתאים את המפעלים שלהם לייצור רכבים חשמליים וכלי רכב מתקדמים אחרים. בנוסף, הממשל מציע גם מימון בגובה 3.5 מיליארד דולר ליצרני סוללות מקומיים. כלומר מדובר בתמיכה כוללת של 15.5 מיליארד דולר.
לאחרונה קיבלה איי.סי.אל מענק של 200 מיליון דולר לבניית מפעל לייצור סוללות LFP, ראשון מסוגו בסדר גודל כזה בארה"ב.
"בזמן שאנחנו עוברים לכלי רכב חשמליים, אנחנו רוצים להבטיח שהעובדים יוכלו להחליף מקומות עבודה וכי אין שום עובד או קהילה שנשארת מאחור", אמר המושל לשעבר של מדינית משיגן לייצור רכבים, גרנהולם.
מענקים מהירים ודרכי סבסוד אחרים למימון הסבה של מפעלי רכב קיימים לרכבים חשמליים יכולים לסייע לבית הלבן בהתמודדות מול ביקורות מצד יצרניות הרכב ואיגוד עובדי הרכב על חוקים סביבתיים שממשל ביידן מקדם על מנת לסייע לפתח את עידן הרכבים החשמליים. באיגוד עובדי הרכב הזהירו כי שינוי מהיר עלול לסכן אלפי משרות במדינות כמו מישיגן, אוהיו, אילינוי ואינדיאנה. בשבוע שעבר חברי האיגוד הצביעו ברוב מכריע בעד שביתה במידה והמשא ומתן בנוגע לתנאי העובדים יכשל, כשהחוזה הנוכחי מסתיים ב-14 בספטמבר.
"חברי האיגוד מאסו מחיים ממשכורת למשכורת בעוד האליטה התאגידית והמיליארדרים ממשיכים להתקדם כמו שודדים", אמר נשיא האיגוד שון פיין. "שלושת החברות הגדולות (ג'נרל מוטורס, פורד וסטלנטיס (חברת האם של קרייזלר)) ממשיכות להרוויח בעוד אנחנו שוברים את הגב". זוהי הצהרה נועזת, אבל המשקיעים עדיין לא צריכים להתרגש. לא היה סיכוי שחברי ה-UAW לא היו מאשרים שביתה. איום בשביתה היא הדרך העיקרית של כל איגוד ללחוץ על החברות על מנת שיסכימו לדרישות.
נראה כי למשא ומתן ולשביתות אין השפעה גדולה בטווח הארוך על המניות. יחסי עבודה, כמובן, חשובים לכל חברה ושביתות מביאות לתנודתיות. בכל זאת, המשקיעים צריכים לצפות לחוזה חדש בו שכר העובדים יהיה גבוה יותר. החוזים האחרונים שנחתמו מול UPS וספיריט כללו העלאות שכר של בין 5%-6% בשנה בממוצע. השכר עולה מהר יותר מבעבר על מנת לקזז את האינפלציה הגבוהה. שביתה, או איום בשביתה, הוא רק אחד מהדברים המשפיעים על מניות הרכב.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר לאחרונה כי "בניית כלכלה המבוססת על אנרגיה נקייה יכולה וצריכה לספק הזדמנות מנצחת לחברות רכב ועובדים שעיגנו את הכלכלה האמריקאית במשך עשרות שנים". נשיא איגוד עובדי הרכב, שון פיין, פעל לאחרונה על הצלת מפעל לייצור ג'יפים לאחר שיצרנית הרכבים סטלנטיס החליטה לסגור אותו. יצרנית הרכב השאירה את האפשרות שהמפעל ימשיך לפעול ולייצר מוצרים חדשים במידה ויתקבל סיוע ממשלתי.
מבחינת הביקוש לרכבים חשמליים - ענקית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC פרסמה לפני כחודש את מספרי המסירות והייצור של כלי הרכב שלה לרבעון השני לפיהם מסרה 466,140 כלי רכב וייצרה 479,700 כלי רכב. מדובר במספרים שגבוהים מצי האנליסטים בוול סטריט למסירות של 445,924 כלי רכב וייצור של 448,000 כלי רכב - עלייה של 83% משנה לשנה.
- בגיל 95 וורן באפט מעביר את המושכות - עידן חדש בברקשייר האת’ווי
- איטורו עקפה את הציפיות ומכריזה על בייבאק - המניה מזנקת ב־7%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
פורד FORD MOTOR אמרה לאחרונה כי היא בדרך להפסיד 4.5 מיליארד דולר ממכירת רכבים חשמליים ב-2023. מסירות החברה עמדו על 26 אלף בארה"ב, במחצית הראשונה של השנה, עלייה של 10%. המכירות לא הצליחו להגיע לרף שדרוש כדי להגיע לרווחים. מפעל לייצור רכבים טיפוסי מסוגל לייצר בין 300 אלף ל-500 אלף רכבים בשנה.
השוק הסיני לרכבים חשמליים, כולל רכבים היברדיים, פלאגין וחשמליים לחלוטין, צמח ב-43% השנה, לעומת שנה שעברה. הרכבים החשמליים לבדם הציגו צמיחה של 30%. סין נחשבת לשוק הגדול ביותר לרכבים חשמליים חדשים, מה שעוד כנראה נותן מוטיבציה לביידן לקדם את התחום בארה"ב. מכירות הרכבים החשמליים בלבד (שנוסעים על סוללה בלבד) בארה"ב הסתכמו ב-557 אלף רכבים השנה, עלייה של 47% לעומת השנה קודם לכן. המכירות באירופה עמדו על 700 אלף רכבים, עלייה של כ-53%. המכירות העולמיות של רכבים חשמליים במחצית הראשונה של 2023 עלו ב-33%.
- 3.הסנילי נלחם נגד טסלה השנואה עליו (ל"ת)רק טסלה 01/09/2023 12:54הגב לתגובה זו
- 2.לרון 01/09/2023 10:01הגב לתגובה זואני ב NIO כאן הסיכון כדאי,לא המלצה
- 1.המגיב 31/08/2023 23:27הגב לתגובה זוגורמת לשריפות, כבלים ישנים (קורוזיה מגבירה התנגדות), ודקים ידי ביחס לצריכת החשמל שעלתה מאז הרשת הוקמה, לפני 100 שנה, גורמת להתחממות הכבלים, ולשריפות (ולבזבוז אדיר של אנרגיה). אין מספיק כושר ייצור בחלק גדול ממדינות ארה"ב (קליפורניה הגבילה שעות טעינה לכלי רכב). האם רוב הציבור יוכל להרשות לעצמו לקנות מכונית שלא נוסעת ?
- לרון 01/09/2023 10:03הגב לתגובה זואך אם זה כך בארה"ב אז מה אצלנו הפצפונים,כבר היו הפסקות חשמל הקיץ!
- המגיב 01/09/2023 12:42בגלל שאנחנו פצפונים, ובגלל שעד לפני 60 שנה התשתיות פה לא היו קיימות, יש סיכוי שהתשתית במצב פחות רעוע, וגם - דוקא בגלל שהתשתית פחות גדולה, יהיה יותר קל לתחזק ולהחליף לתשתיות בהספק גבוה יותר. מצד שני - יש כאן גם את עניין השליטה. העולם הולך לכוון של הגבלות על התושבים. מכל מיני "סיבות", ובכל מיני "תירוצים", שליטה אבסולוטית באוכלוסיה. ויש סיכוי שגם זה חלק מהעניין. רכבים חשמליים, רובם המוחלט, נשלט על ידי "אפליקציות", מה שמאפשר שליטה מרחוק, מה שאומר שיש אפשרות לעוד גופים, להשבית את המכוניות, אם ומתי שרק יחפצו בכך.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc -0.26% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
וול סטריט שור (גרוק)הנאסד״ק קופץ ב-2.2%; סולאראדג׳ מזנקת ב-20%, טאואר עם 16%
המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות חדות, כשהמשקיעים ממהרים חזרה לנכסים מסוכנים בעקבות ההתקדמות בסנאט האמריקאי לקראת סיום השבתת הממשל הארוכה ביותר בתולדות ארה"ב. מדד S&P 500 קפץ ביותר מ־1.3% לאחר שבוע חלש במיוחד, הנאסד״ק מזנק ב-2.2% והדאו עולה ב-0.6%. מניות הטכנולוגיה, שספגו את המכה הקשה ביותר בשבועות האחרונים, הובילו את העליות. גם ביטקוין מטפס, בעוד הדולר נחלש ואגרות החוב הממשלתיות מאבדות גובה.
בבית הלבן בירכו על ההסכם הדו־מפלגתי, שנועד להחזיר את פעילות הממשלה בתוך ימים ספורים. אף שההצבעה הסופית בסנאט ובבית הנבחרים טרם נקבעה, השווקים רואים בכך פריצת דרך שתסיר חסם מרכזי מעל הכלכלה האמריקאית. חידוש פעילות הממשל צפוי לאפשר פרסום מחודש של נתונים כלכליים, מה שיאפשר תמונה עדכנית יותר לגבי שוק העבודה והצמיחה לפני החלטת הריבית הקרובה של הפדרל ריזרב. באג"ח הממשלתיות נרשמה ירידה קלה, כאשר התשואות לשנתיים עלו בשלוש נקודות בסיס לרמה של 3.59%. השוק נערך למבחן ביקוש נוסף עם סדרת הנפקות חדשות בהיקף כולל של 125 מיליארד דול. מניות חברות הבריאות נפלו על רקע החשש שהסכם הסיום לא יכלול הארכה של סובסידיות חוק הבריאות.
אנליסטים מסבירים כי תגובת השוק הגיונית: סיום ההשבתה מסיר עננה של חוסר ודאות ומחזק את הסנטימנט החיובי. מייקל בראון מ־Pepperstone אמר כי "החזרה לשגרה לא רק תשפר את האווירה, אלא גם תאפשר שחרור נתונים חשובים שיכולים להעיד על מצבה האמיתי של הכלכלה". פיונה סינקוטה מ־City Index הוסיפה כי המשקיעים יוכלו סוף־סוף לקבל "אותות ברורים לגבי מצב שוק העבודה והכיוון העתידי של הריבית".
טאואר היא אחת ממניות היום עם זינוק של 14% על רקע דוחות טובים - טאואר עם תוצאות מעל הצפי - מעלה תחזית. גם פאגאיה הישראלית טסה, מנגד מאנדיי בנפילה וקמטק מתממשת עם תחזית חלשה (ראו הרחבה בהמשך)
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתפתחויות הפוליטיות, השוק מתמקד גם בדוחות של החברות שיתפרסמו השבוע, ובהם של דיסני, סיסקו, אפלייד וחברות טכנולוגיה נוספות. זה לאחר שבוע קשה במיוחד למניות ה-AI בו היה נראה שהמשקיעים שוקלים מחדש את התמחורים של המניות בתחום ובראשם פלנטיר, ביתניים נראה שהשוק מנסה לפתוח את השבוע בטון יותר חיובי.
