רכב חשמלי
צילום: Waldemar Brandt on Unsplash

ממשל ביידן מציע מענק בגובה 12 מיליארד דולר לייצור רכבים חשמליים; איי.סי.אל קיבלה 200 מיליון דולר

המענקים נועדו לעזור לממשל להתמודד עם הביקורות על החוקים הסביבתיים שהממשל מקדם ועם האזהרות כי שינוי מהיר בתעשיית הרכב עשוי לסכן אלפי משרות
אדיר בן עמי | (5)

התמיכה הממשלתית בתעשיית הרכבים החשמליים עולה - על מנת לתמוך בשינוי שעוברת תעשיית הרכבים, כשעוד ועד רכבים חשמליים מחליפים את רכבי הבנזין, ממשל ביידן מציע מענקים והלוואות בגובה 12 מיליארד דולר ליצרני הרכבים וספקים על מנת להתאים את המפעלים שלהם לייצור רכבים חשמליים וכלי רכב מתקדמים אחרים. בנוסף, הממשל מציע גם מימון בגובה 3.5 מיליארד דולר ליצרני סוללות מקומיים. כלומר מדובר בתמיכה כוללת של 15.5 מיליארד דולר.

לאחרונה קיבלה איי.סי.אל מענק של  200 מיליון דולר לבניית מפעל לייצור סוללות LFP, ראשון מסוגו בסדר גודל כזה בארה"ב. 

"בזמן שאנחנו עוברים לכלי רכב חשמליים, אנחנו רוצים להבטיח שהעובדים יוכלו להחליף מקומות עבודה וכי אין שום עובד או קהילה שנשארת מאחור", אמר המושל לשעבר של מדינית משיגן לייצור רכבים, גרנהולם. 

מענקים מהירים ודרכי סבסוד אחרים למימון הסבה של מפעלי רכב קיימים לרכבים חשמליים יכולים לסייע לבית הלבן בהתמודדות מול ביקורות מצד יצרניות הרכב ואיגוד עובדי הרכב על חוקים סביבתיים שממשל ביידן מקדם על מנת לסייע לפתח את עידן הרכבים החשמליים. באיגוד עובדי הרכב הזהירו כי שינוי מהיר עלול לסכן אלפי משרות במדינות כמו מישיגן, אוהיו, אילינוי ואינדיאנה. בשבוע שעבר חברי האיגוד הצביעו ברוב מכריע בעד שביתה במידה והמשא ומתן בנוגע לתנאי העובדים יכשל, כשהחוזה הנוכחי מסתיים ב-14 בספטמבר. 

"חברי האיגוד מאסו מחיים ממשכורת למשכורת בעוד האליטה התאגידית והמיליארדרים ממשיכים להתקדם כמו שודדים", אמר נשיא האיגוד שון פיין. "שלושת החברות הגדולות (ג'נרל מוטורס, פורד וסטלנטיס (חברת האם של קרייזלר)) ממשיכות להרוויח בעוד אנחנו שוברים את הגב". זוהי הצהרה נועזת, אבל המשקיעים עדיין לא צריכים להתרגש. לא היה סיכוי שחברי ה-UAW לא היו מאשרים שביתה. איום בשביתה היא הדרך העיקרית של כל איגוד ללחוץ על החברות על מנת שיסכימו לדרישות.

נראה כי למשא ומתן ולשביתות אין השפעה גדולה בטווח הארוך על המניות. יחסי עבודה, כמובן, חשובים לכל חברה ושביתות מביאות לתנודתיות. בכל זאת, המשקיעים צריכים לצפות לחוזה חדש בו שכר העובדים יהיה גבוה יותר. החוזים האחרונים שנחתמו מול UPS וספיריט כללו העלאות שכר של בין 5%-6% בשנה בממוצע. השכר עולה מהר יותר מבעבר על מנת לקזז את האינפלציה הגבוהה. שביתה, או איום בשביתה, הוא רק אחד מהדברים המשפיעים על מניות הרכב. 

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר לאחרונה כי "בניית כלכלה המבוססת על אנרגיה נקייה יכולה וצריכה לספק הזדמנות מנצחת לחברות רכב ועובדים שעיגנו את הכלכלה האמריקאית במשך עשרות שנים". נשיא איגוד עובדי הרכב, שון פיין, פעל לאחרונה על הצלת מפעל לייצור ג'יפים לאחר שיצרנית הרכבים סטלנטיס החליטה לסגור אותו. יצרנית הרכב השאירה את האפשרות שהמפעל ימשיך לפעול ולייצר מוצרים חדשים במידה ויתקבל סיוע ממשלתי.

מבחינת הביקוש לרכבים חשמליים - ענקית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC  פרסמה לפני כחודש את מספרי המסירות והייצור של כלי הרכב שלה לרבעון השני לפיהם מסרה 466,140 כלי רכב וייצרה 479,700 כלי רכב. מדובר במספרים שגבוהים מצי האנליסטים בוול סטריט למסירות של 445,924 כלי רכב וייצור של 448,000 כלי רכב - עלייה של 83% משנה לשנה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

פורד FORD MOTOR אמרה לאחרונה כי היא בדרך להפסיד 4.5 מיליארד דולר ממכירת רכבים חשמליים ב-2023. מסירות החברה עמדו על 26 אלף בארה"ב, במחצית הראשונה של השנה, עלייה של 10%. המכירות לא הצליחו להגיע לרף שדרוש כדי להגיע לרווחים. מפעל לייצור רכבים טיפוסי מסוגל לייצר בין 300 אלף ל-500 אלף רכבים בשנה.

השוק הסיני לרכבים חשמליים, כולל רכבים היברדיים, פלאגין וחשמליים לחלוטין, צמח ב-43% השנה, לעומת שנה שעברה. הרכבים החשמליים לבדם הציגו צמיחה של 30%. סין נחשבת לשוק הגדול ביותר לרכבים חשמליים חדשים, מה שעוד כנראה נותן מוטיבציה לביידן לקדם את התחום בארה"ב. מכירות הרכבים החשמליים בלבד (שנוסעים על סוללה בלבד) בארה"ב הסתכמו ב-557 אלף רכבים השנה, עלייה של 47% לעומת השנה קודם לכן. המכירות באירופה עמדו על 700 אלף רכבים, עלייה של כ-53%. המכירות העולמיות של רכבים חשמליים במחצית הראשונה של 2023 עלו ב-33%.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    הסנילי נלחם נגד טסלה השנואה עליו (ל"ת)
    רק טסלה 01/09/2023 12:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לרון 01/09/2023 10:01
    הגב לתגובה זו
    אני ב NIO כאן הסיכון כדאי,לא המלצה
  • 1.
    המגיב 31/08/2023 23:27
    הגב לתגובה זו
    גורמת לשריפות, כבלים ישנים (קורוזיה מגבירה התנגדות), ודקים ידי ביחס לצריכת החשמל שעלתה מאז הרשת הוקמה, לפני 100 שנה, גורמת להתחממות הכבלים, ולשריפות (ולבזבוז אדיר של אנרגיה). אין מספיק כושר ייצור בחלק גדול ממדינות ארה"ב (קליפורניה הגבילה שעות טעינה לכלי רכב). האם רוב הציבור יוכל להרשות לעצמו לקנות מכונית שלא נוסעת ?
  • לרון 01/09/2023 10:03
    הגב לתגובה זו
    אך אם זה כך בארה"ב אז מה אצלנו הפצפונים,כבר היו הפסקות חשמל הקיץ!
  • המגיב 01/09/2023 12:42
    בגלל שאנחנו פצפונים, ובגלל שעד לפני 60 שנה התשתיות פה לא היו קיימות, יש סיכוי שהתשתית במצב פחות רעוע, וגם - דוקא בגלל שהתשתית פחות גדולה, יהיה יותר קל לתחזק ולהחליף לתשתיות בהספק גבוה יותר. מצד שני - יש כאן גם את עניין השליטה. העולם הולך לכוון של הגבלות על התושבים. מכל מיני "סיבות", ובכל מיני "תירוצים", שליטה אבסולוטית באוכלוסיה. ויש סיכוי שגם זה חלק מהעניין. רכבים חשמליים, רובם המוחלט, נשלט על ידי "אפליקציות", מה שמאפשר שליטה מרחוק, מה שאומר שיש אפשרות לעוד גופים, להשבית את המכוניות, אם ומתי שרק יחפצו בכך.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.