בנק אוף אמריקה: "סין מעיבה על התחזית של ארה"ב"
סין היא הסיכון הגדול כיום לשווקים הפיננסים. כך לפחות מעריכים רבים. האיום הגדול על המשך העלייה במניות, האיום על הנתונים הכלכליים של הפירמות ושל נתוני המאקרו במערב, הם חולשה בסין.
הנתונים המגיעים מסין מדאיגים - תחזיות הצמיחה במעצמה האסייתית נחתכים בחדות מדי שבוע. בעוד הנתון האחרון של שלוחת הפד' באטלנטה שמודד את מצב הצמיחה העכשווי בארצות הברית (GDPNow) מצביע על נתונים מרשימים של 5.8%, התחזיות על סין מדברות על ירידה בצמיחה אל מתחת ל-5%. בקרדיט סוויס פרסמו נייר עמדה על סין לפיו שום דבר מהותי לא השתנה, ולמרות הקשיים האמיתיים שסין מתמודדת איתם, אין הצדקה לשינוי דרסטי בתחזיות תוך שנתיות, ולכן השאירו את תחזית הצמיחה על 5.1%. תחזיות אחרות פסימיות בהרבה, בעיקר בטווח הארוך יותר מהשנה הקרובה. קרן המטבע העולמית צופה צמיחה של פחות מ-4% בשנים הבאות, וישנן גם תחזיות לצמיחה של כ-2% בלבד לקראת 2030.
סין בדומה למדינות אחרות בעולם פועלת במדיניות של ריפלציה. מדיניות שמגיעה לאחר תקופה של האטה או התכווצות כלכלית. המטרה היא להרחיב את התפוקה, לעורר צריכה ולבלום את השפעות הדפלציה.
בבנק אוף אמריקה מודאגים וטוענים שמדיניות הריפלציה לא מספקת בינתיים תוצאות משמעותיות. "סנטימנט הריפלציה בסין קרוב לשפל של 2022 ומדובר במניע הדומיננטי של הדולר מאז פברואר 2023, אפילו יותר ממדיניות הפד'. למרות זאת, הניתוח שלנו מצביע על כך שהדולר בפיגור אחר ההידרדרות בסנטימנט בסין, אם כי הרבה יותר בתוך מדינות ה-G5 מאשר כמטבע סחורות" - כך כותבים אנליסטים בבנק אוף אמריקה. לדבריהם, "הפרנק השוויצרי, הפאונד והבריטי והאירו בפרט אחראים לחלק הארי של לביצועים הנמוכים של מדד ה-DXY (מדד הדולר), וכתוצאה מכך מציעים טווחי סיכון-תגמול טובים יותר בדולר אם הסנטימנט בסין יישאר חלש".
- רמאקו מצטרפת למירוץ האמריקאי להפחתת התלות בסין במתכות הנדירות
- המגפה השקטה - תרופות נגד דיכאון נמכרות במעל 20 מיליארד דולר, והשוק צומח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"המדד שלנו לגבי סנטימנט הריפלציה בסין קרוב לשפל שנראה במהלך שיא הסגרים ב-2022. דוגמה טובה היא החוסן האחרון של מחירי עפרות הברזל, שככל הנראה קשור יותר לחידוש המלאי מאשר לביקוש הבסיסי. המניע ל-PCA (ניתוח גורמים ראשיים) הוא לחלץ אינדיקטור המסביר את עיקר השונות בין מחירי הנכסים הללו, מה שהופך אותו למדד טוב יותר למגמות רחבות יותר בסנטימנט בסין.
"הרמה הנמוכה של PCA לריפלציה בסין אינה אינדיקטור סותר בפני עצמו. אנו מוצאים שקצב ההידרדרות (שינוי של 3 חודשים) נוטה להיות איתות טוב יותר לסנטימנט קיצוני וזה עדיין מעל השפל ההיסטורי. במקום זאת, זה פשוט משקף את הפסימיות סביב הקלות חלקיות במדיניות מאז פגישת הפוליטביורו ביולי, לצד נתונים כלכליים שעדיין חלשים. הצוות הסיני שלנו טען לתמיכה בקנה מידה גדול יותר ממדיניות פיסקלית ומוניטרית".
במשך שנים התבססה סין על השקעות ענק במפעלים ופרויקטי תשתית ומגורים. המימון הגיע באמצעות הלוואות הן מצד הממשל המרכזי והן מצד ממשלי המחוזות השונים והסקטור הפרטי. ההשקעות האלו הניעו ייצור שהוביל לייצוא הולך וגדל, אורבניזציה מואצת ויציאה של אוכלוסייות שלמות מהעוני הקיצוני בו היו שרויים, ובסופו של דבר הובילו לצמיחה גבוהה, לא פעם דו ספרתית. כל אלו הזרימו כסף רב למדינה שאיפשר המשך לקיחת הלוואות והשקעה נוספת גדולה יותר, ועוד פרויקטי ענק המוקמים במהירות הבזק. המודל הזה, חשוב לציין, מלבד העובדה ששיפר את רמת חייהם של מאות מיליוני סינים וחילץ אותם מהעוני הקיצוני שאיפיין את המדינה, גם הפך את סין למעצמה עולמית מבחינה כלכלית, פוליטית, ספורטיבית, תרבותית ועוד, עם יומרות להחליף את ארצות הברית ככלכלה המובילה והדומיננטית בעולם, ובסופו של דבר גם הגדולה ביותר.
- 1.יהושע קופפר 29/08/2023 16:36הגב לתגובה זותגובת בנק אוף אמריקה בקשר לכלכלת סין תמוהה. לבזכירכם,הסינים מלאים באג"ח אמריקאיות שרכשו על מנת לתמוך בכלכלת ארה"ב ובואו לא נשכח כי ארה"ב הגדיחה את מצבת החובות עקב אי יכותה לפרוע אג"ח שפרעונן קרוב. אכן כלכלת סין בעיתית אך גם האמריקאית אינה גן שושנים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
