VinFast רכבים חשמליים
צילום: טוויטר

משווי של 20 מיליארד ד' ובפחות מחודש ליצרנית הרכבים השלישית בגודלה בעולם - מניית וינפסט לא מפסיקה לעלות

הזינוק החריג בשווי עלול לסנוור, אבל חשוב לשים לב - פחות מ-7.5 מיליון מ-2.3 מיליארד ממניות החברה מוחזקות בידי הציבור וזו ככל הנראה הסיבה לתנודתיות הרבה; האם גם יש הגיון כלכלי מאחורי עלייה של יותר מ-700% בתוך פחות מחודש?
מתן קובי | (2)

מניית יצרנית הרכבים החשמליים וינפסט (VinFast) ממשיכה לעלות גם היום ונמצאת בעלייה של כ-730% מאז נכנסה החברה לנאסד"ק בתחילת החודש. המניה נסחרת כעת סביב מחיר של 90 דולר, מה שמעניק לחברה שווי של יותר מ-200 מיליארד דולר והיא למעשה הופכת להיות יצרנית הרכבים (לא רק החשמליים) השלישית בגודלה בעולם מבחינת שווי שוק, כאשר לפניה נמצאות רק טויטה וטסלה. כשבוע לאחר ההנפקה המניה הספיקה ליפול ב-60%, אך מאז זינקה בכ-450%.

הנהנה העיקרי מהזינוק החריג במחיר המניה הוא המיליארדר הויאטנמי, פאם נאט וונג, מייסד החברה אשר מחזיק ב-99% ממניותיה של וינפסט. הודות לעלייה בשוויה של החברה, הונו של וונג עומד כעת על כ-70 מיליארד דולר ועל פי פורבס, הוא כעת מספר 16 ברשימת האנשים העשירים בעולם. רק בסוף השנה שעברה הונו של וונג עמד על פחות מ-6.5 מיליארד דולר ולמרות המצב הנוכחי, לא בטוח אם המיליארדר ישאר בדירוגו הנוכחי בטבלת עשירי העולם.

מתוך 2.3 מיליארד מניות של וינפסט, פחות מ-7.5 מיליון מניות מוחזקות על ידי הציבור - הסיבה העיקרית לתנדותיות הרבה של המניה. בנוסף, במחצית הראשונה של השנה וינפסט מכרה 11.3 אלף רכבים, זאת בהשוואה למשל לאקספנג, אשר מסרה באותה התקופה למעלה מ-20 אלף רכבים ושוויה עומד על 15.5 מיליארד דולר בלבד. למעשה, באחד משוקי הרכבים החשמליים החשובים ביותר - ארה"ב, וינפסט מסרה עד כה על פי הערכות פחות מ-150 יחידות.

מספר המסירות הנמוך בא לידי בתוצאות החברה, אשר עדיין לא הגיעה לרווחיות. ברבעון הראשון של השנה הכנסותיה של וינפסט צנחו ב-49% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אל 598 מיליון דולר ובשורה התחתונה החברה רשמה הפסד של 2.1 מיליארד דולר. 

מבחינת היצע, אחד הרכבים של החברה - דגם ה-VF8, נמכר בקליפורניה בתמורה ל-46 אלף דולר, מחיר תחרותי לעלות של כ-47,500 דולר למודל Y של טסלה, אך לא בטוח שמספיק. טסלה ממשיכה להוריד מחירים ברחבי העולם, ביחד עם יצרניות רכבים חשמליים נוספות, מה שמוביל רבים לשבת על הגדר מבחינת ההחלטה אם לרכוש רכב חשמלי או לא, מה שעוזר למחירים לרדת עוד יותר. העניין הוא שטסלה יכולה להרשות לעצמה להוריד מחירים - נכון לסוף הרבעון השני לחברה מזומנים בשווי של 23 מיליארד דולר, התזרים מזומנים החופשי שלה ברבעון האחרון עמד על מיליארד דולר והרווח על הנקי על 2.7 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    איך הרשות לניירות ערך בארה"ב מאפשרת לזה לקרות? (ל"ת)
    עידו 29/08/2023 13:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שורט (ל"ת)
    ישי 28/08/2023 19:28
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.