VinFast רכבים חשמליים
צילום: טוויטר

משווי של 20 מיליארד ד' ובפחות מחודש ליצרנית הרכבים השלישית בגודלה בעולם - מניית וינפסט לא מפסיקה לעלות

הזינוק החריג בשווי עלול לסנוור, אבל חשוב לשים לב - פחות מ-7.5 מיליון מ-2.3 מיליארד ממניות החברה מוחזקות בידי הציבור וזו ככל הנראה הסיבה לתנודתיות הרבה; האם גם יש הגיון כלכלי מאחורי עלייה של יותר מ-700% בתוך פחות מחודש?
מתן קובי | (2)

מניית יצרנית הרכבים החשמליים וינפסט (VinFast) ממשיכה לעלות גם היום ונמצאת בעלייה של כ-730% מאז נכנסה החברה לנאסד"ק בתחילת החודש. המניה נסחרת כעת סביב מחיר של 90 דולר, מה שמעניק לחברה שווי של יותר מ-200 מיליארד דולר והיא למעשה הופכת להיות יצרנית הרכבים (לא רק החשמליים) השלישית בגודלה בעולם מבחינת שווי שוק, כאשר לפניה נמצאות רק טויטה וטסלה. כשבוע לאחר ההנפקה המניה הספיקה ליפול ב-60%, אך מאז זינקה בכ-450%.

הנהנה העיקרי מהזינוק החריג במחיר המניה הוא המיליארדר הויאטנמי, פאם נאט וונג, מייסד החברה אשר מחזיק ב-99% ממניותיה של וינפסט. הודות לעלייה בשוויה של החברה, הונו של וונג עומד כעת על כ-70 מיליארד דולר ועל פי פורבס, הוא כעת מספר 16 ברשימת האנשים העשירים בעולם. רק בסוף השנה שעברה הונו של וונג עמד על פחות מ-6.5 מיליארד דולר ולמרות המצב הנוכחי, לא בטוח אם המיליארדר ישאר בדירוגו הנוכחי בטבלת עשירי העולם.

מתוך 2.3 מיליארד מניות של וינפסט, פחות מ-7.5 מיליון מניות מוחזקות על ידי הציבור - הסיבה העיקרית לתנדותיות הרבה של המניה. בנוסף, במחצית הראשונה של השנה וינפסט מכרה 11.3 אלף רכבים, זאת בהשוואה למשל לאקספנג, אשר מסרה באותה התקופה למעלה מ-20 אלף רכבים ושוויה עומד על 15.5 מיליארד דולר בלבד. למעשה, באחד משוקי הרכבים החשמליים החשובים ביותר - ארה"ב, וינפסט מסרה עד כה על פי הערכות פחות מ-150 יחידות.

מספר המסירות הנמוך בא לידי בתוצאות החברה, אשר עדיין לא הגיעה לרווחיות. ברבעון הראשון של השנה הכנסותיה של וינפסט צנחו ב-49% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אל 598 מיליון דולר ובשורה התחתונה החברה רשמה הפסד של 2.1 מיליארד דולר. 

מבחינת היצע, אחד הרכבים של החברה - דגם ה-VF8, נמכר בקליפורניה בתמורה ל-46 אלף דולר, מחיר תחרותי לעלות של כ-47,500 דולר למודל Y של טסלה, אך לא בטוח שמספיק. טסלה ממשיכה להוריד מחירים ברחבי העולם, ביחד עם יצרניות רכבים חשמליים נוספות, מה שמוביל רבים לשבת על הגדר מבחינת ההחלטה אם לרכוש רכב חשמלי או לא, מה שעוזר למחירים לרדת עוד יותר. העניין הוא שטסלה יכולה להרשות לעצמה להוריד מחירים - נכון לסוף הרבעון השני לחברה מזומנים בשווי של 23 מיליארד דולר, התזרים מזומנים החופשי שלה ברבעון האחרון עמד על מיליארד דולר והרווח על הנקי על 2.7 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    איך הרשות לניירות ערך בארה"ב מאפשרת לזה לקרות? (ל"ת)
    עידו 29/08/2023 13:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שורט (ל"ת)
    ישי 28/08/2023 19:28
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.