XPENG
צילום: XPENG

XPeng רוכשת את חטיבת הרכב החשמלי של דידי; המנייה קופצת ב-11%

יצרנית הרכבים החשמליים הסינית תרכוש את חטיבת הרכב החשמלי של ענקית הנסיעות השיתופיות, לאחר שזו התקשתה לחדור אל תוך שוק הרכבים החשמליים במדינה, בעסקה בהיקף של עד 744 מיליון דולר, אשר תכלול שיתוף פעולה עתידי בין החברות
איתן גרסטנפלד | (1)
נושאים בכתבה אקספנג רכב חשמלי

יצרנית הרכבים החשמליים הסינית אקספנג XPENG הודיעה כי תרכוש את חטיבת הרכב החשמלי של ענקית הנסיעות דידי בעסקה בהיקף של עד 744 מיליון דולר. כמו כן, לאחר השלמת העסקה, שתי החברות צפויות לקיים שותפות אסטרטגית. בעקבות הדיווח מניית Xpeng זינקה ב-11% בפתח שבוע המסחר בהונג-קונג.

במסגרת העסקה, אקספנג תשיק בשנה הבאה דגם A-class תחת מותג חדש, הנקרא כיום MONA, במטרה להרחיב את פלח השוק שלה. המכונית תתומחר בדרגת המחיר של 20,000 דולר. "פרויקט 'MONA' יאיץ את קצב הייצור והמכירות של החברה ויעזור להשיג יתרונות גדולים יותר בקנה מידה רחב יותר", נכתב בהודעת אקספנג.

בעקבות הדיווח הודיעה דידי, כי תתמוך בתוכנית החדשה של אקספנג על ידי "מתן גישה לשוק הנסיעות השיתופיות שלה", ושתי החברות יבחנו שיתוף פעולה אסטרטגי במספר תחומים, כולל שירותי שיווק, פיננסים וביטוח. תחומים אפשריים נוספים של שיתוף פעולה כוללים טעינה, רובוטקסי ופיתוח משותף של שוק בינלאומי. דידי עבדה עם יצרניות רכב סיניות לפיתוח רובוטקסי, שירות מוניות ומשלוחים אוטונומי, שאותו היא שואפת להשיק עד 2025. כמו כן, במסגרת העסקה תרכוש דידי כ-3.25% ממניות Xpeng, כמות אשר עשויה לעלות בהתאם לעמידה ביעדי הייצור והמכירות.

העסקה מגיעה על רקע האטה בביקוש, ויכולת ייצור עודפת בתעשיית הרכבים החשמליים בסין, שהקשו על שחקנים חדשים יחסית כמו דידי להיכנס לשוק העמוס. מה שהביא שורה של יצרניות רכבים חשמליים בראשות טסלה להכריז על הורדות מחירים במדינה. כמו כן, רק לאחרונה, זכתה יצרנית הסמארטפונים הסינית שיאומי (Xiaomi) לאישור רגולטורי לייצור רכבים חשמליים, שנתיים לאחר שהכריזה לראשונה על תוכניותיה בתחום.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    המגיב 28/08/2023 19:30
    הגב לתגובה זו
    תופתעו מאוד.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.