הנאסד"ק עלה ב-1.5%; אינוויז עלתה ב-9%, פלוטון נפלה ב-23%
- טרם החל המסחר הרציף
מאקרו
האם ה-AI יחליף בעתיד מנהלי קרנות? כנראה שכן - הראשונים שיוחלפו יהיו כנראה אילו שמתגאים ביכולת לנתח חברות בצורה קרה וחסרת רגש. למרות זאת, סביר שיקח קצת זמן עד שהמשקיעים יוכלו לסמוך על מכונה לבצע בשבילם השקעות בלב שקט המודל הכלכלי שעבד בסין ב-40 השנים האחרונות נשבר ואין פתרון באופק - מאקרו: כשהצמיחה כבר לא מממנת את החוב המודל הסיני נקלע למשבר, בעוד הממשל הקומניסטי גורר רגליים. מאקרו: על פי המדד המכונה "מודל הפד'" שוק המניות הוא היקר ביותר ב-15 השנים האחרונות. מיקרו: למה לא לחקות (שוב) את באפט? התשואה של אג"ח ממשלת יפן עולה לכיוון 1% - מה יהיה בהמשך? התשואה עלתה מ-0% לפני שלוש שנים ונמצאת כעת על 0.67% והכיוון נראה למעלה. מה הגורמים שמשפיעים על האג"ח בארץ השמש העולה, והאם התשואה יכולה להגיע גם ל-1.4%.מניות במרכז
פלוטון PELOTON INTERACTIVE INC בשפל של כל הזמנים - ממשיכה לאבד מנויים - החברה צופה לרבעון הקרוב הכנסות של 580-600 מיליון דולר, בעוד צפי האנליסטים היה ל-647 מיליון דולר. פלוטון צופה גם כי יהיו לה 2.95-2.96 מיליון מנויים ברבעון הראשון, בעוד בשוק ציפו ל-3.08 מיליון (לכתבה המלאה) נייקי NIKE יורדת כבר עשרה ימים ברציפות - מה הסיבה? - החברה הושפעה מהדוחות הלא טובים של שותפותיה פוטלוקר ודיק'ס, בנוסף לחשש ממיתון כלכלי בסין, שמשמשת השוק השני בגודלו של נייקי (לכתבה המלאה) עסקת אוטוטוקס-קוואלקום מעסיקה את הרגולטורים; האם היא בדרך ליפול? אחרי נפילת עסקת טאוואר-אינטל בשל לחצים רגולטורים, עסקה נוספת של חברה ישראלית נמצאת תחת בחינה של הרגולטור האירופאי והאמריקאי; בשוק סבורים שהרגולטורים המערביים יאשרו לבסוף את העסקה אך חוששים מתרחיש בו הסינים יקפצו על העגלה. האינפלציה מרחיקה את הצרכנים, פוט לוקר מורידה תחזיות והמניה קורסת - החברה FOOT LOCKER INC פספסה את צפי האנליסטים בשורה העליונה עם הכנסות של 1.86 מיליארד דולר, לצד רווח מתואם של 4 סנט למניה (בהתאם לצפי המוקדם); הסביבה הכלכלית הביאה את הצרכנים לחשב מחדש את הוצאותיהם על הנעלה והלבשה. מניית חברת הביוטק נובהווקס NOVAVAX INC המשיכה לטפס לאחר שזינקה אתמול ב-13% כשזאת אמרה שהחיסון החדש שלה לקורונה יעיל נגד וריאנט אריס של הנגיף. מניית חברת התרופות Apellis Pharmaceuticals APELLIS PHARMACEUTICALS זינקה במסחר לאחר שפרסמה עדכון בטיחות על Syfovre, תרופה המשמשת לטיפול במחלת עיניים ניוונית. Apellis אמרה שלא נמצאה סיבה ישירה בין תופעת לוואי לבין מחט פילטר מסוימת המשמשת את Syfovre, אך המתרגלים צריכים להשתמש במחט מסנן אחרת במקום זאת.ישראליות בוול סטריט
אפסייד של 22% לפאלו אלטו פאלו אלטו . "מובילת ענף הסייבר" - האנליסטים מרוצים מהתוצאות של פאלו אלטו; מעלים תחזיות ומחיר יעד; באופנהיימר מקפיצים את מחיר היעד ל-290 דולר (לכתבה המלאה) טבע טבע (US) תשלם קנס של 225 מיליון דולר על תיאום המחירים - הקנס ישולם לאורך תקופה של חמש שנים - 22.5 מיליון דולר בשנה, החל משנת 2024; החברה גם תוותר על קו התרופות של לטיפול בעודף כולסטרול.- 2.שחר 23/08/2023 20:48הגב לתגובה זוהתשואה של בתי ההשקעות לחסכונות בכל האפיקים האחרים שואפת לשומדבר
- זאת תיהיה טעות חייך (ל"ת)נדב 24/08/2023 00:07הגב לתגובה זו
- 1.שושיקה 23/08/2023 16:33הגב לתגובה זותעשו טובה ותצילו את השוק . יש לי רק עוד 17 מליון שלא הספקתי למכור...בבקשה..בבקשהה...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
