VFS רכבים חשמליים
צילום: טוויטר

מניית יצרנית ה-EV הויאטנמית נופלת אחרי שזינקה ב-250% בהנפקה

ההתלהבות של יום ההנפקה מתפוגגת ומניית VFS ממשיכה לרדת גם היום; החברה נסחרת לפי שווי של 37 מיליארד דולר
מתן קובי |

יצרנית הרכבים החשמליים הויאטנמית וינפסט (סימול VFS) יורדת היום ב-23% ומשלימה ירידה של כ-60% מאז יום המסחר הראשון של המניה. החברה נכנסה לוול סטריט בתחילת השבוע לאחר שהתמזגה אל תוך ספאק לפי שווי של 23 מיליארד דולר. עם כניסתה לוול סטריט מניית החברה המריאה והביאה את החברה לשווי של יותר מ-80 מיליארד דולר, כמעט כמו השווי של פורד וג'נרל מוטורס יחדיו.

החברה עדיין לא רווחית ועד כה היא סיפקה רק כ-3,000 רכבים לצפון אמריקה. על פי נתוני החברה, וינפסט סיפקה עד סוף חודש יוני 11.3 אלף רכבים ברחבי העולם כשלה יכולת ייצור של כ-300 אלף רכבים בשנה. החברה אף יצאה לדרך עם מפעל חדש בצפון קרוליינה, בעלות של 4 מיליארד דולר, מפעל אשר צפוי לייצר למעלה מ-150 אלף רכבים בשנה.

עדיין מוקדם בכדי להכריע אך נראה כי מניית החברה הולכת בכיוון של יצרניות רכבים חשמליים נוספות - ביניהן ריביאן ולוסיד, אשר קרסו בעשרות אחוזים מאז שהונפקו. המשקיעים מסתכלים על החברות הללו בתור מניות בסיכון גבוה - העולם עדיין לא עבר לרכבים חשמליים ויש עוד מקום גדול לאימוץ בזמן שרוב החברות הללו בכלל אינן רווחיות ורוב הערכת השווי שלהן מבוססת על ביצועים עתידיים וצמיחה גבוהה ביותר.

יש לציין כי מייסד החברה, פאם נאט וונג, מיליארדר ויאטנמי והאיש העשיר בויאטנם, הוא המחזיק ב-99% מהחברה והונו האישי עומד כעת על 26.2 מיליארד דולר. החברה נסחרת כעת לפי שווי של 37 מיליארד דולר. כאמור, החברה מסרה במחצית השנה 11.3 אלף רכבים בלבד, שבריר מהכמות של טסלה למשל, אשר מסרה באותה תקופת הזמן כ-890 אלף רכבים ברחבי העולם. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.