Xpeng עם ההפסד הגדול ביותר מאז ההנפקה, גוררת אחריה את מניות יצרניות ה-EV הסיניות; טסלה בירידה של כ-30% מהשיא השנתי
יצרנית הרכבים החשמליים אקספנג XPENG פרסמה היום את תוצאותיה לרבעון השני של השנה, בו הציגה את ההפסד הגדול ביותר שלה מאז שהונפקה החברה בוול סטריט לפני כשלוש שנים. החברה הציגה הפסד של 0.44 דולר למניה בעוד צפי האנליסטים היה לנתון של 0.31 דולר למניה. מבחינת השורה העליונה החברה רשמה הכנסות בסך 693 מיליון דולר, בהתאם לצפי וירידה של 31% לעומת הנתון ברבעון המקביל אשתקד.
שיעור הרווח הגולמי הפך לנתון שלילי של 3.9%, זאת לעומת נתון חיובי של 10.9% בתקופה המקבילה אשתקד. מבחינת צפי להמשך החברה מצפה למסור 40 אלף רכבים (אמצע טווח) ברבעון הבא, מה שיביא את הנתון לגידול של כ-35% לעומת המצב ברבעון המקביל. החברה מצפה להכניס ברבעון הבא בין 8.5 ל-9 מיליארד יואן - עליה ממוצעת של כ-27% לעומת הרבעון השלישי של 2022.
מניית החברה הגיעה מתחילת השנה ועד סוף החודש שעבר לעלייה של 150% על רקע נתוני מסירות טובים - רק ברבעון השני של השנה החברה מסרה למעלה מ-23 אלף רכבים, מעל הצפי שהציבה לעצמה ועלייה של 27% לעומת התקופה המקבילה. למרות כל החיוביות, המצב החל להשתנות החודש והמניה נמצאת כבר בירידה של 37% מהשיא השנתי שרשמה בסוף יולי, והיא לא היחידה.
מניות יצרניות רכבים חשמליים נוספות נמצאות במגמת ירידה משמעותית באותה תקופת הזמן - ניו NIO INC נמצאת בירידה של כ-32%, BYD איבדה כבר כ-20% ולי אוטו LI AUTO INC בירידה של 18%. גם יצרנית הרכבים החשמליים (וחברת הרכב הגדולה בעולם מבחינת שווי שוק), טסלה TESLA INC , נמצאת בירידה של כ-28% מהשיא השנתי שרשמה לקראת סוף החודש שעבר.
היצרניות מגדילות את מספר כלי הרכב שהן מייצרות, כל אחת רוצה להיות הכי דומיננטית, בעיקר בשוק הסיני והאמריקאי, ובסופו של דבר נוצר עודף היצע שבצורה אירונית פוגע בכולם. טסלה למשל הודיעה כי היא מורידה את המחירים על רכביה בסין, בפעם השניה החודש ואלו לא חדשות טובות למשקיעים. במאבק על השליטה בשוק הרכבים החשמליים החברות מקטינות את שולי הרווח שלהן ואף פוגעות בשורה התחתונה, הכל בניסיון למכור כמה שיותר רכבים.
כמובן שעודף היצע קורה רק כאשר אין מספיק ביקוש, וזה בדיוק מה שקורה כרגע, ולא רק בגלל הייצור הגבוה. המצב הכלכלי בעולם עדיין לא מזהיר - הריביות גבוהות ברוב העולם, האינפלציה עודנה כאן וזה לא הזמן המושלם עבור רוב הצרכנים להתחדש באוטו חשמלי חדש, גם אם יש עליו הנחה מסויימת. כמובן שיש גם את סין - שוק הרכבים החשמליים הגדול בעולם, שמה הכלכלה עודנה מקרטעת לאחר שחרור הגבלות הקורונה. הכלכלה הסינית כבר נמצאת בפני דיפלציה וללא שינוי משמעותי, הצרכנים הסיניים לא צפויים לצאת למסע קניות, בטח כשמדובר על רכב חשמלי שמגיע למחיר של עשרות אלפי דולרים.
- 1.החיים 18/08/2023 20:24הגב לתגובה זוכמו כל יצרן רכב אחר שמרוויח מיצור מכוניות ולא מסיפורי מעשיות
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
