שי גינפינג נשיא סין
צילום: פייסבוק

ההאטה הכלכלית בסין מחמירה - האם משם יגיע המשבר הבא?

הבנק המרכזי בסין מנסה לבצע מהלכים על מנת לעורר את הכלכלה במדינה אך בשוק ממשיכים להיות סקפטיים. "אפשרויות השימוש בגירוי מוניטרי (כספי) הן מוגבלות בסביבה הנוכחית ולא יספיקו, לבדן לפחות, להוות בסיס לצמיחה"
אדיר בן עמי | (1)

הבנק המרכזי של סין הוריד לאחרונה את הריבית על ההלוואות במטרה להגביר את הצריכה ולנסות לחזק את כלכלת המדינה השנייה בגודלה בעולם, אך נראה שהמשקיעים לא חושבים שזה יעזור. מניית עליבאבא ALIBABA GROUP המשמשת ככלי לניטור המגמות בסין ממשיכה בירידות בתגובה.

הבנק המרכזי הסיני הוריד היום את ריבית הריפו ההפוכה לשבעה ימים מ-1.9% ל-1.8%, ריבית הריפו היא ריבית עיקרית לנזילות הבנקים בטווח הקצר, או במילים אחרות, הריבית בה הבנק המרכזי מלווה לבנקים המסחריים כספים לטווח הקצר, בדר"כ 7 ימים. ההלוואה נעשית על ידי תהליך שנקרא רכישה חוזרת הפוכה, בה הבנק המרכזי רוכש ניירות ערך מהבנקים עם התחייבות למכור להם את ניירות הערך בחזרה במחיר מעט יותר גבוה לאחר פרק זמן מסוים.

בנוסף, הבנק הסיני הוריד גם את שיעור מסגרת ההלוואות לטווח הבינוני (MLF) מ-2.65% ל-2.5% - ההורדה הגדולה ביותר מאז אפריל 2020. שיעור מסגרת ההלוואות הוא הריבית בה הבנק המרכזי נותן הלוואות לטווח הבינוני לבנקים המסחריים. על די הורדת הריבית הזו הבנק המרכזי הסיני מקל על הבנקים המסחריים ללוות ממנו כספים לתקופה ארוכה יותר, מה שיכול לתמרץ את הבנקים לספק הלוואות לעסקים ואנשים פרטיים בריביות נמוכות יותר.

"המטרה הדחופה ביותר כרגע היא לעורר את הצריכה של משקי הבית ונדרש להשתמש בכל הדרכים הסבירות, החוקיות והכלכליות על מנת להכניס כסף לכיסם של האזרחים", כתב קאי פאנג, חבר בוועדת המדיניות המוניטרית של הבנקי העממי של סין.

אחת החברות הגדולות בסין וענקית המסחר, עליבאבא, משמשת כדרך לניטור המגמות הכלכליות בסין בעקבות רגישותה להוצאות הצרכנים בסין. הירידה במניית החברה מסמנת כי המשקיעים לא מרוצים מהמהלכים של סין ולא חושבים שתהיה השפעה ממשית על הכלכלה מהצעדים הללו. 

הכלכלה הסינית נכנסה לסחרור ב-2022 בעקבות מדיניות הסגרים החמורה של סין, שחנקה את ההתאוששות של לאחר המגפה. בוול-סטריט ציפו לריבאונד בסין ב-2023, דבר שעדיין לא קרה. "אפשרויות השימוש בגירוי מוניטרי (כספי) הן מוגבלות בסביבה הנוכחית ולא יספיקו, לבדן לפחות, להוות בסיס לצמיחה", כתב ג'וליאן אוונס פרי'צרד, מ-Capital Economics. מדדים רבים מצביעים כעת על החמרה בהאטה הכלכלית בסין, דבר שמכביד על השווקים העולמיים - כולל על נתוני מכירות קמעונאיים ונתוני ייצור תעשייתיים.

הועלו לאחרונה גם חששות רבים בנוגע לשוק הנדל"ן הסיני שצבר חובות עצומים במהלך העשורים האחרונים על מנת לתדלק התרחבות מהירה. האטה כלכלית, שנוצרה בעקבות הקורונה והחמירה לאחר המדיניות המחמירה של הממשלה לטיפול במגיפה, זירזה את הבעיות הפיננסיות בסקטור. נתוני הצמיחה האחרונים של סין מצביעים על כך שהיצוא בחודש יולי ירד ב-14.5% לעומת שנה שעברה, לצד היבוא שירד ב-12.4%. מדובר בנתונים לא טובים שפיספסו את ציפיות האנליסטים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

סקר של רויטרס חזה ירידה של 12.5% ביצוא ביולי לעומת שנה לפני, בעוד היבוא היה צפוי לרדת ב-5% במהלך אותה תקופה. היצוא של סין לארה"ב צנח ב-23.1% משנה לשנה בחודש יולי, בעוד שהיצוא לאיחוד האירופי ירד ב-20.6%. היצוא לאיגוד מדינות דרום מזרח אסיה ירד ב-21.4%, לפי הנתונים. גם היבוא של סין מרוסיה ירד ב-8.1% ביולי לעומת שנה שעברה.

"הרשויות בסין חשפו תמריצים רבים על מנת להתמודד עם ההאטה הכלכלית, אך המשקיעים מבולבלים מההיקף של המדיניות, היות ונראה כי לא יהיה לה את הכוח הנדרש על מנת באמת להניע את הצמיחה", כתב אנליסט  XM מריוס האדג'יקיריאקוס. "מאחורי החשש הזה נמצאות רמות החוב הגבוהות בסין, במיוחד במגזר הפרטי".

סופי אלתרמט, כלכלנית בבנק ניהול העושר "יוליוס בר": "תחום האשראי בסין נכנס להאטה חדה ומצטרף לסדרת נתונים שמראים האטה והיחלשות בכלכלה הסינית". 

"דינמיקת האשראי בסין האטה בחדות ביולי, כאשר הנתונים על היקף ההלוואות הבנקאיות החדשות חלשים מאוד. ההלוואות למשקי בית פרטיים במגמת הירידה וההלוואות למגזר העסקי נמוכות מהתקופה המקבילה אשתקד, מה שמצביע על תיאבון אשראי נמוך. הירידה המחודשת בהלוואות למשקי בית לטווח ארוך אינה מבשרת טובות למגזר הנדל"ן החולה גם ככה. ככל, יולי הוא בדרך כלל חודש חלש במונחים של תזרימי אשראי, אבל הנתונים שנמדדו החודש נמוכים בהרבה גם ביחס לשנים הקודמות ונמוכים מציפיות השוק, כאשר היקף ההלוואות הבנקאיות החדשות הגיע לרמה החלשה ביותר מאז 2009.

היקף ההלוואות, כ-346 מיליארד יואן, הוא פחות ממחצית מציפיות השוק. ירידה נוספת נרשמה בהלוואות לטווח ארוך (בעיקר משכנתאות) ואינה מבשרת טובות לתחומי הדיור והנדל"ן. גם ההלוואות הבנקאיות לחברות בחודש שעבר התבררו כנמוכות יותר מאשר בשנים קודמות. עד כה השנה, ההלוואות למגזר העסקי היו חזקות, מה שמשקף את עידוד הרשויות בסין להגדלת ההלוואות הבנקאיות למגזרים אסטרטגיים, אך המגמה הזו התהפכה במהלך יולי, למרות שקובעי המדיניות הכריזו על תמיכה מוגברת באשראי, במיוחד עבור ארגונים קטנים ובינוניים.

דו"ח האשראי משלים את תמונת המצב של הנתונים הכלכליים בסין, המראים חולשה רחבה בפעילות הסחר, כאשר היצוא והיבוא ירדו עוד יותר בהשוואה לשנה הקודמת ואינפלציית המחירים לצרכן הפכה לשלילית לראשונה מאז 2020, בהובלת ירידה במחירי המזון ומחירי האנרגיה."

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דש 15/08/2023 21:16
    הגב לתגובה זו
    גם בשנות השמונים יפן הייתה המעצמה הכלכלית החזקה בעולם עד שפירקו אותה ולמעלה מ-35 שנה הם לא מצליחים להתאושש .פשוט חובות עצומים ומיתון עולמי .אחרי עשרות שנים שהסינים ריסקו את כלכלות המערב ולקחו את רוב הייצור הגיע רגע האמת והוא לא נראה טוב עבורם .1.7 מיליארד פיות וחובות עצומים.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.