דגל ארגנטינה
צילום: גיא עיני

אחרי הבחירות ארגנטינה הורידה את ערך הפסו - האם האג"ח הממשלתי שלה אטרקטיביות?

מועמד הימין הקיצוני שרוצה להפוך את כלכלת המדינה הלטינית לדולרית (והאמת שזה מה שצריך לעשות בכלכלה שכבר פשטה רגל 9-10 פעמים) מפתיע בבחירות ועשוי לפרוץ בבחירות הארציות באוקטובר; ממשלת ארגנטינה נאלצה אתמול - שוב - לבצע פיחות גדול של 18% במטבע
דור עצמון | (4)

אם מישהו חשב שניצחונות הימין באמריקה הלטינית מביאים לצניחה בערך הנכסים כדאי שיחשוב שוב. ממשלת ארגנטינה נאלצה אתמול שוב להפחית את המטבע במדינה, הפסו, ב-18%, בעוד שריבית הבנצ'מרק הועלתה ב-21 נקודות האחוז ל-118%, כך אמר הבנק המרכזי, כשהשווקים הפיננסיים התערערו ביום שלאחר תוצאות הבחירות המקדימות.

צריך לומר, כלכלת ארגנטינה היא כלכלה כושלת. המדינה הגיעה לפשיטת רגל 9 או 10 פעמים והיא שוב מתקרבת לשם. האינפלציה שלה עברה השנה את ה-100%, כלומר - הכסף מתאדה, הוא איבד מערכו רק השנה יותר מ-50%. אז היא חייבת לעבור שינוי אמיתי. המטבע שם נשחק כל הזמן והוא לא שווה הרבה, כולם רוצים להתנהל רק בדולרים, הכסף הוא בעיקר שחור. הסיבה היא שהמדינה 'מחזיקה' את המטבע בכח - וכולם יודעים שהוא לא שווה את מה שכתוב עליו. אז כולם בורחים ממנו והמדינה בבעיה קשה. 

אם זה נשמע לכם מוכר, זה לא בטעות. גם בעשורים הראשונים של ישראל הממשלה 'החזיקה' את המטבע והתוצאה בסופו של דבר היא חוסר אמון במטבע, אובדן של מטבע חוץ יקר ובסופו של דבר - גם ישראל הגיעה לפשיטת רגל בשנות ה-80 (גם בגלל הרצת המניות בידי הבנקים, גם בגלל הוצאות ענק ביטחוניות בעקבות מלחמת יום כיפור, גם בעקבות חרם הנפט הערבי בעקבות הסיוע המערבי לישראל). ישראל נחלצה מזה בסופו של דבר עם תוכנית הייצוב ב-1985. מאז אנחנו לא מכירים אינפלציה ברמות של מאות אחוזים בשנה. גם ארגנטינה צריכה 'תוכנית ייצוב כזו'. השאלה אם היא מסוגלת לכך. ניסיון העבר הראה שלא, אבל העתיד תמיד יכול להפתיע.

חבר הקונגרס חוויאר מיילי, ליברטריאן ימין קיצוני שרוצה לפסול את הבנק המרכזי ולהפוך את הכלכלה לדולרית, זעזע את הבחירות לנשיאות ביום ראשון, וזכה ב-30% מהקולות, לאחר ספירה של יותר מ-97% מהקלפיות. מדובר בטלטלה לקראת הבחירות הארציות שתיערכנה באוקטובר. השווקים הימרו על ביצועים חזקים של מועמדים מתונים יותר. כמה משקיעים ציינו כי ללא קשר לזוכה האולטימטיבי, נראה כי מאזן הכוחות יעבור ימינה. "אנו חושבים שהאג"ח של ארגנטינה מציגות פרופיל סיכון-תגמול אטרקטיבי, בהתחשב בהערכות השווי החלשות שלהן, המתאם החיובי למחירי הסחורות והשינוי הפוטנציאלי במשטר הפוליטי", אמר אלחו צ'רוונקו, CIO עבור שווקים מתעוררים באמריקה ב-UBS Global Wealth Management.

שער המט"ח הרשמי יקבע על 350 פסו לדולר עד לבחירות באוקטובר, אמר הבנק המרכזי. הפסו הלא-רשמי המקביל ירד קרוב ל-10% לשפל שיא של 675 לדולר לפני שננעל על 665 דולר. "המהלך לפיחות המטבע יעזור לקרב אותו לשווי ההוגן", אמר וויליאם ג'קסון, כלכלן ראשי לשווקים מתעוררים בקפיטל אקונומיקס. "אבל העובדה שהפסו יישמר יציב עד הבחירות, במקום שיאפשר לו לרדת בהדרגה (כפי שהייתה המדיניות עד כה) רק תגרום לכך שהמטבע יחזור להיות מוערך יתר על המידה בחודשים הקרובים".

איגרות החוב הבינלאומיות הדולריות ירדו, אך ספגו הפסדים במסחר אמש. משקיעים זרים מכרו מניות ארגנטינאיות, מה שדחף את Global X MSCI Argentina ETF (ARGT.P) לרדת ב-2.9% במסחר בארה"ב. מדד S&P Merval המקומי (MERV) ירד ב-3.5% במהלך המסחר אך נסגר בעלייה של 3.3%. אג"ח 2041 ירדה ב-3 נקודות ל-30.375 סנט על הדולר, ו-2038 ירדה ב-3.25 נקודות ב-33.875 סנט על הדולר.

בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן המליץ לשמור על דירוג "משקל שוק" לאיגרות החוב הממשלתיות של ארגנטינה מכיוון שהנוף הפיננסי "עומד להידרדר עוד יותר". גולדמן זאקס אמר כי מדיניות שער החליפין "הננקטת בעתיד חשובה אף יותר מההחלטה שהתקבלה היום לפיחות".

קיראו עוד ב"גלובל"

כרוניקה של משברים

השווקים של ארגנטינה תנודתיים זה מכבר כשהמדינה סבלה שנים של משבר כלכלי. האינפלציה עומדת על למעלה מ-100% ו-4 מתוך 10 ארגנטינאים חיים בעוני. לאחר תוצאה דומה של הפתעה מוחלטת בחירות מקדימות ב-2019, האג"ח והמטבע התרסקו ונשארו בטריטוריה של מצוקה. הממשלה לא הצליחה לשחרר את בקרת ההון ששימשה לתמיכה בפסו, כאשר הכלכלה השלישית בגודלה באמריקה הלטינית מתמודדת עם אינפלציה בשמיים וירידה ברזרבות הבנק המרכזי. הרזרבות ברוטו עומדות על 23.8 מיליארד דולר, אך אנליסטים פרטיים אומרים שהעתודות נטו, בניכיון התחייבויות, נמצאות במינוס של למעלה מ-8 מיליארד דולר.

הניצחון של מיילי ביום ראשון מוסיף עוד גורם לא ידוע שעלול לפגוע באמון השוק, אם כי הוא יתמודד באוקטובר עם קרב קשה וסביר להניח שגם בחודש נובמבר. מיילי יתחרה באוקטובר במרוץ משולש מול שרת הביטחון לשעבר פטרישיה בולריך, שזכתה במועמדות השמרנית יחד לשינוי, ומועמד הקואליציה הפרוניסטית ושר הכלכלה סרג'יו מאסה. מועמד צריך 45% מהקולות ב-22 באוקטובר כדי לזכות באופן מוחלט או 40% ולהוביל בפער של 10 נקודות על המקום השני. אם לא יהיה מנצח מוחלט, כפי שכנראה יקרה, הצבעה ראש בראש בין שני המועמדים המובילים תתקיים בנובמבר.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    משקיע פרטי 15/08/2023 14:53
    הגב לתגובה זו
    ובכל מקרה, למה שאני אקנה אג"ח של מדינה שיש סיכוי סביר בהחלט שתוך שנתיים מודיעה על פשיטת רגל ומחיקת חובות, ובניגוד לאג"ח קונצרני, אתה לא יכול לפרק את המדינה ולמכור את הנכסים שלה כדי לקבל חזרה חלק.
  • אל תדאג 15/08/2023 15:56
    הגב לתגובה זו
    אני אפילו לא בטוח שתצליח גם אם תנסה.
  • 1.
    מאיר 15/08/2023 14:28
    הגב לתגובה זו
    וכן- גם החום הבלתי נסבל פה !!! והכל בגלל שהדיקטטור רוצה לברוח מהכלא!!!
  • יריב 15/08/2023 19:25
    הגב לתגובה זו
    ואפילו לא אכפת לו. גם לא מחורבן ביטחוני. הוא אוסר על מערכת הביטחון לספר לעם את האמת על הנזק שמתחולל.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.