פייפאל
צילום: Isock

פייפאל ממנה מנכ"ל חדש - יעזור למניה לחזור לשבור שיאים?

אלכס כריס יחליף את דן שולמן בתפקיד המנכ"ל החל מסוף ספטמבר. "אני גאה לקחת את השרביט מדן ונרגש לעבוד עם הצוות המוכשר של פייפאל על מנת לבנות על גבי ההיסטוריה המדהימה של החברה"
אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה מנכ"ל פייפאל

חברת התשלומים פייפאל PAYPAL ממנה את אלכס כריס, בכיר באינטואיט למנכ"ל החברה החדש. המשקיעים מקווים כי המנכ"ל החדש יצליח לעצור את הירידות במניה, שמאבדת את העליות מהם נהנתה בזמן הקורונה. כריס יכנס לתפקיד המנכ"ל החל מה-27 בספטמבר.

כריס הוביל את מגזר ה-SMB באינטואיט שאחראי לכמעט 50% מהכנסות החברה. בנוסף,  בין ההישגים הגדולים של כריס היא ההובלה לרכישת Mailchimp על ידי אינטואיט בכ-12 מיליארד דולר וההטמעה של הטכנולוגיה בחברה. "אני גאה לקחת את השרביט מדן ונרגש לעבוד עם הצוות המוכשר של פייפאל על מנת לבנות על גבי ההיסטוריה המדהימה של החברה ולהיעזר ביכולותיה הייחודיות כדי לספק מוצרים ושירותים יוצאי דופן לעסקים ולצרכנים", אמר כריס.

החברה הודיעה לא מזמן כי המנכ"ל המכהן דן שולמן, יפרוש מהתפקיד עד סוף השנה הנוכחית. שולמן הצטרף לחברה ב-2014 והוביל אותה לאחר ההיפרדות מאיביי. המנכ"ל היוצא ישאר בדירקטוריון החברה על למאי שנה הבאה. מניות פייפאל יותר מהכפילו את עצמן בתקופתו של שולמן, אך נסחרות כעת הרבה מתחת לשיאים אליהם הגיעו בתקופת הקורונה של יותר מ-300 דולר, זאת מאחר והמשקיעים חוששים מירידה ברווחים ובצמספר החשבונות הפעילים.

"המינוי מגיע לאחר תהליך חיפוש יסודי של מנכ"ל, שנערך על ידי הדירקטוריון במהלך החודשים האחרונים לאחר שהתבקש למצוא מנהיג מהדור הבא עם ניסיון רחב בתשלומים גלובליים, במוצר ובטכנולוגיה", אמרו מפייפאל.

בשבוע שעבר החברה הכריזה על מטבע הקריפטו החדש שלה שנקרא PayPal USD, או PYUSD, הנתמך כולו בדולר האמריקאי, באג"ח ממשלת ארה"ב לטווח קצר או במזומנים שווי ערך. הוא ניתן להמרה בדולר ארה"ב לפי יחס של 1 ל-1. המטבע יונפק על ידי Paxos Trust Company, חברה המגובה על ידי זרוע הסיכון של פייפאל שתומכת גם ב-Binance USD stablecoin, של בורסת הקריפטו Binance.

בדוחותיה האחרונים החברה צללה ב-12% אחרי דוחות שלכאורה היו טובים מצפי האנליסטים. גם התחזית של החברה לרבעון הבא הן מעל הצפי. פייפאל אמנם הצליחה בשורה העליונה והתחתונה אבל כשהאנליסטים צללו לתוך הדוחות הם ראו סימני אזהרה. המרווח התפעולי של פייפאל עמד ירד ל-21.4% לעומת יותר 22.7% ברבעון הקודם ומתחת לתחזית של החברה עצמה. 

כשמסתכלים לעומק רואים שהסיבה היא עקב יותר הפרשות להפסדי אשראי או לכיסוי הלוואות שנתנה לציבור. כלומר, פייפאל חוששת שפחות הלוואות יחזרו ממה שחשבה קודם, זה נובע גם מעליית הריבית במשק כמובן. טרבור וויליאמס, אנליסט של ג'פריס, כתב שהוא מאמין שהרווח הגולמי של פייפאל יירד ב-7% בראייה שנתית.

קיראו עוד ב"גלובל"

איך בכל זאת החברה מנסה להתמודד עם זה? באותה צורה שבה אמר הפד', הבנק המרכזי האמריקאי, שבנקים צריכים להתמודד עם זה - הקשחת החיתום, כלומר בדיקה קפדנית יותר של הלווים ומתן הלוואות לפחות אנשים. זה כמובן חשוב רק שהצד השני הוא פחות הלוואות ולכן אולי גם פחות הכנסות בהמשך. החברה הרחיבה את היצע ההלוואות שהיא נותנת והיום היא מציעה הלוואות עסקיות והון חוזר גם בהיקפים קטנים של עד 5,000 דולר ולווים חוזרים יכולים לקבל הלוואות של עד 150 אלף דולר. מנכ"ל פייפאל הפורש דן שולמן אמר "אנחנו רואים את ההשפעות של זה ברבעון. רשמנו הפרשה להפסדים שלנו אבל אני מצפה שזו תהיה פגיעה זמנית בתוצאות".

בדוחותיה דיווחה פייפאל על רווח של 1.16 דולר למניה על הכנסות של 7.3 מיליארד דולר, מעל צפי האנליסטים ל-1.15 דולר למניה על הכנסות של 7.27 מיליארד דולר. ברבעון השלישי של השנה פייפאל צופה ברבעון הקרוב לרשום רווח של 1.23 דולר למניה, מעל צפי האנליסטים ל-1.21 דולר למניה. בשורה העליונה החברה צופה הכנסות של 7.4 מיליארד דולר, מעל קונצנזוס האנליסטים ל-7.32 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כתבה מאד מקצועית! (ל"ת)
    משקיע 15/08/2023 07:17
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.