למונייד
צילום: דור מלכה

למונייד נפלה ב-5% אחרי שדיווחה על קפיצה ביחס התשלום למבוטחים: "זה חד פעמי"

למונייד דווקא עקפה את צפי האנליסטים וגם התחזית טובה, אבל המניה כבר עלתה השנה ב-60% והמשקיעים שואלים את עצמם מתי היא תפסיק להפסיד 200 מיליון דולר בשנה כבר ברמת ה-EBITDA. למונייד: "ככל שהחברה תגדל, כך היא תתקרב לרווחיות" - נשמע שהדרך עוד ארוכה
נתנאל אריאל | (3)

חברת הביטוח הדיגיטלי הישראלית למונייד למונייד (טיקר: LMND) נפלה במסחר המאוחר למרות שעקפה את צפי האנליסטים וגם התחזית שלה טובה יותר. אפשר לומר שזה מגיע כמימוש אחרי עליה של יותר מ-60% מתחילת השנה אבל היו לחברה גם בעיות - יחס תשלום התביעות מתוך ההכנסות (Loss Ratio) עלה ל-94%, כלומר שעל כל דולר שהיא גובה כפרמיה מהמבוטחים שלה היא נאלצת להחזיר 94 סנט, וזאת לעומת 87% ברבעון הקודם. זה קרה גם מכיוון שביטוח מפני אסונות טבע קטסטרופליים (CAT) פגע בה משמעותית והוריד לה את ה-EBITDA ב-5%. אבל מדובר בפגיעה לכל רוחב הסקטור כך שמהבחינה הזו לא מדובר בבעיה ספציפית של למונייד. 

לדברי החברה, בניכוי אירועי הקיצון, יחס תשלום התביעות להכנסות של החברה דווקא השתפר משמעותית ועומד על כ-70%, "מה שמחזק את תחושת החברה שהמודלים והצעדים שננקטים מובילים להורדת יחס תשלום התביעות להכנסות". אם מפרקים את הנתון למוצרים - ביטוח שוכרים לראשונה עומד על פחות מ-50% כולל אירועי הקיצון, ביטוח חיות מחמד עומד על כ-77% וביטוח מבנה עומד על כ-69% בניכוי אירועי קיצון.

למונייד צומחת בהכנסות אבל עדיין מפסידה המון כסף והשאלה מתי היא תצליח לצאת מזה. ברבעון השני היא הפסידה 67.2 מיליון דולר, דומה להפסד של 67.9 מיליון דולר אשתקד. גם ה-EBITDA המתואם שלה ממשיך להיות שלילי עם מינוס 52.7 מיליון דולר ברבעון השני של 2023, הרעה לעומת מינוס 50.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

אז בנטרול הבעיות הללו, הדוחות של למונייד היו טובים. התחזית של החברה לרבעון הקרוב היא להכנסות של 103 מיליון דולר, מעט מעל צפי האנליסטים ל-102מיליון דולר. התחזית השנתית שלה היא להכנסות של 405 מיליון דולר, מעל הצפי ל-397 מיליון דולר.

עם זאת, היא ממשיכה לצפות להפסד EBITDA בשנה הנוכחית של 198 מיליון דולר והמשקיעים שואלים את עצמם מתי היא תגיע לרווחיות. בחברה מודעים לכך כמובן אבל לא מספקים תחזית. הם כן אומרים ש"סך הפרמיות השנתיות (IFP) ברבעון השני הסתכם ב-687 מיליון דולר, צמיחה של 50% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, זאת לצד גידול של 9% בלבד בהוצאה התפעולית וצמצום בהפסד הנקי - "מה שמחזק את הצפי שככל שהחברה תגדל, כך היא תתקרב לרווחיות". שימו לב, היא אפילו לא אומר 'רווחיות', אלא 'תתקרב לרווחיות'. נשמע שהדרך עוד ארוכה.

ברבעון השני של השנה למונייד הפסידה 97 סנט למניה על הכנסות של 104.6 מיליון דולר, טוב מצפי האנליסטים להפסד של 1.03 דולר למניה על הכנסות של 97.5 מיליון דולר.

תחזיות למונייד. מקור: הדוחות של החברה

קיראו עוד ב"גלובל"

תחזיות למונייד. מקור: הדוחות של החברה

לפני הירידה הצפויה היום, מניית למונייד השלימה עליה של 61% מתחילת השנה ובשלושת החודשים האחרונים הכפילה את ערכה. היא נסחרת במחיר של 22.07 דולר למניה ושווי שוק של 1.53 מיליארד דולר, עדיין כמובן נמוך משמעותית משיא ההייפ בשווקים, אז נסחרה במחיר של 145 דולר למניה.

דניאל שרייבר, מייסד ומנכ״ל משותף, למונייד: ״העובדה שסך הפרמיות גדל פי 5 יותר מהר מההוצאה התפעולית, מדגישה את הסקיילביליות של למונייד. צעדים שנקטנו ברבעון האחרון ובהם חידוש ביטוח המשנה והשקת ׳סוכנים סינטטים׳, יסייעו לנו להאיץ את הגדילה - וככל שנגדל, כך אנו צופים שנתקרב לרווחיות״

לדברי החברה, חידוש ביטוח המשנה וההסכם עם קרן ג׳נרל קטליסט, כך שהיא תממן 80% מעלות רכישת לקוח, "יסייעו בגדילה יעילה תוך שמירה על קופת המזומנים - והשפעתם תורגש ברבעונים הבאים ותאפשר ללמונייד להאיץ את ההשקעה בגדילה באופן יעיל, מבלי לגרוע מקופת המזומנים".

למונייד גם קיבלה אישור להעלות מחירים בקליפורניה. עליה של 30% במחיר ביטוח מבנה ו-23% עלייה במחיר ביטוח חיות מחמד. "החברה מעודדת מהאישורים שהתקבלו וקצב ההתנהלות. ככל שהתעריפים החדשים יתעדכנו כך תמשיך להשתפר הרווחיות וישתפר יחס תשלום התביעות להכנסות."

למונייד גם מעדכנת שהחל מהרבעון הבא יחול שינוי בהצגת פרמטרים של החברה (IFP, הכנסות) שכן הושלמה שנה מלאה לרכישת חברת מטרומייל. ברבעונים האחרונים ההשוואות השנתיות בדו״חות כללו את הגדילה בעקבות הרכישה, ומהרבעון הבא אלה ייעלמו. בחברה אומרים שהצמיחה האורגנית בפרמיות ברבעון החולף עומד על 28% על אף שהצמיחה המלאה המדווחת - כולל הרכישה - עמד על 50%.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    וגם מדובר בחברה שלא תגיע לרווחיות גם עוד עשר שיים 03/08/2023 14:33
    הגב לתגובה זו
    וגם מדובר בחברה שלא תגיע לרווחיות גם עוד עשר שיים
  • 2.
    כבר פעם שניה שיש אירוע טבע "חד פעמי" (ל"ת)
    חיים 03/08/2023 11:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    האם קרנות ומוסדיים משקיעים מתוך נטייה פוליטית ?נו? (ל"ת)
    אלקין 03/08/2023 11:17
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.