למונייד
צילום: דור מלכה

למונייד נפלה ב-5% אחרי שדיווחה על קפיצה ביחס התשלום למבוטחים: "זה חד פעמי"

למונייד דווקא עקפה את צפי האנליסטים וגם התחזית טובה, אבל המניה כבר עלתה השנה ב-60% והמשקיעים שואלים את עצמם מתי היא תפסיק להפסיד 200 מיליון דולר בשנה כבר ברמת ה-EBITDA. למונייד: "ככל שהחברה תגדל, כך היא תתקרב לרווחיות" - נשמע שהדרך עוד ארוכה
נתנאל אריאל | (3)

חברת הביטוח הדיגיטלי הישראלית למונייד למונייד (טיקר: LMND) נפלה במסחר המאוחר למרות שעקפה את צפי האנליסטים וגם התחזית שלה טובה יותר. אפשר לומר שזה מגיע כמימוש אחרי עליה של יותר מ-60% מתחילת השנה אבל היו לחברה גם בעיות - יחס תשלום התביעות מתוך ההכנסות (Loss Ratio) עלה ל-94%, כלומר שעל כל דולר שהיא גובה כפרמיה מהמבוטחים שלה היא נאלצת להחזיר 94 סנט, וזאת לעומת 87% ברבעון הקודם. זה קרה גם מכיוון שביטוח מפני אסונות טבע קטסטרופליים (CAT) פגע בה משמעותית והוריד לה את ה-EBITDA ב-5%. אבל מדובר בפגיעה לכל רוחב הסקטור כך שמהבחינה הזו לא מדובר בבעיה ספציפית של למונייד. 

לדברי החברה, בניכוי אירועי הקיצון, יחס תשלום התביעות להכנסות של החברה דווקא השתפר משמעותית ועומד על כ-70%, "מה שמחזק את תחושת החברה שהמודלים והצעדים שננקטים מובילים להורדת יחס תשלום התביעות להכנסות". אם מפרקים את הנתון למוצרים - ביטוח שוכרים לראשונה עומד על פחות מ-50% כולל אירועי הקיצון, ביטוח חיות מחמד עומד על כ-77% וביטוח מבנה עומד על כ-69% בניכוי אירועי קיצון.

למונייד צומחת בהכנסות אבל עדיין מפסידה המון כסף והשאלה מתי היא תצליח לצאת מזה. ברבעון השני היא הפסידה 67.2 מיליון דולר, דומה להפסד של 67.9 מיליון דולר אשתקד. גם ה-EBITDA המתואם שלה ממשיך להיות שלילי עם מינוס 52.7 מיליון דולר ברבעון השני של 2023, הרעה לעומת מינוס 50.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

אז בנטרול הבעיות הללו, הדוחות של למונייד היו טובים. התחזית של החברה לרבעון הקרוב היא להכנסות של 103 מיליון דולר, מעט מעל צפי האנליסטים ל-102מיליון דולר. התחזית השנתית שלה היא להכנסות של 405 מיליון דולר, מעל הצפי ל-397 מיליון דולר.

עם זאת, היא ממשיכה לצפות להפסד EBITDA בשנה הנוכחית של 198 מיליון דולר והמשקיעים שואלים את עצמם מתי היא תגיע לרווחיות. בחברה מודעים לכך כמובן אבל לא מספקים תחזית. הם כן אומרים ש"סך הפרמיות השנתיות (IFP) ברבעון השני הסתכם ב-687 מיליון דולר, צמיחה של 50% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, זאת לצד גידול של 9% בלבד בהוצאה התפעולית וצמצום בהפסד הנקי - "מה שמחזק את הצפי שככל שהחברה תגדל, כך היא תתקרב לרווחיות". שימו לב, היא אפילו לא אומר 'רווחיות', אלא 'תתקרב לרווחיות'. נשמע שהדרך עוד ארוכה.

ברבעון השני של השנה למונייד הפסידה 97 סנט למניה על הכנסות של 104.6 מיליון דולר, טוב מצפי האנליסטים להפסד של 1.03 דולר למניה על הכנסות של 97.5 מיליון דולר.

תחזיות למונייד. מקור: הדוחות של החברה

קיראו עוד ב"גלובל"

תחזיות למונייד. מקור: הדוחות של החברה

לפני הירידה הצפויה היום, מניית למונייד השלימה עליה של 61% מתחילת השנה ובשלושת החודשים האחרונים הכפילה את ערכה. היא נסחרת במחיר של 22.07 דולר למניה ושווי שוק של 1.53 מיליארד דולר, עדיין כמובן נמוך משמעותית משיא ההייפ בשווקים, אז נסחרה במחיר של 145 דולר למניה.

דניאל שרייבר, מייסד ומנכ״ל משותף, למונייד: ״העובדה שסך הפרמיות גדל פי 5 יותר מהר מההוצאה התפעולית, מדגישה את הסקיילביליות של למונייד. צעדים שנקטנו ברבעון האחרון ובהם חידוש ביטוח המשנה והשקת ׳סוכנים סינטטים׳, יסייעו לנו להאיץ את הגדילה - וככל שנגדל, כך אנו צופים שנתקרב לרווחיות״

לדברי החברה, חידוש ביטוח המשנה וההסכם עם קרן ג׳נרל קטליסט, כך שהיא תממן 80% מעלות רכישת לקוח, "יסייעו בגדילה יעילה תוך שמירה על קופת המזומנים - והשפעתם תורגש ברבעונים הבאים ותאפשר ללמונייד להאיץ את ההשקעה בגדילה באופן יעיל, מבלי לגרוע מקופת המזומנים".

למונייד גם קיבלה אישור להעלות מחירים בקליפורניה. עליה של 30% במחיר ביטוח מבנה ו-23% עלייה במחיר ביטוח חיות מחמד. "החברה מעודדת מהאישורים שהתקבלו וקצב ההתנהלות. ככל שהתעריפים החדשים יתעדכנו כך תמשיך להשתפר הרווחיות וישתפר יחס תשלום התביעות להכנסות."

למונייד גם מעדכנת שהחל מהרבעון הבא יחול שינוי בהצגת פרמטרים של החברה (IFP, הכנסות) שכן הושלמה שנה מלאה לרכישת חברת מטרומייל. ברבעונים האחרונים ההשוואות השנתיות בדו״חות כללו את הגדילה בעקבות הרכישה, ומהרבעון הבא אלה ייעלמו. בחברה אומרים שהצמיחה האורגנית בפרמיות ברבעון החולף עומד על 28% על אף שהצמיחה המלאה המדווחת - כולל הרכישה - עמד על 50%.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    וגם מדובר בחברה שלא תגיע לרווחיות גם עוד עשר שיים 03/08/2023 14:33
    הגב לתגובה זו
    וגם מדובר בחברה שלא תגיע לרווחיות גם עוד עשר שיים
  • 2.
    כבר פעם שניה שיש אירוע טבע "חד פעמי" (ל"ת)
    חיים 03/08/2023 11:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    האם קרנות ומוסדיים משקיעים מתוך נטייה פוליטית ?נו? (ל"ת)
    אלקין 03/08/2023 11:17
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.