פדקס
צילום: יח"צ

המשקיעים מרוצים: פדקס מחליפה את סמנכ"ל הכספים והעובדים אצל המתחרה לקראת שביתה

מנכ"ל חברת אטלס לשעבר ימונה לתפקיד סמנכ"ל הכספים החדש של החברה. החדשות המשיכו להשתפר כשארגון העובדים ב-UPS הודיע על שביתה 
אדיר בן עמי | (1)

מניית ענקית המשלוחים האמריקאית פדקס FEDEX עולה ב-3% בעקבות מינוי ג'ון דיטריך לתפקיד סמנכ"ל הכספים של החברה במקומו של מייקל לנץ. המינוי יכנס לתוקף החל מה-1 באוגוסט.

דיטריך שימש כמנכ"ל חברת אטלס משנת 2020 כשמחיר המניה של החברה עמד על פחות מ-20 דולר, השנה נמכרה אטלס לקרן פרייבט אקוויטי תמורת 102 דולר למניה. "אני נרגש להצטרף לפדקס כדי לעזור ולקדם יוזמות ארגוניות חשובות כדוגמת DRIVE", אמר דיטריך. "יחד, נספק את ההזדמנות האדירה שיש לפדקס על מנת להגדיל את שולי הרווח ולשפר את התשואות". תוכנית DRIVE היא תכנית החברה לביצוע שינויים ארוכי טווח בשירותי המשלוחים שלה, במטרה לייעל את השירות ולאפשר לחברה להישאר תחרותית לאורך זמן.

קיימת סיבה נוספת כנראה לעליות במניית פדקס, חברת UPS נמצאת במשא ומתן על חוזה עבודה חדש מול ארגון העובדים Teamsters, השיחות קרסו לאחרונה ושביתת העובדים צפויה להתחיל ב-1 באוגוסט. לפי הערכות בשוק, השביתה ב-UPS צפויה לגרום לעסקים לעבור לעבוד עם פדקס, היות וכוח העבודה של פדקס הוא ברובו לא חבר בארגון עובדים כלשהו, מה שאומר שהסבירות לשביתה היא יותר נמוכה.

בדוחותיה האחרונים רשמה פדקס רווח למניה של 4.94 דולר על הכנסות של 21.9 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 4.85 דולר על הכנסות של 22.5 מיליארד דולר. מדובר בירידה של 10.2% בהכנסות ושל 28% ברווח למניה לעומת השנה שעברה, אך התחזית המאכזבת הייתה הסיפור העיקרי. התוצאות לרבעון הושפעו רבות מחולשה מתמשכת בביקושים ומהאינפלציה, למרות שהחברה הצליחה קצת למתן את ההשפעה על ידי קיצוץ בהוצאות ושיפור ברווחים על החבילות בארצות הברית.

בתחזית החברה לשנה כולה, פדקס צופה רווח למניה של בין 16.5 דולר ל-18.5 דולר ואמרה כי היא צופה חוסר וודאות כלכלי בהמשך. האנליסטים ציפו לרווח למניה של 18.3 דולר. למרות זאת, נראה שקיימים דברים חיוביים בדוחות החברה, אנליסט סיטי כריסטיאן וות'רבי מ-Citi רשם כי "פדקס בדרך להשיג את יעד ההוצאות שלה ואנחנו בטוחים בשינוי המבני שעוברת החברה".  אנליסט אחר הוסיף ואמר "שילוב רחב יותר של שירותי האקספרס והקרקע של החברה, ההתמקדות בקיצוץ עלויות בכמה תחומים בנוסף למעקב צמוד אחר הקצאת ההון שלה מכינים את יכולת החברה להגדיל את התשואות לציבור המשקיעים".

"התחזית לשנת 2024 היא נקודת פתיחה סבירה בהתחשב באתגרים" כתב אנליסט ג'יי פי מורגן בריאן אוסנבק. "המשקיעים ממתינים לכך שנפחי העסקאות יחזרו בכדי לחזור בכל הכוח".  כמות העסקאות בשירותי הקרקע (משלוחים של חבילות קטנות) והאקספרס (משלוחים מהירים) של החברה ירדו באחוז דו ספרתי לעומת השנה שעברה. כ-58% מהאנליסטים שמסקרים את החברה נתנו המלצת "קניה" למניית פדקס כשמחיר היעד הממוצע עומד על 262 דולר. פדקס נסחרת לפי שווי של 57 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה עלתה ב-31% מתחילת השנה וב-1% בשנה האחרונה כולה.

בפברואר האחרון הודיעה החברה כי היא מקצצת יותר מ-10% מהמנהלים והדירקטורים שלה. הצעד הגיע על רקע התקררות הביקוש הצרכני והחברה פעלה כדי לצמצם עלויות.

"למרבה הצער, זו הייתה פעולה הכרחית כדי להפוך לארגון יעיל וזריז יותר. זו האחריות שלי להסתכל בביקורתיות על החברה ולקבוע היכן אנחנו יכולים להיות חזקים יותר על ידי התאמה טובה יותר של גודל המערכת שלנו עם דרישת הלקוחות", אמר מנכ"ל החברה ראג' סוברמניאם .הפיטורים הגיעו כאשר מומנטום המשלוחים הואט לאחר תנופת המסחר המקוון בזמן מגיפת הקורונה. החברה העלתה את תעריפי המשלוחים אז ב-6.9% בדצמבר כצעד נוסף לקיזוז ההאטה של הצרכנים.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 19/07/2023 09:01
    הגב לתגובה זו
    מאחוריה,כשדשא היה מנהל הכספים של טבע והוחלף זה באמת עזר? החלפת מנהל כספים לא פותרת בעיות,אלא יוצרת בעיות חדשות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.