טסלה
צילום: Pixabay
לקראת הדוחות

אחרי הנסיקה במחיר המניה, טסלה בונה על כמות המשלוחים ברבעון השני

מניית טסלה שנסקה ב-135% השנה תפרסם הלילה לאחר נעילת המסחר את דוחותיה אחרי כמות שיא של מסירות רכבים ברבעון הראשון ושיא של כמות משלוחים בשני; לצד הירידה במחיר הרכבים - איזה דוחות היא תציג?
איציק יצחקי |

ענקית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC תפרסם הלילה את הדוחות שלה לרבעון השני של השנה. בעבר היה אפשר לומר שהחברה נוהגת להכות את התחזיות כמעט מדי רבעון - אבל הרבעון האחרון הוכיח שגם היא אינה חסינה. הרווח הנקי שלה צלל ב-24% ברבעון, למרות שעמד בתחזיות המוקדמות וגם בשורת ההכנסות היא עמדה בצפי - 23.33 מיליארד דולר. ברבעון הראשון טסלה רשמה מספר שיא של מסירות כלי רכב, אך לא רשמה צמיחה במכירות. זה קרה לאחר שהחליטה להוריד מחירים בגלל התחרות הגוברת (למשל, דגם Y הבסיסי נמכר בארה"ב ב-65,990 דולר, אך הוזל ל-54,990 דולר) וגם ההאטה הכלכלית. טסלה מסרה ברבעון הראשון של השנה 422,875 כלי רכב - עלייה של 4% לעומת הרבעון האחרון של 2022, ועלייה של 36% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מאסק אמר בתחילת השנה כי החברה יכולה להגיע למסירות של 2 מיליון כלי רכב, שזה מעל 50% לעומת השנה שעברה. טסלה ייצרה 479,700 כלי רכב ברבעון השני. היא מכרה 466,140 יחידות, מה שסימן זינוק של 83% משנה לשנה ועלייה של 10% מהרבעון הקודם - זאת גם הסיבה שהמניה עולה. מתחילת השנה זינקה מניית טסלה בשיעור של 135% לשווי שוק של 920 מיליון דולר כשבתחילת השנה ירד שוויה לשפל - 342 מיליון דולר בלבד - שווי שהכפיל את עצמו תוך חודש אחד, עד פברואר.

כאמור, טסלה הרשימה את המשקיעים עם כמות המשלוחים לרבעון השני, וסיפרה כי המטרה היא להגביר את הביקוש וליצור רכבי החשמל שלה. נכון, מספר אנליסטים מודאגים מההשפעה של הורדות המחירים הללו על שולי הרבעון השני והערכת השווי הגבוהה של המניה, לאחר העלייה הגדולה מתחילת השנה. האנליסטים צופים כי הכנסות החברה ברבעון השני יעלו ביותר מ-43% משנה לשנה ל-24.3 מיליארד דולר. הרווח למניה המתואם של החברה צפוי לעלות בכ-4% ל-0.79 דולר. להערכתם, המרווחים הנמוכים צפויים לקזז את הצמיחה בהכנסות. ביום שני, האנליסט קולין לנגן, העלה את מחיר היעד שלו לטסלה ל-265 דולר מ-170 דולר, אך שמר על דירוג "החזק". הוא הדגיש את העלייה של 68% במניה במהלך החודשיים האחרונים עקב כמויות המשלוחים וההצלחה מול יצרניות EV מתחרות. בנוסף הוא הזכיר את השקת דגם 2 עד סוף 2024, ודגם 3 SR שזכאי לזיכוי מס מלא. יחד עם זאת, הוא ציין כי הוא מודאג מהרווח האוטומטי של טסלה ברבעון השני, עקב הפחתת המחירים, ומודאג מההיקפים לקראת המחצית השנייה של השנה. בשורה התחתונה, מניית טסלה נהנתה השנה מעלייה מרשימה, בעיקר הודות לביצועים ברבעון הראשון, כמות המשלוחים ברבעון השני ועסקאות משולבות עם חברות אחרות כמו פורד, ג'נרל מוטורס וריביאן. נראה כי כעת האנליסטים יתמקדו בהשפעת הורדת המחירים על הרווח הגולמי של הרבעון השני.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.