זיו סגל
צילום: משה בנימין
בלוגסטריט

מה מאותת מדד הדאו והאם מיקרוסופט וגוגל לקראת פריצה?

למה כדאי לשים לב במניית פייפאל, ומה קורה בגזרה של ק'תי ווד?
זיו סגל | (7)

מדדי מניות. הלב הפועם של השווקים. דאו המציא אותם. דאו הסביר איך להשתמש בהם. מרבית המשקיעים והסוחרים לא מצליחים להשיג תשואה גבוהה מהם.

 

אחד המאפיינים של המדדים בימים אלו הוא ״השתלטותן״ של החברות הגדולות. המועדון גדל לאט לאט. בורסת הנאסד״ק מנסה לרסן את ההשפעה הזו. אבל, מדד הדאו הוותיק שמשקלל שערי מניות נשאר מוטה לשערים הגבוהים ביותר של המניות הכלולות בו. UNH היא המניה עם המשקל הגבוה במדד. 9.18%. מניה פחות מדוברת  ביום יום. השניה במשקל היא MSFT. 6.51%. הדאו מדדה אחרי ה - S&P500 והנאסד״ק 100 אבל ביום שישי הוא היה היחיד שעלה. הרבה בזכות UNH.

כדאי לבדוק מה קורה שם והאם הדאו יכול להתחיל לצמצם פערים.

 

על הגרף של הדאו תראו שמצד אחד הוא מפתח מגמת עליה, פורץ קווי מגמה יורדים ומכוון למעלה. מצד שני יש התנגדות באזור ה-34600. נראה שהוא ממש מנסה לפרוץ אותה. פריצה תיחשב עוד אישור לשוק השורי.

 

האם UNH ומיקרוסופט יתנו דחיפה?

 

על UNH לא הייתי ממהר לסמוך. היא גם מתחת לממוצע ל - 200 יום וזהו נתון משמעותי למניה מסוג זה. היא גם חלשה ביחס למדד וגם מתחת לקו מגמה יורד. רמת תמיכה שהיא הגיעה אליה עזרה לה קצת להתרומם אבל לא מדובר בשינוי ארוך טווח. אולי היא תדשדש ולא תפריע.

 

מיקרוסופט זה כבר סיפור אחר. לזמן מה ההתנגדות השפיעה עליה אבל היא קיבלה תמיכה חזקה ב - 327 ונראה שהיא מוכנה לאתגר את השיא ההיסטורי. מהלך מעל השיא ההיסטורי ילמד על פוטנציאל להמשך עליה ארוכת טווח ויקרין לחיוב על השוק ועל הטכנולוגיה וגם על סנטימנט המשקיעים.

 

עוד מניה מעניינת ממדד הדאו היא JPM שגם מייצגת את סקטור הפיננסים המתחזק. סביר שנראה אותה מתקדמת אל השיא ההיסטורי ומעבר.

 

ולמה מדדים מנצחים את רוב המשקיעים?

 

1. אין להם רגשות וסנטימנטים.

2. הם אבולוציוניים. לא משנה מה שיטת השקלול, מניה יורדת - יורד משקלה במדד. מניה עולה - עולה משקלה במדד. ההתאמות האלו נעשות על פי מגמות השוק והשוק תמיד צודק, לפחות במבחן השורה התחתונה.

 

לסיום חלק זה, במקביל למיקרוסופט כדאי שתסתכלו גם על גוגל. נתמכה יפה מעל 112 ונערכת לפריצה של 127. אפשר לראות את מגמת העוצמה שלה מול ה - S&P500 והנאסד״ק, מגמה שתומכת בפריצה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

פייפאל תעביר לנו כסף?

מאמר שקראתי הזכיר לי לחזור לבדוק את PYPL שמזכירה לנו שיש מניות שנשארו מאחור. מבחינת מגמה ארוכת טווח אין פה עדיין בשורה. אבל, אפשר לראות שהקונים עושים מאמצים. למי שמחפש מניות בתחתית כדאי לשים לב למאמצים האלו. PYPL נכנסה לתוך פער מחיר ואם תחצה אותו למעלה, מעל 75, היא תוכל להמשיך לעלות יפה. תמיכה באזור ה-69 דולר.

 

עוד מניה חבוטה שכדאי לשים אליה לב היא ZS מתחום אבטחת המידע. המהלך שלה מעל 143 והתמיכה מעל הרמה הזו והממוצעים הנעים הם סימן חיובי לבאות.

 

בפינת החבוטות כדאי לשים לב גם ל - TLT, קרן הסל לאג״ח אמריקאי ל - 20 שנה. תסתכלו על תרשים ה - X ו - O שלה ותזכרו אותו. תזכרו שגם אג״ח יכולות להתרסק. ביחוד אג״ח ארוכות. זה מסביר לכם גם את תשואת קרן הפנסיה/גמל/השתלמות שלכם (בתוספת הסנטימנט הישראלי השלילי מהתקופה האחרונה). הוא מראה לכם גם את הפוטנציאל להרוויח. ברגע שהריבית תתחיל לרדת.

הרבה מאוד כסף זורם בארצות הברית לכיוון קרנות האג״ח. משקיעים רוצים לנעול לעצמם את התשואות האלו. גרף ה - X/O מראה התייצבות אבל עוד לא מעבר למגמת עליה. התמיכה היא באזור ה - 99. ההתנגדות היא באזור ה - 104. אפשר לרשום את המספרים האלו ולחשוב על קניה או לקראת 99 או מעל 104.

 

קת׳י ווד הוסיפה לאחזקות שלה את TER. הגרף מרשה גם לכם לשקול את המניה הזו. פרצה התנגדות ב - 111.3 ויכולה להמשיך לטפס.

 

בכלל, קת׳י ווד חוזרת לעניינים. אחרי תמיכה ב - 43.2, קרן הסל ARKK התקדמה אל היעד הבא: 52.3. מהלך מעל הרמה הזו יהיה סימן חיובי מאד לטווח הארוך. תרשים ה - X ו - O מראה שהכיוון הוא למעלה אז נראה שאפשר להמשיך להחזיק את. הקרן.

 

עלו והרוויחו!

כותב המאמר הינו זיו סגל ([email protected]) העוסק בתחום השווקים הפיננסיים, ניתוח טכני, מימון התנהגותי ואימון מנטלי, בעל עיסוקים מגוונים בתחום באקדמיה ובפרקטיקה.

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    SCHW שיחקת אותה (ל"ת)
    ארנון 19/07/2023 10:54
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    תומר 18/07/2023 19:40
    הגב לתגובה זו
    על פי הבנתי אלה הן מניות מובחרות שמקפידות על חלוקת דיבידנד תודה
  • 4.
    יקי 18/07/2023 13:04
    הגב לתגובה זו
    האם יש תעודת סל של מניות הS$P שמשקעות בפנסיות ומחלקות דיודנדים?
  • 3.
    טורים לעניין - שווה לקרוא (ל"ת)
    א. מרק 17/07/2023 12:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אשל 17/07/2023 10:51
    הגב לתגובה זו
    לאור המצב הגאופוליטי ומשבר האקלים.
  • 1.
    תמיר 17/07/2023 09:33
    הגב לתגובה זו
    גוגל ומיקרוסופט הולכות לחטוף היצעים עקב תיקון משקולות הנסדק
  • יצחק 18/07/2023 10:38
    הגב לתגובה זו
    תוכל יותר לפרט כי לא הבנתי בדיוק את ענין המשקלות.גם טסלה היתה וכרגע עולה יפה.תודה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.