למה השוק עבר לירידות והאם העליות יתחדשו?
קורה לכם שיש לכם מצב רוח עגמומי? קורה לכם שהוא מגיע פתאום, דווקא, אחרי תקופה טובה? וכשהוא מגיע, מגיעים גם ההסברים והנימוקים לנוכחותו? קורה. עכשיו תכפילו את זה במאות מיליונים ותקבלו תיקון יורד בשוק. זה טבעם של שווקים אמר דאו. יש מגמה ראשית, יש גלים משניים ויש רעשים. אחרי תקופה טובה בשווקים נכנסנו לתקופה שבה רואים את הקמטים, את הסימנים הכחולים מתחת לעיניים, את הכביסה שמחכה. אם נבין את זה ולא ניקח את זה ללב - נשרוד. בשביל זה אנחנו מתאספים כאן.
מה מהות התיקון?
תיקון נובע מההרגל שלנו להגזים. מעשית ורגשית. אנחנו מגזימים בהתלהבות שלנו ממניות ואז נבהלים והפחד גורם לנו להיפטר מהמניות. כך, כמה מהלכים חדים של מניות מובילות הובילו למימוש רווחים בעזרת פאוול ששפך קצת מים קרים.
הכי ״אלגנטי״ בתיקון שלו הוא ה - S&P500. הוא הרים ראש ופרץ באלגנטיות מעל רמת ההתנגדות שהגדרתי כ״אחרונה״ לפני השיא ההיסטורי (ומעבר לו) ואז נח והתערסל מעליה. עכשיו היא אמורה לסובב אותו להמשך עליה ואם כך יהיה נקבל סימן חיובי מאד. על תרשים ה - X ו - 0 תראו שעוד אין מעבר לעמודת 0 כך שבאמת לא היינו אמורים לעשות דבר ביחס לתיקון הזה ולכל היותר לקנות עוד קצת מניות.
הנאסד״ק 100 נבלם מתחת לרמת התנגדות שגם היא מוכרת לכם מתרשימים קודמים שראינו כאן. לכן, גם מבחינתו אין דרמה בכך שהשוק תיקן השבוע. העניין הוא שמבחינת הנאסד״ק 100 הוא יכול לתקן עוד קצת ומבחינת ה - S&P500 הוא כבר אמור לעלות אז נראה איך הקומבינציה הזו תתפתח.
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- הנאסדק עלה 0.4% וסגר בשיא חדש; טסלה עלתה 7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם הדאו נבלם ברמת התנגדות משמעותית ואין לו עוד הרבה לרדת לפני שהוא אמור להסתובב כלפי מעלה.
השורה התחתונה היא שבינתיים אנחנו לא מתרגשים מההפוגה בשוק וכשמה כן היא. הפוגה. נבחן השבוע את רמות התמיכה ונמשיך מהן.
מבחן התשואות
לדכדוך בשווקים אחראי, במתכוון לדעתי, גם פאוול שהחזיר את המילים העלאת ריבית לכותרות. אני, כאמור, בספק אם נראה העלאת ריבית אחת נוספת השנה שלא כל שכן שתיים. אבל, כמו בסדרה טובה, בסוף כל פרק בו נראה שהגיבור מתקדם מגיעה תפנית בעלילה שתחזיק אותנו מתוחים לקראת הפרק הבא. פאוול רוצה למנוע מאיתנו ביטחון עצמי כלכלי ופזרנות ובסך הכל הוא רוצה מטופל מאוזן וזה טוב.
כדאי לשים לב לגרפים של התשואות.
הגרף של התשואות ל-30 שנה מראה שלא היתה התרגשות מדברי פאוול לטווח הארוך ואנחנו קרובים להכרעה אחרי שלוש פעמים של התנגדות. מהלך מתחת לממוצע הנע ולענני איצ׳ימוקו ילמד על רגיעה ממשית בתשואות האג״ח ארוכות הטווח. שימו לב גם לגרף העוצמה ביחס לתשואות האג״ח ל-10 שנים. הוא עולה קלות. לא דרמטי אבל לפחות בכיוון חזקה לנורמאליות של עקום התשואות.
השאלה אם תשואות האג״ח ל-10 שנים ייכנעו לקו המגמה היורד ויתחילו לרדת. אם הן יפרצו אותו כלפי מעלה נבין שהשוק כן חוזר להיבהל מהריבית והאינפלציה ונצטרך אולי לעדכן את התמונה. בינתיים ניתן לקו המגמה היורד את הכבוד המגיע לו.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מה עם SEDG ו - TSLA?
קוראים שאלו לגבי SEDG ו - TSLA.
מנית SEDG היא מניה שמדשדשת כבר זמן רב ואני לא רואה סימנים לשינוי באופק. כרגע היא בחלק היורד של הדשדוש ולא מן הנמנע שתחזור ל - 200 דולר.
מנית TSLA היא סימן לרגש ההתלהבות שדברתי עליו. תראו באיזה מהירות היא עלתה. עכשיו היא נחה מעל רמת תמיכה. השאלה אם תצליח להיתמך מעל 255 - 245 ולהמשיך לעלות כבר מכאן היא נגזרת או בבואה של שאלת התמיכה לשוק. ישנה אפשרות סבירה שכן. אם לא אז שרטטתי יעדי פיבונאצ׳י למעקב שלכם.
אני רוצה לחזור לאינטל. הנה דוגמא לכך שתיקון יורד נותן הזדמנות להגדיל - להצטרף. ירדה אל רמת תמיכה משמעותית ומתחזקת בהשוואה לשוק. השבוע גם קראתי ניתוח עסקי בעדה כך שאולי יתחילו להצטרף עוד אנליסטים למסר של השוק.
גם AMD הגיעה לנקודה מעניינת מאוד. סגרה את פער המחיר העולה ומנקודה זו היא יכולה לחזור לעלות.
בפינת המניות החבוטות נסתכל על STKH. אפשר לראות שמיואשי המניה נעלמים (סימנתי במלבן גדול) ויש מצב שהמניה תיתן קפיצה. מהלך מעל דולר יהיה סימן חיובי להמשך.
עלו והרוויחו! ניפגש ביום רביעי ונראה מה קורה לרמות התמיכה וההתנגדות של המדדים והתשואות.
כותב המאמר הינו זיו סגל ([email protected]) העוסק בתחום השווקים הפיננסיים, ניתוח טכני, מימון התנהגותי ואימון מנטלי, בעל עיסוקים מגוונים בתחום באקדמיה ובפרקטיקה.
*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 8.דרור 28/06/2023 08:24הגב לתגובה זותסכים בבקשה לנתח את מניית BBBY? יש לציין שההנהלה של החברה התחלפה ויש מחיקת חוב אדירה, שמשאירה רשת קטנה אך יעילה. אני כן רואה מצב שבו המניה תחזור לימי הזוהר
- 7.אשר 26/06/2023 14:40הגב לתגובה זוקניתי בשישי בירידה ואם המניה תתייצב או תעלה זה יהיה סימן חיובי סביב 33$.
- 6.מוטי 26/06/2023 13:07הגב לתגובה זולדעתי זו ההגדרה הנכונה. כל הגרפים וכל הפרשנויות לא יכולים להסביר העיוות הנוכחי אני משקיע 50 שנה......
- 5.גוואדי הגוואד 26/06/2023 12:45הגב לתגובה זוהישראלים המחורבנים האלה יורקים על כנסיות, יורקים על נוצרים שאוהבים את ישראל רק בגלל שהם נוצרים , איפה שר התיירות המסריח הגוועד הזה ? בושה של מדינה , חייבים למוטט את כלכלת ישראל
- 4.למה בכלל השוק עלה , והאם הירידות יחריפו?? 26/06/2023 12:33הגב לתגובה זולמה בכלל השוק עלה , והאם הירידות יחריפו??
- 3.איש חכם 26/06/2023 12:28הגב לתגובה זוטסלה הגיע לשיא שהיא לא תגיע אליו יותר, מכאן הדרך למטה חזקה. סולאראדג ממש בתחתית. כסף על הרצפה. עליה של 80 אחוז עוד לפני סוף השנה הנוכחית. זה לא ניתוח טכני, זה ניתוח באפט.
- 2.מכפיליהרווח במדדיםהמובילים בארהב,22 ,30 60 ו -2 מיליון (ל"ת)רק זיכרו ! 26/06/2023 12:20הגב לתגובה זו
- 1.שאלה לזיו 26/06/2023 11:53הגב לתגובה זוהגורפות של האנליסטים על סולאראדג?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
