טסלה יורדת ב-5% לאחר הורדת המלצה
מניית חברת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC מקבלת הורדת המלצה מ-Barclays, האנליסט שמסקר את החברה, דן לוי, הוריד את המלצתו ל"החזק" מ-"קנייה" ועדכן את מחיר היעד שלו ל-260 דולר מ-220 דולר.
הורדת ההמלצה היא מהלך די הגיוני, המניה עלתה ב-52% בחודש האחרון והוסיפה כמעט 300 מיליארד דולר לשווי השוק שלה. נראה כי לוי ממוקד יותר בעסקי הרכבים של טסלה ופחות בכל מה שקשור להזדמנויות הבינה המלאכותית. בנוסף, האנליסט לא רואה דברים בחיוב כמו שהתנהגות המניה בזמן האחרון הציגה, כשהוא מציין כי ירידות נוספות במחירי הרכבים הן דבר שהוא אפשרי, מה שצפוי להקטין את רווחיה של טסלה. "ההתעלמות היחסית מהאתגרים שעומדים בפני טסלה בטווח הקצר על רקע העלייה החדה במחיר המניה היא הדאגה העיקרית שלנו", כתב לוי.
ככל הנראה המשקיעים הפכו ליותר מדי אופטימיים, יותר מדי מהר בשביל לוי. לפני כחודש, מחיר היעד הממוצע למניית טסלה בקרב האנליסטים עמד על 190 דולר, כ-10 דולר מעל המחיר בו נסחרה המניה באותו הזמן. כיום, מחיר היעד הממוצע עומד על 203 דולר למניה, כמה עשרות דולרים מתחת למחיר הנוכחי. מחיר היעד הממוצע הגבוה ביותר עמד אז על 300 דולר למניה מאנליסטים מחברת המחקר New Street. כיום מחיר היעד הגבוה ביותר עומד על 305 דולר מאנליסטים ב-RBC. מחירי היעד ממשיכים לעלות אבל השוק לא ממש מצליח לעמוד בקצב. כ-48% מהאנליסטים עדיין נותנים המלצת קנייה למניה, מה שמציג ירידה לעומת לפני כמה שבועות אז הנתון עמד על 50% מהאנליסטים.
אתמול דווח כי טסלה ממשיכה לצבור עוד חברות שישתמשו בסטנדרט הטעינה שלה, כשריביאן דיווחה כי גם היא תפעל על מנת לאמץ את הסטנדרט אחרי ש-GM ופורד דיווחו גם הם על האימוץ. טסלה היא יצרנית הרכבים החשמליים שייצרה את רשת עמדות ההטענה הגדולה ביותר בצפון אמריקה וככל שעוד עסקאות נחתמות, כך היא מחזקת את עמדתה.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחרונה גם דווח כי יצרנית הרכבים החשמליים לא נחה ומחפשת לפתוח עוד מפעלים על מנת להגדיל את הייצור ולהקטין את ההסתמכות על סין, אילון מאסק צפוי להיפגש עם ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי בנוגע להקמה של מפעל של החברה באדמת הודו. ממשלת הודו כבר מקיימת מגעים עם החברה של מאסק כבר תקופה (על פי הדיווחים), אך כאמור עד כה השיחות לא הבשילו לכדי הסכם בין הצדדים. בצרפת גם מעוניינים מאוד שטסלה תפתח אצלם את המפעל שלה ופועלים רבות כדי לשכנע את מאסק.
לדברי ז'אן-נואל בארו, שר הדיגיטל הצרפתי נעשים מאמצים גדולים מצד המדינה להביא להקמת המפעל. זאת על רקע הניסיונות של צרפת לחזק את מעמדה כמרכז לתעשיית רכב חשמלי, לאחר שפתחה השנה מפעל סוללות ראשון לרכבים חשמלים. "השקענו גם במגזר שלם של סוללות חשמליות אז ננסה לשכנע אותו שצרפת היא המקום הטוב ביותר באירופה להקים בו את מפעל טסלה הבא", אמר ברוט.
בדוחותיה האחרונים לרבעון הראשון רשמה החברה הכנסות של 23.33 מיליארד דולר בעוד צפי האנליסטים בשוק עמד על הכנסות של 23.35 מיליארד דולר. החברה דיווחה על רווח מתואם של 85 סנט למניה בעוד הצפי היה לרווח מתואם של 86 סנט למניה. מניית טסלה הגיבה בירידות לפרסום הדוחות כשהסיבה היא הפספוס הגדול בתזרים המזומנים החופשי שעמד על 400 מיליון דולר בלבד, הרבה מתחת הצפי ל-2.23 מיליארד דולר.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
טסלה דיווחה על הכנסות נטו של 2.9 מיליארד דולר, לעומת צפי של 3.03 מיליארד דולר ומיליארד דולר פחות מהרבעון הקודם. החברה ייצרה 440,808 רכבים ברבעון, 44% יותר משנה שעברה ומסרה 422,875 רכבים כ-36% יותר משנה שעברה. ב-2023 טסלה עדיין צופה ייצור של 1.8 מיליון רכבים, עם קצב גדילה במסירות של 50%. בנוסף הודיעה שייצור סייברטראק יתחיל יותר מאוחר השנה במפעל שלה באוסטין.
- 3.אני 22/06/2023 13:15הגב לתגובה זועוד יומיים היא תשנה את הצבע של הסמל שלה ותתנו המלצת קניה ב 320 דולר . קשקשנים
- 2.סוף 2024 שער 2000 (ל"ת)איציק 22/06/2023 08:33הגב לתגובה זו
- 1.עוד פישר שמוריד המלצה. בסך הכל יום של מימוש במניה (ל"ת)איציק 21/06/2023 23:21הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
