מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה יורדת ב-5% לאחר הורדת המלצה

האנליסטים מעריכים - ירידת מחירים נוספת ברכביה של טסלה היא עדיין אפשרית, מה שצפוי להקטין את הרווחים. "ההתעלמות היחסית מהאתגרים שעומדים בפני טסלה בטווח הקצר על רקע העלייה החדה במחיר המניה היא הדאגה העיקרית שלנו"
אדיר בן עמי | (3)

מניית חברת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC מקבלת הורדת המלצה מ-Barclays, האנליסט שמסקר את החברה, דן לוי, הוריד את המלצתו ל"החזק" מ-"קנייה" ועדכן את מחיר היעד שלו ל-260 דולר מ-220 דולר.

הורדת ההמלצה היא מהלך די הגיוני, המניה עלתה ב-52% בחודש האחרון והוסיפה כמעט 300 מיליארד דולר לשווי השוק שלה. נראה כי לוי ממוקד יותר בעסקי הרכבים של טסלה ופחות בכל מה שקשור להזדמנויות הבינה המלאכותית. בנוסף, האנליסט לא רואה דברים בחיוב כמו שהתנהגות המניה בזמן האחרון הציגה, כשהוא מציין כי ירידות נוספות במחירי הרכבים הן דבר שהוא אפשרי, מה שצפוי להקטין את רווחיה של טסלה. "ההתעלמות היחסית מהאתגרים שעומדים בפני טסלה בטווח הקצר על רקע העלייה החדה במחיר המניה היא הדאגה העיקרית שלנו", כתב לוי.

ככל הנראה המשקיעים הפכו ליותר מדי אופטימיים, יותר מדי מהר בשביל לוי. לפני כחודש, מחיר היעד הממוצע למניית טסלה בקרב האנליסטים עמד על 190 דולר, כ-10 דולר מעל המחיר בו נסחרה המניה באותו הזמן. כיום, מחיר היעד הממוצע עומד על 203 דולר למניה, כמה עשרות דולרים מתחת למחיר הנוכחי. מחיר היעד הממוצע הגבוה ביותר עמד אז על 300 דולר למניה מאנליסטים מחברת המחקר New Street. כיום מחיר היעד הגבוה ביותר עומד על 305 דולר מאנליסטים ב-RBC. מחירי היעד ממשיכים לעלות אבל השוק לא ממש מצליח לעמוד בקצב. כ-48% מהאנליסטים עדיין נותנים המלצת קנייה למניה, מה שמציג ירידה לעומת לפני כמה שבועות אז הנתון עמד על 50% מהאנליסטים.

אתמול דווח כי טסלה ממשיכה לצבור עוד חברות שישתמשו בסטנדרט הטעינה שלה, כשריביאן דיווחה כי גם היא תפעל על מנת לאמץ את הסטנדרט אחרי ש-GM ופורד דיווחו גם הם על האימוץ. טסלה היא יצרנית הרכבים החשמליים שייצרה את רשת עמדות ההטענה הגדולה ביותר בצפון אמריקה וככל שעוד עסקאות נחתמות, כך היא מחזקת את עמדתה. 

לאחרונה גם דווח כי יצרנית הרכבים החשמליים לא נחה ומחפשת לפתוח עוד מפעלים על מנת להגדיל את הייצור ולהקטין את ההסתמכות על סין, אילון מאסק צפוי להיפגש עם ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי בנוגע להקמה של מפעל של החברה באדמת הודו. ממשלת הודו כבר מקיימת מגעים עם החברה של מאסק כבר תקופה (על פי הדיווחים), אך כאמור עד כה השיחות לא הבשילו לכדי הסכם בין הצדדים. בצרפת גם מעוניינים מאוד שטסלה תפתח אצלם את המפעל שלה ופועלים רבות כדי לשכנע את מאסק.

לדברי ז'אן-נואל בארו, שר הדיגיטל הצרפתי נעשים מאמצים גדולים מצד המדינה להביא להקמת המפעל. זאת על רקע הניסיונות של צרפת לחזק  את מעמדה כמרכז לתעשיית רכב חשמלי, לאחר שפתחה השנה מפעל סוללות ראשון לרכבים חשמלים. "השקענו גם במגזר שלם של סוללות חשמליות אז ננסה לשכנע אותו שצרפת היא המקום הטוב ביותר באירופה להקים בו את מפעל טסלה הבא", אמר ברוט.

בדוחותיה האחרונים לרבעון הראשון רשמה החברה הכנסות של 23.33 מיליארד דולר בעוד צפי האנליסטים בשוק עמד על הכנסות של 23.35 מיליארד דולר. החברה דיווחה על רווח מתואם של 85 סנט למניה בעוד הצפי היה לרווח מתואם של 86 סנט למניה. מניית טסלה הגיבה בירידות לפרסום הדוחות כשהסיבה היא הפספוס הגדול בתזרים המזומנים החופשי שעמד על 400 מיליון דולר בלבד, הרבה מתחת הצפי ל-2.23 מיליארד דולר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

טסלה דיווחה על הכנסות נטו של 2.9 מיליארד דולר, לעומת צפי של 3.03 מיליארד דולר ומיליארד דולר פחות מהרבעון הקודם. החברה ייצרה 440,808 רכבים ברבעון, 44% יותר משנה שעברה ומסרה 422,875 רכבים כ-36% יותר משנה שעברה. ב-2023 טסלה עדיין צופה ייצור של 1.8 מיליון רכבים, עם קצב גדילה במסירות של 50%. בנוסף הודיעה שייצור סייברטראק יתחיל יותר מאוחר השנה במפעל שלה באוסטין.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אני 22/06/2023 13:15
    הגב לתגובה זו
    עוד יומיים היא תשנה את הצבע של הסמל שלה ותתנו המלצת קניה ב 320 דולר . קשקשנים
  • 2.
    סוף 2024 שער 2000 (ל"ת)
    איציק 22/06/2023 08:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עוד פישר שמוריד המלצה. בסך הכל יום של מימוש במניה (ל"ת)
    איציק 21/06/2023 23:21
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.