אחרי GM ופורד - גם ריביאן תשתמש בעמדות ההטענה של טסלה, שתי המניות קופצות
מניית טסלה TESLA INC ממשיכה לעלות גם היום על רקע ההודעה של יצרנית הרכבים החשמליים ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE שאמרה כי תאמץ את סטנדרט ההטענה של החברה של אילון מאסק. החברה הודיעה כי בעלי הרכבים של ריביאן יוכלו להשתמש בכ-12 אלף מטעני על של טסלה אשר פרוסים ברחבי ארה"ב וקנדה החל משנת 2024. לפי הודעת החברה, ריביאן תטמיע את סטנדרט חיבורי ההטענה של טסלה ברכביה החל משנת 2025.
ריביאן מצטרפת אל GM ופורד אשר כבר הכריזו על שיתופי פעולה עם טסלה לשימוש בעמדות ההטענה שלה. מנכ"ל פורד הודיע בחודש שעבר כי בעלי הרכבים החשמליים של החברה יוכלו להשתמש בעמדות ההטענה של טסלה כבר מתחילת השנה הקרובה בארה"ב ובקנדה.
טסלה נמצאת כבר בעלייה של 118% מאז תחילת השנה כשמאז תחילת ההודעות על שיתופי הפעולה שלה עם חברות רכבים נוספות המניה עלתה בכ-60%. גם מניית ריביאן מגיבה בעליות למהלך כשהיא קופצת בכ-5%. למרות העליה היום מניית ריביאן עדיין נמצאת בירידה של 15% מתחילת השנה ומאז ההנפקה בסוף 2021 החברה איבדה 85% משוויה, אשר עומד כעת על 14.6 מיליארד דולר. שוויה של טסלה עומד על 850 מיליארד דולר.
עד כה, טסלה היא יצרנית הרכבים החשמליים שייצרה את רשת עמדות ההטענה הגדולה ביותר בצפון אמריקה וככל שעוד עסקאות נחתמות, כך היא מחזקת את עמדתה. המניה של חברת ChargePoint CHARGEPOINT HOLDINGS צונחת בכ-8% לאחר ההודעה, גם מניית Evgo EVGO INC יורדת בכ-3%.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סטנדרט הטעינה של טסלה נקרא North American Charging Standard או בקצרה NACS, כשרכבים של יצרניות אחרות בצפון אמריקה עובדים לפי Combined Charging System או בקצרה CCS. המתחרות של טסלה בתחום עמדות ההטענה אימצו עד כה את סטנדרט ה-CCS, לאור תמריצים ממשלתיים מממשל ביידן שתמך בקידום הסטנדרט, אך כעת גם הן פונות אל עבר סטדנרט ה-NACS בניסיון להתחרות עם וטסלה.
ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, אשר נמצא כעת בביקור בארה"ב, צפוי להפגש עם מנכ"ל טסלה אילון מאסק. הציפיות הן כי מודי ומאסק יתדיינו בנוגע להקמה של מפעל של החברה באדמת הודו. ממשלת הודו כבר מקיימת מגעים עם החברה של מאסק כבר תקופה (על פי הדיווחים), אך כאמור עד כה השיחות לא הבשילו לכדי הסכם בין הצדדים.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
