צוללת הטיטאן
צילום: אתר OceanGate

הצוללת לטיטאניק נעלמה - מה המשמעות עבור החברות שמארגנות מסעות כאלו? וירג'ין גלקטיק דווקא מזנקת ב-20%

אנשים עשירים יכולים להרשות לעצמם לשלם הון עבור מסעות פרטיים בחלל, שיגורים מתותחים כאלו ואחרים ואף מסעות בצוללות מיוחדות לצפות בהריסות הטיטאניק כמו שעשתה כעת ה"טיטאן" - האם התעשייה בסכנה?
דור עצמון | (7)

צוללת פרטית שלוקחת תיירים עשירים לצפות בהריסת הטיטאניק נעלמה, ומושכת את תשומת הלב הציבורית על רקע העובדה שמיקומו של כלי השיט נותר לא ידוע ואספקת האוויר בצוללת אוזלת.

הצוללת האבודה מדגישה את הסיכונים של מסעות מהסוג הזה ואת המודל העסקי של לקחת קבוצה קטנה של נוסעים למסע קיצוני - בין אם זה מתחת לים או בחלל, כפי שעושות חברות כמו Virgin Galactic VIRGIN GALACTIC HOLDINGS . משמר החופים האמריקני הודיע אתמול כי הוא מחפש 5 אנשים לאחר שספינת המחקר הקנדית Polar Prince איבדה קשר עם הצוללת שלה במהלך צלילה כ-900 מייל מזרחית ל-Cape Cod קוד ביום ראשון. משמר החופים אמר שהוא עובד עם בשיתוף עם חיל הים, הכוחות המזוינים של קנדה והתעשייה הפרטית כדי לנסות לאתר ולחלץ את הצוללת הנעדרת.

בין הנוסעים על הצוללת הנעדרת - המכונה טיטאן - נמצאים מיליארדר התעופה הבריטי חמיש הארדינג (Hamish Harding) ושחזאדה דאוד, איש עסקים מאחת המשפחות העשירות בפקיסטן, ששילמו כל אחד 250 אלף דולר, כך דיווח ה-BBC. משמר החופים אמר שזה "אתגר" לאתר כלי שיט באזור כה מרוחק, כאשר לצוללת יש 96 שעות של "תמיכה בחיים" לחמשת הנוסעים בה, כך לדברי בעליה OceanGate.

OceanGate מציעה מסעות לצפייה בטיטאניק לצד פעולות מסחריות תת-ימיות אחרות, כולל בדיקות חומרים במים עמוקים, סקירות של צנרת וכבלים תת-מימיים, ומחקר ואיסוף נתונים. בסך הכל המודל העסקי שלה לא שונה מזה של חברות חלל מסחריות. Blue Origin של ג'ף בזוס, למשל, מציעה הרפתקאות תיירות לגובה לצד פעילויות כמו אספקת מנועי רקטות ושירותי שיגור. אותו דבר לגבי SpaceX של אילון מאסק.

החברות הללו מחזרות אחר אותם לקוחות עשירים. הארדינג, מהטיטאן, טס לחלל גם בטיסה החמישית של Blue Origin, כך דיווח ה-BBC. והמצב הנוכחי עם הצוללת הנעדרת מדגיש את הסיכונים הכרוכים בהשתתפות במסעות שכאלו. מדובר במיזמים שיש בהם סכנות מובנות, וייתכן שיידרש רק אירוע אחד בעל פרופיל גבוה כדי לפגוע משמעותית באינטרס הציבורי לקחת חלק בפעילויות קיצוניות אלו. זה צריך להיות משהו שעל המשקיעים במגזר החלל, תחום בעל צמיחה גבוהה יותר שמושקע יותר מאשר מיזמים תת-ימיים, לשקול אותו בזמן שהעולם מקווה למצוא צוללת הטיטאן.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    העשירים שם היו מוכנים לתת את הונם כדי לשבת בבית עכשיו (ל"ת)
    חכם 25/06/2023 00:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנשים עשירים חושבים שהשמש זורחת להם מהת*ת (ל"ת)
    דניאל 23/06/2023 18:00
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אולי היה כדאי להתקין מכשיר איתור עם מצוף למצבי חירום? (ל"ת)
    שם 20/06/2023 20:50
    הגב לתגובה זו
  • הקורא בין השורות 21/06/2023 11:20
    הגב לתגובה זו
    גם אם ישגרו מעומק כזה מצוף, ברור שאי אפשר להשאיר מחובר , כי אז צריך כבל באורך כזה על הסיפון וזה גלגלת ענקית. ואם עולה מי אמר שלא נסחף הזרמים תת ימיים ועלה 300 מטר מהנקודה?
  • 2.
    דוד אפרתי 20/06/2023 20:18
    הגב לתגובה זו
    שילמו כמה עשרות מיליונים כדי לביים מוות לגיטימי מסיבותיהם שלהם. רק דעתי.
  • קדמון 23/06/2023 17:13
    הגב לתגובה זו
    יש מצב. הספר והסרט בדרך. האמת לא חשובה. אלא כמה דולרים אפשר להפיק מהאסון.
  • 1.
    מה שמדהים... 20/06/2023 18:45
    הגב לתגובה זו
    לחברות אולי תהיה בעיה לאגן הפלגה/טיסה אבל הן לא משלמות דולר אחד על נסיונות החילוץ היקרים בטירוף
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.