גרום פאוול
צילום: טוויטר

הפד לא משנה את הריבית - משאיר אותה על 5%-5.25%

צפויות שתי העלאות ריבית מאוחר יותר השנה, כשבשנה הבאה הריבית צפויה לרדת. "נמשיך לקבל את ההחלטות שלנו פגישה אחר פגישה בהתבסס על מכלול הנתונים המתקבלים והשלכותיהם על התחזית לפעילות כלכלית והאינפלציה וכן על מאזן הסיכונים"
אדיר בן עמי | (4)

לאחר 10 העלאות ריבית רצופות הפד' החליט לא להעלות את הריבית ולהשאיר אותה בטווח של 5%-5.25%.

12 בכירים בפד' צופים כי הריבית תעלה ל-5.5%-5.75% השנה, רק שניים מחברי הפד לא צופים העלאות ריבית נוספות. "הפד מעוניין להשיג שוק עבודה בתעסוקה מקסימלית ואינפלציה ברמה של 2% בטווח הארוך, על מנת לתמוך במטרות הללו, החלטנו להשאיר את הריבית כפי שהייתה". בשנה הבאה הבכירים צופים כי הריבית תהיה באיזורי ה-4.6%, גבוה מהצפי של 4.3% במרץ האחרון. חברי הפד' צופים כי האינפלציה תעמוד על 3.2% בסוף 2023 ועל 2.5% בסוף 2024. 

הפד לא צופה יותר כי ארצות הברית תיכנס למיתון ב-2023 וצופה כי שיעור האבטלה יעמוד על 4.1% בסוף השנה, ירידה מ-4.5% קודם לכן. הצמיחה הכלכלית צפויה להתחזק ב1%, לעומת 0.4% קודם לכן. הפעילות הכלכלית ממשיכה להתרחב בקצב מיתון, תוספת המשרות הייתה חזקה. עוד אמרו כי קיימת רגישות מוגברת לסיכונים האינפלציוניים במשק.  הצפי הוא גם שתנאי האשראי הדוקים יותר למשקי הבית והעסקים יכבידו על הפעילות הכלכלית.

עדכונים ממסיבת העיתונאים:

"נמשיך לקבל את ההחלטות שלנו פגישה אחר פגישה בהתבסס על מכלול הנתונים המתקבלים והשלכותיהם על התחזית לפעילות כלכלית והאינפלציה וכן על מאזן הסיכונים", אמר פאוול.

- הדרך לאינפלציה של 2% היא עוד ארוכה, לחצי האינפלציה ממשיכים להיות גבוהים, פאוול הדגיש כי תחזיות הפד הן לא תוכנית או החלטה. 

- זה יקח זמן למדיניות המוניטרית להשפיע על האינפלציה.

- הביקוש לעובדים עדיין עולה במידה ניכרת על היצע העובדים הקיים.

- הפד צופה כי ההיצע והביקוש בשוק העבודה יגיע לאיזון טוב יותר לאורך זמן ויקלו על הלחצים כלפי מעלה על האינפלציה.

- הדברים שצריך בשביל להוריד את האינפלציה נכנסים לפעולה, התהליך ייקח קצת זמן.

- פאוול צופה כי שוק הדיור ימצא תחתית ויעלה קצת.

האינפלציה בארה"ב ירדה ל-4% בחודש מאי (לעומת 4.9% בחודש אפריל וירידה משמעותית מ-9.1% בחודש יולי בשנה שעברה), לאחר שמדד המחירים לצרכן עלה ב-0.1%. אינפלציית הליבה (בנטרול מזון ואנרגיה) ירדה קלות בהתאם לצפי ל-5.3% (מ-5.5%). עם זאת, מחירי השכירות המשיכו לעלות ב-0.6% והשלימו עליה שנתית של 8%. מחירי המכוניות המשומשות עלו ב-4.4% אבל רשמו ירידה שנתית של 4.2%, ושירותי התחבורה עלו ב-0.8% והשלימו עליה שנתית של 10.2%. מחירי האנרגיה מנגד ירדו ב-3.6% והשלימו עליה שנתית של 11.7%. 

החוזים על ריבית הפד' הראו סיכוי של 97% שהריבית תישאר ברמה הנוכחית בטווח של 5% עד 5.25%. בהעלאת הריבית האחרונה הפד רמז על השהייה של העלאות הריבית ואמר כי העלאות נוספות יהיו מותנות בהשפעת העלאות הריבית הקודמות על הכלכלה וההתפתחויות הפיננסיות. עוד אמר כי תחזית הפד אינה תומכת בהורדות ריבית והזהיר מפני תנאי אשראי מחמירים יותר. "מערכת הבנקאות בארה"ב נשארת איתנה ועמידה"  אמר ג'רום פאוול וכי "הימנעות ממיתון זהו דבר יותר סביר מאשר כניסה למיתון".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לילי 15/06/2023 08:47
    הגב לתגובה זו
    זה מה שעלה מהחלטת הפד . " תעסוקה מלאה " משמע עליות שכר . וברור שהשכר לא ירד וימתן מחירים . המיתון באירופה מראה שעליות המחירים לא יתפרצו. וזה יגיע גם לארה"ב .
  • 2.
    מרטין בורמן 15/06/2023 04:38
    הגב לתגובה זו
    חייבים לטפל בהם ומהר! להעביר בבליץ את הרפורמה! הכי מהר שאפשר! ואז לטפל בשמאל ולנקום בו על השנה וחצי של הממשלה הקודמת שעשו רע לעם ישראל! אנחנו נטפל בשמאל ונכניס את כולם לכלא במשפט ראווה מהיא ויעיל!
  • 1.
    הבורסה בישראל 14/06/2023 22:02
    הגב לתגובה זו
    כל עוד נתניהו בשלטון, יש לתת עדיפות גדולה מאד לבורסה האמריקנית. מה יש לחפש בישראל, שהרפורמה המשפטית עדיין חיה ובועטת, ומלחמה עלולה לפרוץ כל רגע נגד כל הכוחות באיזור?האינפלציה לא נבלמת כמו באמריקה, מחירי הדירות לא יורדים, מחלקים כספים רבים מאד בתקציב למגזרים לא יצרניים, אז איך מצפים שתהיה בורסה טובה בישראל, איך?כמעט הכל משתנה לרעה, בהייטק, באינפלציה, ברפורמה ומה לא?אני הייתי משקיע היום רק בבורסה האמריקנית. ישראל- יוק, מבחינה בורסאית וכלכלית. אין תקוה, אפילו קטנה כאן. מנהיגות גרועה ביותר, כשהראש מסובך עד לאוזניו במשפטים כבדים.
  • יניב 15/06/2023 02:50
    הגב לתגובה זו
    יש צד שמקריב את האמת ואת טובת המדינה, בשם השנאות האישיות שלו ואותו רצון תמידי להפיל את הממשלה ואת העומד בראשה - בכל מחיר. החל בהפגנות של הסתה ושנאה, דרך תקשורת מגוייסת ושקרנית עד כדי גיחוך, הוצאת דיבתה של ישראל בעולם ושידול בעלי הון להוציא כספם מהמדינה. והרשימה עוד ארוכה כמובן. ובסוף אתה בא ומצטרף לכל זה במילים שאתה כותב. על העיוורון.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.