נתוני הטיסות בארה"ב טובים ממצב טרום הקורונה, מניות חברות התעופה דווקא בדיליי
אחד הענפים שנפגעו ביותר ממגיפת הקורונה הוא ענף התעופה. הפחד מהדבקות, ביחד עם הבידודים שהמשיכו עד אחרי תחילת החיסונים, פגעו משמעותית בביקושים לטיסות ומניות חברות התעופה איבדו בתוך פחות מארבעה חודשים 60% ואף 70%. בסופו של דבר מרבית העולם התחסן, התמותה צנחה בצורה משמעותית ואיתה גם החשש מהדבקה ומטיסות והענף החל לחזור לאל עבר הרמות בהן היה טרם פרוץ המגיפה.
על פי נתוני טיסות מארה"ב, בסוף השבוע האחרון - סוף השבוע של יום הזכרון, 9.8 מיליון אזרחים טסו ברחבי ארה"ב - 300,000 יותר מאשר המצב בסופ"ש המקביל בשנת 2019, לפני פרוץ המגיפה. יום שישי האחרון סומן כיום העמוס ביותר מאז סיום המגיפה, עם 2.74 מטיילים אשר עברו בשדות התעופה.
הנתונים הללו מעודדים מאוד, בעיקר לקראת חודשי הקיץ, אשר אמורים להיות תקופת שיא לחברות התעופה. הבעיה היא שבניגוד למצב בזמן משבר הקורונה, הפעם עניין אחר מקשה על חברות התעופה, וזהו המצב הכלכלי בעולם. האינפלציה הגבוהה בארה"ב וברחבי העולם, ביחד עם ריביות גבוהות, פוגעת ביכולת וברצון של צרכנים לעלות על מטוס ולצאת לנופש. המצב הכלכלי קשה והודות לריביות הגבוהות האטרקטיביות לחסוך ולשים את הכסף בפקדון עולה, ביחד עם הצורך להמשיך ולעבוד לקראת האפשרות שחלק מכלכלות העולם המערבי יכנסו למיתון.
מצב חברות התעופה
ראשית נתחיל עם אמריקן אירליינס AMERICAN AIRLINES . החברה ספגה לאחר פרוץ הקורונה נפילה של 70% בשוויה כשהמניה עדיין נמצאת במרחק של 50% מהיכן שהייתה לפני המגיפה. שווי החברה עומד כעת על 9.5 מיליארד דולר ובדוחותיה האחרונים היא עקפה את תחזיות האנליסטים כשרשמה רווח של 0.05 דולר למניה על הכנסות של 12.19 מיליארד דולר. ברבעון המקביל בשנת 2019 החברה רשמה הכנסות נמוכות יותר - 10.5 מיליארד דולר, אך הרווח למניה עמד על 0.5 דולר.
- אמריקן איירליינס צונחת ב-8% למרות רבעון חזק
- חברות התעופה הזרות דורשות מהמדינה סיוע כספי כדי שיחזרו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלתא DELTA AIR LINES . מניית חברת התעופה נמצאת במרחק של 40% מהיכן שהייתה לפני הקריסה של הקורונה ושווי החברה עומד כעת על 23.2 מיליארד דולר. בדוחותיה האחרונים החברה פספסה את תחזיות האנליסטים כשרשמה רווח מתואם של 25 סנט למניה על הכנסות של 11.8 מיליארד דולר, אך המניה עלתה בסופו של דבר לאחר הדוחות בעקבות תחזית חזקה לגידול של 16% (אמצע טווח) בהכנסות לרבעון הנוכחי. ברבעון המקביל ב-2019 החברה רשמה הכנסות של 10.5 מיליארד דולר עם רווח של 0.52 דולר למניה.
מניית סאוות' ווסט SOUTHWEST AIRLINES CO נמצאת במרחק של 50% מהיכן שהייתה לפני פרוץ הקורונה כששוויה הנוכחי עומד על 17.6 מיליארד דולר. בדוחותיה האחרונים החברה פספסה את תחזיות האנליסטים עם הפסד של 0.27 דולר למניה על הכנסות של 5.7 מיליארד דולר. ברבעון המקביל ב-2019 החברה רשמה רווח של 0.7 דולר למניה על הכנסות של 5.14 מיליארד דולר.
מתחילת השנה עלו מניות אמריקן אירליינס ב-14% ו-10% בהאתמה בזמן שמניית סאוות' ווסט איבדה עד כה 12%. האנליסטים מדרגים את מניית AAL כ"החזקה", את מניית DAL בתור "קנייה חזקה" ואת מניית LUV בדירוג של "קנייה". המצב של החברות, יושפע כאמור מהקושי הכלכלי על כתפי הצרכנים בעולם, כשלפי הנתונים היום (אלא אם נראה את ארה"ב נכנסת למיתון בחודשים הקרובים) החברות יוכלו לרשום תוצאות טובות מאוד בקיץ הקרוב.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
הצפי הנוכחי הוא שחברות התעופה האמריקאיות יטיסו מספר של 257 מיליון מטיילים בין הראשון ליוני ועד ה-31 באוגוסט, כ-1% מעל המספרים של 2019. למרות כמות הנוסעים הגדולה, מספר הטיסות דווקא צפוי לקטון ב-11% לעומת 2019, מה שיוביל לגידול של 14% במספר הנוסעים בכל טיסה ל-137.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
