המומנטום במניית אנבידיה נמשך - מזנקת ב-6% למעל טריליון דולר
קשה כרגע לראות איך שיגעון הבינה המלאכותית חולף. כל חברה רוצה להיות מזוהה עם המושג "AI", כל מנכ"ל רוצה לשים את הידיים שלו על הטכנולוגייה המתקדמת ביותר בתחום והמשקיעים מחפשים כל פיסה של פוטנציאל אפשרי לצמיחה, בכל מקום שרק אפשר. בזמן שכולם משתרכים מאחוריה, אנבידיה NVIDIA COR שולטת ביד רמה בכל הקשור להזדהות עם תחום הבינה המלאכותית והובלתו. החברה הגיעה היום לשיא כל הזמנים לאחר עלייה נוספת של 6% והפכה להיות חברת השבבים הראשונה בהיסטוריה להגיע לשווי שוק של טריליון דולר. אנבידיה היא בעצם החברה התשיעית אי פעם שהגיעה למעמד זה, בו כרגע נמצאות רק אפל APPLE , אמזון AMAZON , אלפאבת (גוגל) GOOGLE ומיקרוסופט MICROSOFT .
אכן, המצב נראה כעת כמו בועה, אך אנבידיה הגיעה להיכן שהיא היום לא בכדי. היא לא סתם חביבת המשקיעים כרגע וגם אם לטענת חלק מהמשקיעים היא יקרה, כמעט בלתי אפשרי לומר שמדובר על טרנד חולף. זה כבר ברור לכולם שהבינה המלאכותית שווה למהפכה, יש שישוו אותה למהפכת האינטרנט או המהפכה התעשייתית ובוול סטריט למדו מהעבר ומנסים כעת לתפוס את הרכבת המנצחת.
בכדי להניע את כל ה"מהפכה" זו יש צורך בטכנולוגייה מתקדמת מאוד, והרבה ממנה. אנבידיה כבר שנים מכינה את עצמה למהלך העולמי שקורה כרגע ונכון לעכשיו שבבי ה-A100 שלה הם המנוע העיקרי לרוב הפיתוחים והמודלים הנוכחיים בתחום. החברה כבר נמצאת בשלבי הסיום של פיתוח הדור הבא, שבבי ה-H100, שבבים מיועדים ספציפית לטכנולוגיית AI והפעלה של מרכזי דאטה.
אנבידיה נתנה לוול סטריט "טעימה" ממה שאמור לבוא בשנים הקרובות עם פרסום הדוחות שלה. החברה רשמה ברבעון האחרון רווח מתואם למניה של 1.09 דולר על הכנסות של 7.19 מיליארד דולר, הרבה מעל הצפי בשוק, שהיה לרווח של 0.92 דולר למניה על הכנסות של 6.53 מיליארד דולר. ההתלהבות המשמעותית נבעה בעיקר מהצפי להמשך - החברה עדכנה כי היא צופה הכנסות של כ-11 מיליארד דולר, 41% מעל ציפיות האנליסטים.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עבור חברה כה גדולה, אשר רושמת הכנסות של עשרות מיליארדי דולרים בשנה, זינוקים כאלה בתוצאות ובתחזיות הם לא עניין של מה בכך - על כן ההתלהבות היוצאת דופן של המשקיעים, אשר גם לאחר זינוק של 25% למחרת פרסום הדוחות, ממשיכים להסתער על המניה.
לאחר הדוחות, החברה המשיכה להלהיב את המשקיעים כשמנכ"ל החברה, ג'נסן האנג, אמר בשיחת הוועידה כי "תעשיית המחשבים עוברת שני מעברים בו זמנית - מחשוב מואץ ובינה מלאכותית יצירתית". האנג הסביר מה הכיוון אליו אנבידיה צועדת ואמר: "אנחנו מגדילים משמעותית את הייצור שלנו כדי לעמוד בביקוש הגואה עבור שבבים לתעשיית ה-AI".
אם כל ההודעות והתוצאות לא הספיקו, אנבידיה הכריזה על בנייתו של מחשב על חדש שיוקם בישראל, המבוסס על AI, ושפותח על ידי צוות של מלאנוקס שנרכשה על ידי החברה ב-2019 בתמורה ל-7 מיליארד דולר. רכישת מלאנוקס הייתה ככל הנראה אחת ההחלטות החשובות והמשמעותיות ביותר עבור אנבידיה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מלאנוקס הוקמה על ידי אייל וולדמן וכיום היא מהווה את זרוע הפיתוח המקומית של אנבידיה שכיום היא - "אנבידיה ישראל" שאחראית על לפחות 12% מהיקף הפעילות של אנבידיה העולמית. למעשה, בכח האדם זה כ-12% על מעל 3,000 עובדים, כנראה שמבחינת חשיבות אפילו יותר. אם נייחס 12% משווי אנבידיה לפעילות בארץ, מדובר על 120 מיליארד דולר אשר בעצם נובעים מהרכישה של מלאנוקס.
המחשב עליו הכריזה אנבידיה - Israel-1, ישמש את החברה לשיתוף פעולה עם התעשייה, למו"פ פנימי, וכן כתבנית לבניית מחשבי על מבוססי פלטפורמת Spectrum-X. בהמשך הדרך, הוא יהיה זמין כחלק משירות מחשוב העל בענן NVIDIA DGX Cloud, ויספק את העוצמה של תשתית AI בענן לאקוסיסטם המקומי. כאשר תושלם הקמתו, Israel-1 ישלב 256 מערכות HGX H100 מבית Dell Technologies, הכוללות 2,048 מעבדים גרפיים מסוג NVIDIA H100 80GB עם יותר מ-34 מיליון ליבות CUDA ולמעלה ממיליון ליבות Tensor מהדור הרביעי. כמו כן, ישלב מחשב העל 2,560 מעבדים מסוג BlueField-3 DPU ו-80 מתגי Spectrum-4 - כולם פותחו בישראל.
בנוסף, הכריזה אנבידיה ישראל על סוג חדש של מחשבי-על עתירי זיכרון עבור משימות בינה מלאכותית גדולות ומורכבות – מחשב על מסדרת NVIDIA DGX המבוסס על סופר-שבבים מדגם NVIDIA Grace Hopper Superchips וטכנולוגיית התקשורת המתקדמות NVIDIA NVLink Switch System, שנוצרו כדי לאפשר את פיתוח הדור הבא של מודלי בינה מלאכותית יוצרת גדולים במיוחד עבור יישומי שפה, מערכות המלצה ומשימות ענק לניתוח ועיבוד נתונים. מדובר על פיתוח שנעשה בישראל.
מבחינת תמחור, החברה נסחרת לאחר הזינוק היום לפי מכפיל 53 ומכפיל עתידי 40. מתחילת השנה מניית החברה זינקה ב-180% והיא הסיבה העיקרית לכך שמדד הנאסד"ק נמצא כעת סביב הגבוה השנתי שלו עם עלייה של 24.5% מתחילת השנה.
- 3.אלון הכפר 01/06/2023 09:32הגב לתגובה זועם כל הכבוד ויש המון, אנבידיה שווה כיום פי שלוש מסיסקו ואינטל יחד.אז זו פשוט בועה ויקח להם עוד חמישים שנה במקרה הטוב בשביל להגיע אל ההכנסות של אינטל...זה רק מחכה לקריסה!
- 2.האמיתי 30/05/2023 22:53הגב לתגובה זושהבינה תהרוג ילדים נראה את המניה משוגעים רדו מהעץ
- 1.Oz 30/05/2023 20:53הגב לתגובה זונכון שהגיוסים צנחו, אבל זינוקים כאלו רק מתדלקים את המשך העלאות השכר ולכן גם את האינפלציה ועליות הריבית
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
