מארק צוקרברג פייסבוק מטא
צילום: פייסבוק/מטא

מטא מוכרת את גיפי ב-53 מיליון דולר לאחר שרכשה אותה ב-315 מיליון

הרשויות בבריטניה הורו למטא למכור את גיפי כבר באוגוסט 2021, שנה לאחר שרכשה את החברה. מטא לקחה את המאבק לבית המשפט והפסידה בערעור באוקטובר
אדיר בן עמי | (2)
נושאים בכתבה הפסד מטא מכירה

ענקית הטכנולוגיה מטא, חברת האם של פייסבוק, מוכרת את ספריית הגיפים - גיפי, ל-Shutterstock ב-53 מיליון דולר. זאת לאחר שרכשה את החברה ב-315 מיליון דולר.

המכירה מתרחשת לאחר שנים ארוכות של מאבק בין מטא לרשות התחרות בבריטניה. הרשויות בבריטניה הורו למטא למכור את גיפי כבר באוגוסט 2021, שנה לאחר שרכשה את החברה. מטא לקחה את המאבק לבית המשפט והפסידה בערעור באוקטובר. מאגר התמונות Shutterstock, צפוי להשלים את הרכישה שתתבצע כולה במזומן ביוני הקרוב. הרגולטורים של רשות התחרות בבריטניה היו די עסוקים לאחרונה כשגם חסמו את רכישת Activision על ידי מייקרוסופט בסכום של 69 מיליארד דולר.

זוהי עוד מכה למטא לאחר שגם נקנסה על ידי הרגולטורים האירופיים בסכום שיא של 1.2 מיליארד אירו (1.3 מיליארד דולר), בגין העברת נתונים בניגוד לחוק על משתמשים באיחוד האירופי לארה"ב. כשלפי החלטת הנציבות האירית להגנה על מידע, פעילות מטא באיחוד האירופי, הפרה את תקנת הגנת המידע הכללית (GDPR) של הגוש, כאשר המשיכה לשלוח את הנתונים האישיים של אזרחים אירופאים לארה"ב למרות פסיקת בית המשפט האירופי משנת 2020 בנושא זה. 

על פי הרגולטור האירופאי, מטא השתמשה במנגנון שנקרא "סעיפים חוזיים סטנדרטיים" כדי להעביר נתונים אישיים על משתמשים. על אף שהסעיפים אומצו בעבר על ידי הנציבות האירופית, הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי, הרגולטור קבע שההסדרים הללו "לא התייחסו לסיכונים לזכויות היסוד וחירויותיהם של נושאי מידע שזוהו" על ידי בית הדין האירופי לצדק. הקנס בגובה 1.2 מיליארד אירו, הוא הקנס הגבוה ביותר שחברה כלשהי נקנסה אי פעם על הפרה של חוקי הגנת פרטיות. הקנס הגדול הקודם היה חיוב של 746 מיליון יורו אותו פסקו כנגד ענקית המסחר המקוון אמזון ב-2021.

בדוחותיה האחרונים דיווחה מטא על רווח למניה של 2.2 דולר על הכנסות של 28.6 מיליארד דולר, לעומת צפי אנליסטים לרווח למניה של 2.01 דולר על הכנסות של 27.6 מיליארד. לרבעון השני מטא מצפה להכנסות של בין 29.5 ל-32 מיליארד דולר, כשצפי האנליסטים היה 29.4 מיליארד דולר. ההכנסות מפרסום עמדו על 28.1 מיליארד דולר, לעומת צפי של 26.7 מיליארד דולר. במגזר המטאוורס החברה הכניסה 339 מיליון דולר, נתון נמוך מהרבעון התואם אשתקד. אז ההכנסות עמדו על 695 מיליון דולר. ההפסד התפעולי עמד על 3.9 מיליארד דולר, לעומת צפי להפסד של 3.8 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יהודי שקורא לחברה שלו מטא, אז החברה מתה מה הבעיה 23/05/2023 22:09
    הגב לתגובה זו
    יהודי שקורא לחברה שלו מטא, אז החברה מתה מה הבעיה
  • 1.
    צוקרברג עם נאום קופי-פייסט כמו מתוך ChatGPT (ל"ת)
    מביך וחלול 23/05/2023 20:31
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.