מגמת הגניבות מרשתות הקמעונאות בארה"ב מחמירה

פדרציית הקמעונאות הלאומית אמרה כי בשנת 2021 בעיית הגניבות הגיעה לכמעט 100 מיליארד דולר
אדיר בן עמי | (6)

מגפת הגניבות שתופסת את רשתות הקמעונאות בארצות הברית כבר גורמת לנזקים רבים, אם בעבר זה היה נחשב "עלות עשיית עסקים בענף הקמעונאות", הקפיצה בכמות הגניבות מתחילה להשפיע על רווחי הרשתות.

מנכ"ל טארגט TARGET CORP בריאן קורנל, יצאה באזהרה בנוגע לגניבות בשיחת המשקיעים האחרונה ואמר: "העובדה המצערת היא שהתקריות האלימות מתגברות בחנויות שלנו ובכל ענף הקמעונאות". עוד הוסיף כי "מעבר לדאגה לבטיחות העובדים, כמות המלאי שנגנב משפיעה על תוצאותינו הכספיות, אנו מצפים שהתכווצות המלאי שלנו תפחית את הרווחיות ביותר מחצי מיליארד דולר השנה". זהו נתון מדהים המציג את המגמה המדאיגה שכנראה תשפיע על כל ענף הקמעונאות.

האנליסט אדוארד קלי, שניתח את וולס פארגו, אמר כי "התכווצות המלאי כתוצאה מגניבות היא בעיה ממשית של התעשיה כולה". נושא הגניבות חזר שוב ושוב בפברואר, כאשר קמעונאים רבים הציגו בדוחותיהם את ההפסדים כתוצאה מהגניבות, כשבחלק מהמקרים הייתה להם השפעה גדולה יותר מבעבר על הרווחים. פדרציית הקמעונאות הלאומית אמרה כי בשנת 2021 בעיית הגניבות הגיעה לכמעט 100 מיליארד דולר.

אתמול הכריז ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס, על תוכנית מקיפה למאבק בגניבות מחנויות ואמר כי כמות התלונות עלתה בעקביות בשנים האחרונות. אך ניו יורק היא לא המדינה היחידה שנפגעה מגניבות, כשבסן פרנסיסקו רשת Walgreens Boots השביתה חנויות כתוצאה מכך. גם אמזון סגרה את סניף הדגל שלה של רשת Whole Foods בעקבות החשש לבטיחות העובדים. מנהלי הרשתות אומרים לעובדים להימנע מעימותים עם הגנבים, בעקבות האפשרות שיפגעו. גם החברה הפרטית Wawa סגרה חנויות בפילדלפיה בעקבות "אתגרי בטיחות ואבטחה". 

עונת הדיווחים של רשתות הקמעונאות התחילה רק השבוע וכבר כמה חברות דיברו בשיחות המשקיעים על נזקי הגניבות ועל דרכי ההתמודדות שלהן עם המגפה. TJX אמרה כי הם ממקדים משאבים רבים על מנת למצוא פתרונות כדי לצמצם את התופעה והום דיפו ציינה כי הרווח הגולמי שלה ירד לעומת שנה שעברה בעקבות הגניבות. הבעיה היא כבר הרבה מעבר לרק אנשים שגונבים מוצרים שהם לא יכולים להרשות לעצמם. נראה כי הכנסת הקופות העצמאיות, המחסור בכוח אדם והמחירים הגבוהים יותר, תרמו רבות לקפיצה בגניבות. כשגניבה על ידי עובדים היא כבר ממזמן בעיה מוכרת. טארגט אמרה כי "גניבה ופשעים מאורגנים אחרים ברשתות הקמעונאות, הם נושאים שנהיים דחופים יותר ויותר" וציינה כי בעקבות הגניבות, המון סחורה לא זמינה ללקוחות אחרים לרכישה.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שלמה 19/05/2023 14:12
    הגב לתגובה זו
    פרוגרס=אנרכיה
  • טראמפ 19/05/2023 16:04
    הגב לתגובה זו
    מראש הממשלה שלא נענשים על שחיתות וניבה, וששר המשטרה הוא פושע מורשע ושעוד מעט אפשר יהיה לקנות את הפסק דין של השופטים, אז אפשר חופשי לגנוב ולשדוד
  • 3.
    מדיניות פרוגרסיבית של הקלה עם עבירות (ל"ת)
    ןאי 19/05/2023 09:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 19/05/2023 07:16
    הגב לתגובה זו
    השבעים -מבורך.
  • חיים 19/05/2023 08:51
    הגב לתגובה זו
    אפשר לראות את זה בהתייחסות של בתי המשפט, הפרטליקטות עד השוטר הסיור בקצה. פשוט מזעזע השפל המוסרי בראיית צדק ע"י גניבה
  • 1.
    יוסי 19/05/2023 01:44
    הגב לתגובה זו
    אצלינו הבעיה גדולה יותר,הממשלה וחברי הכנסת מהקואליציה הם הגנבים,שלא יגרמו חס ושלום לסגירת המדינה.
בנק לוקסמבורגבנק לוקסמבורג

ישראל עוזבת את אירלנד: אישור הנפקות האג"ח יעבור ללוקסמבורג

הלחץ הפוליטי בדבלין סביב המלחמה בעזה דחף את ישראל לשנות את המדינה המפקחת על תשקיפי האג"ח. המעבר צפוי להבטיח יציבות רגולטורית, אך מעלה חששות מהתערבות פוליטית בשווקי ההון האירופיים

אדיר בן עמי |

ישראל העבירה את תהליך אישור הנפקת אגרות החוב שלה באיחוד האירופי מאירלנד ללוקסמבורג, כך לפי דיווח בבלומברג. המהלך מגיע לאחר לחץ פוליטי גובר באירלנד להפסיק את שיתוף הפעולה עם ישראל בעקבות המלחמה בעזה.


ישראל מנפיקה זה שנים אגרות חוב המיועדות לקהילות יהודיות ברחבי העולם, המכונות "אגרות חוב של התפוצות". מדובר בשוק יחסית קטן - כמה מיליארדי דולרים בשנה, אבל הוא חשוב כמקור מימון נוסף לתקציב המדינה. כדי למכור אגרות חוב באיחוד האירופי, ישראל חייבת לבחור מדינה אירופית אחת שתאשר את המסמכים המשפטיים שלה - כלומר את תשקיף, המסמך שמפרט את תנאי ההשקעה והסיכונים למשקיעים. אחרי הברקזיט, אירלנד קיבלה את התפקיד הזה. אגרות החוב הללו הפכו לקריטיות עוד יותר מאז המלחמה, כי גירעון התקציב הישראלי זינק בגלל עלויות הביטחון הגבוהות. היקף הגיוסים באירופה גדל. 


אלא שאירלנד מערימה קשיים מסוגים שונים על ישראלים וישראל עצמה בהמשך למלחמה בעזה. מעבר להתבטאויות קיצוניות נגדנו, היו גם מעשים פרקטים כשאחד מהם היה כשחברי פרלמנט אירים ופעילים למען פלסטין החלו ללחוץ על הבנק המרכזי של אירלנד להפסיק את שיתוף הפעולה עם ישראל. לטענתם, הבנק תורם בעקיפין למימון הלחימה בעזה ומשמש שותף למשבר ההומניטרי ברצועה.


אירלנד נחשבת לאחת המדינות הפרו־פלסטיניות ביותר באיחוד האירופי. בשנה שעברה היא הכירה רשמית במדינה פלסטינית, מה שהוביל את ישראל להחזיר את שגרירתה מדבלין. במקביל, הממשלה האירית מקדמת חקיקה להגבלת הסחר עם ההתנחלויות.


ישראל עוזבת את אירלנד

הבנק המרכזי באירלנד מחויב בחוק לאשר כל תשקיף העומד בדרישות הרגולטוריות,  ללא קשר לשיקולים פוליטיים. מצד שני, הלחץ הציבורי והפוליטי הלך והחריף. נגיד הבנק, גבריאל מחלוף, ניסה לשמור על קו מקצועי ונייטרלי. הוא הבהיר כי אישור תשקיף אינו מהווה הבעת תמיכה בפעילות החברה או המדינה המנפיקה, אלא אישור לכך שהמידע נמסר כראוי למשקיעים. אך גם עמדתו הברורה לא הצליחה להפיג את הלחץ. האירים לא יכלו באמת חוקית להעיף את ישראל, אבל עשו הכל כדי להראות לישראל את הדרך החוצה. ישראל בחרה בצדק - לעזוב. 

אופטימוסאופטימוס

מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה

טסלה צונחת במכירות של הרכבים החשמליים בכל העולם וגם המומנטום בשוק האמריקאי נעצר - זאת כשההשקות האחרונות שלה כמו הסייברטראק רחוקות מלהיות להיט מכירות - מאסק מנסה להלהיב את המשקיעים מחדש בתכנית אב חדשה - הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של חברת הרכבים החשמליים - אבל בוול סטריט לא מאמינים לו 

מנדי הניג |

נכון שטסלה היא כבר מזמן לא רק חברת רכב חשמלי, אבל ההצהרות האחרונות של אילון מאסק מעידות על שינוי כיוון משמעותי. לפי התחזית האחרונה של מאסק, כ-80% מהערך העתידי של טסלה יגיע דווקא מהפעילוך הרובוטית שלה Optimus ולא מהתחום המרכזי וההיסטורי של החברה: ייצור רכבים. זו הצהרה די אמיצה אפילו במונחים של מאסק, במיוחד אם מתחשבים בזה שהפעילות הזאת  עדיין לא מניבה סנט של הכנסות.

ההכרזה של מאסק מגיעה זמן קצר אחרי פרסום "תוכנית האב" החדשה של טסלה. התכנית הזאת היא מסמך רעיוני שמתעדכן מזמן לזמן וכולל את מפת הדרכים של החברה. בעדכון האחרון מאסק בחר להדגיש לראשונה את החזון הרובוטי. "אנחנו בונים את המוצרים והשירותים שמכניסים את הבינה המלאכותית לעולם הפיזי", נכתב בחשבון הרשת החברתית X של מאסק. "עבדנו בלי הפסקה כמעט שני עשורים כדי להניח את היסודות לרנסנס טכנולוגי, דרך פיתוח רכבים חשמליים, ורובוטים דמויי-אדם".

רובוטים במקום טסלות?

מאסק הציג לראשונה את הרובוט Optimus ב-2021, כרובוט דמוי-אדם שאמור לבצע עבודות פיזיות פשוטות. אבל עד עכשיו מדובר באב-טיפוס בשלבי פיתוח, שהדרך להוצאתו לשוק עדיין רחוקה. בינואר האחרון, מאסק עצמו הודה שמדובר בניחוש גס בלבד, כשהעריך שהרובוטים אולי יתחילו להימסר ללקוחות מסחריים במהלך המחצית השנייה של 2026.

ובכל זאת, ככל שמנועי הצמיחה המסורתיים של טסלה נחלשים מאסק מנסה להכפיל את ההתמקדות של טסלה ברובוטים. מסירות הרכב של החברה ירדו ב-13% בחצי השנה הראשונה של 2025, והנתונים מצביעים על ירידה שנתית שנייה ברציפות. זהו נתון מדאיג עבור שוק שציפה מטסלה להובלה משמעותית בתחום הרכב החשמלי, במיוחד מול תחרות מתגברת מסין וירידה במומנטום בשוק האמריקאי.

אבל זה לא הפעם הראשונה שמאסק יוצא בהכרזות שאפתניות, ואם לומר ביושר הוא הצליח לעמוד בהרבה מהיעדים שהציב בתכניות האסטרטגיות. מאז 2006 פרסם מאסק שלוש "תוכניות אב", כשהראשונה מתוכם התממשה יחסית אחד לאחד: התחלה ברכב ספורט חשמלי, המשך בכניסה לשוק רחב יותר עם רכבים זולים יותר. אבל התוכנית השנייה, מ-2016, שכללה ייצור משאיות ואוטובוסים חשמליים, פיתוח נהיגה אוטונומית מלאה והשקת שירות תחבורה אוטונומית עוד לא מומשה במלואה ולא בטוח שטסלה צועדת עוד בכיוונים עליהן מאסק הצהיר. אפילו מאסק עצמו הודה באחרונה כששאלו אותו על התוכניות של המשאיות שהביצוע חלקי מאוד. התוכנית השלישית, אותה טסלה פרסמה ב-2023, זכתה ממנו לביקורת יותר צוננת כשהוא הודה ותיאר אותה כ"מורכבת מדי בשביל שמישהו יבין אותה".