קמעונאות ב-2019
צילום: iStock

מגמת הגניבות מרשתות הקמעונאות בארה"ב מחמירה

פדרציית הקמעונאות הלאומית אמרה כי בשנת 2021 בעיית הגניבות הגיעה לכמעט 100 מיליארד דולר
אדיר בן עמי | (6)

מגפת הגניבות שתופסת את רשתות הקמעונאות בארצות הברית כבר גורמת לנזקים רבים, אם בעבר זה היה נחשב "עלות עשיית עסקים בענף הקמעונאות", הקפיצה בכמות הגניבות מתחילה להשפיע על רווחי הרשתות.

מנכ"ל טארגט TARGET CORP בריאן קורנל, יצאה באזהרה בנוגע לגניבות בשיחת המשקיעים האחרונה ואמר: "העובדה המצערת היא שהתקריות האלימות מתגברות בחנויות שלנו ובכל ענף הקמעונאות". עוד הוסיף כי "מעבר לדאגה לבטיחות העובדים, כמות המלאי שנגנב משפיעה על תוצאותינו הכספיות, אנו מצפים שהתכווצות המלאי שלנו תפחית את הרווחיות ביותר מחצי מיליארד דולר השנה". זהו נתון מדהים המציג את המגמה המדאיגה שכנראה תשפיע על כל ענף הקמעונאות.

האנליסט אדוארד קלי, שניתח את וולס פארגו, אמר כי "התכווצות המלאי כתוצאה מגניבות היא בעיה ממשית של התעשיה כולה". נושא הגניבות חזר שוב ושוב בפברואר, כאשר קמעונאים רבים הציגו בדוחותיהם את ההפסדים כתוצאה מהגניבות, כשבחלק מהמקרים הייתה להם השפעה גדולה יותר מבעבר על הרווחים. פדרציית הקמעונאות הלאומית אמרה כי בשנת 2021 בעיית הגניבות הגיעה לכמעט 100 מיליארד דולר.

אתמול הכריז ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס, על תוכנית מקיפה למאבק בגניבות מחנויות ואמר כי כמות התלונות עלתה בעקביות בשנים האחרונות. אך ניו יורק היא לא המדינה היחידה שנפגעה מגניבות, כשבסן פרנסיסקו רשת Walgreens Boots השביתה חנויות כתוצאה מכך. גם אמזון סגרה את סניף הדגל שלה של רשת Whole Foods בעקבות החשש לבטיחות העובדים. מנהלי הרשתות אומרים לעובדים להימנע מעימותים עם הגנבים, בעקבות האפשרות שיפגעו. גם החברה הפרטית Wawa סגרה חנויות בפילדלפיה בעקבות "אתגרי בטיחות ואבטחה". 

עונת הדיווחים של רשתות הקמעונאות התחילה רק השבוע וכבר כמה חברות דיברו בשיחות המשקיעים על נזקי הגניבות ועל דרכי ההתמודדות שלהן עם המגפה. TJX אמרה כי הם ממקדים משאבים רבים על מנת למצוא פתרונות כדי לצמצם את התופעה והום דיפו ציינה כי הרווח הגולמי שלה ירד לעומת שנה שעברה בעקבות הגניבות. הבעיה היא כבר הרבה מעבר לרק אנשים שגונבים מוצרים שהם לא יכולים להרשות לעצמם. נראה כי הכנסת הקופות העצמאיות, המחסור בכוח אדם והמחירים הגבוהים יותר, תרמו רבות לקפיצה בגניבות. כשגניבה על ידי עובדים היא כבר ממזמן בעיה מוכרת. טארגט אמרה כי "גניבה ופשעים מאורגנים אחרים ברשתות הקמעונאות, הם נושאים שנהיים דחופים יותר ויותר" וציינה כי בעקבות הגניבות, המון סחורה לא זמינה ללקוחות אחרים לרכישה.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שלמה 19/05/2023 14:12
    הגב לתגובה זו
    פרוגרס=אנרכיה
  • טראמפ 19/05/2023 16:04
    הגב לתגובה זו
    מראש הממשלה שלא נענשים על שחיתות וניבה, וששר המשטרה הוא פושע מורשע ושעוד מעט אפשר יהיה לקנות את הפסק דין של השופטים, אז אפשר חופשי לגנוב ולשדוד
  • 3.
    מדיניות פרוגרסיבית של הקלה עם עבירות (ל"ת)
    ןאי 19/05/2023 09:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 19/05/2023 07:16
    הגב לתגובה זו
    השבעים -מבורך.
  • חיים 19/05/2023 08:51
    הגב לתגובה זו
    אפשר לראות את זה בהתייחסות של בתי המשפט, הפרטליקטות עד השוטר הסיור בקצה. פשוט מזעזע השפל המוסרי בראיית צדק ע"י גניבה
  • 1.
    יוסי 19/05/2023 01:44
    הגב לתגובה זו
    אצלינו הבעיה גדולה יותר,הממשלה וחברי הכנסת מהקואליציה הם הגנבים,שלא יגרמו חס ושלום לסגירת המדינה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.