מאנדיי הנפקה בנאסדק
צילום: נאסדק
דוחות

מאנדיי עוקפת את הצפי, מספקת תחזית טובה וקופצת בטרום ב-8%

חדשות טובות לחברה - מאנדיי מאמינה שברבעון הבא היא סוף סוף תעבור לרווח תפעולי (על בסיס Non-GAAP). אם אתם מחפשים את השלילי, אז הצמיחה של החברה נמצאת בירידה. היא מעריכה צמיחה של 36%. אז נכון שזו צמיחה גבוהה אבל זו עדיין האטה; בינתיים החברה רשמה רווח מתואם של 14 סנט, אבל היא מפסידה תפעולית אז איך זה יכול להיות?
נתנאל אריאל |

חברת מאנדיי מאנדיי, מפתחת מערכת הפעלה לעבודה (Work OS), עוקפת את צפי האנליסטים בוול סטריט וקופצת ב-8% בטרום מסחר. החברה מדווחת על רווח מתואם מפתיע מאוד של 14 סנט למניה על הכנסות של 162.3 מיליון דולר, בעוד האנליסטים ציפו להפסד מתואם כפול של 28 סנט למניה על הכנסות של 155.3 מיליון דולר. מדובר בעלייה של 50% לעומת הרבעון המקביל (1,683, לעומת 960 לפני שנה). מספר הלקוחות שנותנים לחברה הכנסות שנתיות חוזרות (ARR) של יותר מ-50 אלף דולר גדל ב-75% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. החברה ייצרה תזרים מזומנים מפעילות שוטפת של 42.7 מיליון דולר ותזרים חופשי של 38.7 מיליון דולר.

מאנדיי גם מעלה תחזיות לרבעון השני ולשנה כולה וגם כאן היא עוקפת את קונצנזוס האנליסטים. החברה צופה ברבעון השני הכנסות של 169 מיליון דולר (אמצע טווח) מעל הצפי בשוק ל-165.6 מיליון דולר. בשנה כולה היא צופה הכנסות של 704 מיליון דולר (אמצע טווח) מעל הצפי בשוק ל-690.7 מיליון דולר. זו גם הייתה התחזית הקודמת של החברה.

חשוב לזכור - אם אתם משקיעים במאנדיי אתם בעיקר קונים צמיחה עתידית. מאנדיי עדיין מפסידה תפעולית. ובכל זאת, מאנדיי סוף סוף צופה מעבר לרווח תפעולי. זה יקרה להערכת החברה ברבעון הקרוב כשהיא צופה רווח תפעולי מתואם של 3 מיליון דולר (אמצע טווח) ושיעור רווח תפעולי של 1.5%. זה רווח תפעולי קטן מאוד וזה עדיין לא רווח נקי אבל זו התקדמות. 

ברבעון האחרון ההפסד התפעולי המתואם (Non-GAAP) עמד על 0.3 מיליון דולר, לעומת הפסד תפעולי של 43.8 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2022. אבל כאמור, היא כבר צופה מעבר לרווח תפעולי ברבעון הקרוב. צריך לומר: בהחלט בשעה טובה והתקווה היא שזה יימשך. זה כמובן תלוי בחברה. אבל החברה מראה שיפור והמשקיעים, כמו ברבעון הקודם, אוהבים את זה.

בצד השלילי, גם ברמת ההכנסות, בשורה העליונה, החברה צופה האטה בצמיחה ל-36% (לעומת 50% ברבעון המקביל). כמובן, זו עדיין צמיחה גבוהה אבל וול סטריט כבר לא 'במוד' של צמיחה אלא של רווחים והמשקיעים מצפה מחברות גם להגיע לרווחים (זו הרי המטרה של חברות). אז הוא לא מצפה ממאנדיי בינתיים לראות רווח אבל מתישהו הוא יאבד את הסבלנות.

מאנדיי היא גם אחת החברות הישראליות הנדיבות ביותר מבחינת אופציות. אבל זה בערך: העובדים הוותיקים הרוויחו בגדול. השווי של העובדים החדשים - אפס. יש בזה גם היגיון כי עובדים חדשים לא אמורים לקבל אופציות באותו מחיר שקיבלו עובדים ותיקים לפני כמה שנים, כשעברו איתה את המהמורות כל הדרך להנפקה, ועדיין קשה לעובד להיות מרוצה כשהוא יודע שהעובד שלידו התעשר ויש לו חצי מיליון או מיליון יותר ממנו, רק כי הוא הצטרף לחברה כמה חודשים או שנה לפניו.

מניית מאנדיי נסחרת כעת במחיר של 131 דולר למניה ושווי שוק של 6.27 מיליארד דולר (לפני העלייה הצפויה). בשנה האחרונה היא עלתה ב-19%, אבל עדיין רחוקה ב-65% משיא ההייפ, שבו היא כבר הגיעה לשווי של כ-20 מיליארד דולר, והפכה לרגע לאחת הישראליות הגדולות בעולם.

קיראו עוד ב"גלובל"

המייסד והמנכ"ל המשותף של מאנדיי, רועי מן: "מאנדיי פתחה חזק את שנת 2023, והתוצאות שלנו משקפות את הביקוש הגובר מצד לקוחות לפלטפורמת Work OS ולהיצע המוצרים שלנו, וכן את מחויבותנו המתמדת לשיפור היעילות והרווחיות. אנו מתחילים להטמיע את mondayDB וכן לשלב יכולות בינה מלאכותית בפלטפורמה. אנו בטוחים ביכולת שלנו להמשיך את המומנטום עד סוף השנה ומעבר לה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.