ארהב ארצות הברית
צילום: Olichel, Pixabay

הבנקים האזוריים מקשים על קבלת הלוואות וגם יחתכו את הבונוסים לעצמם ב-20%

אחד מכל עשרה בעלי עסקים קטנים מדווח על עלייה בקושי להשיג הלוואה. זה יתגלגל לירידה בפעילות הכלכלית, או במילים אחרות: בארה"ב רואים את המיתון מתקרב. מנגד - החברות הגדולות ימשיכו להגדיל את הבונוסים כדי לשדר עסקים כרגיל
נתנאל אריאל |

אחד מכל עשרה בעלי עסקים קטנים בארה"ב מדווח שבחודש אפריל היה לו יותר קשה לקבל אשראי, עלייה חדה לעומת חודש מרץ, כך על פי נתוני הפדרציה הלאומית לעסקים עצמאיים. באיגוד הלאומי לניהול אשראי בארה"ב אומרים שהמדד של אפריל לאישור אשראי חדש צנח ו"כעת הוא נמצא בשטח של התכווצות". האטה במתן אשראי מכווצת בעצם את הפעילות הכלכלית - פחות אשראי, פחות עסקאות, פחות כסף שזז בין אנשים וממילא ירידה בתוצאות. זה בגדול מה שהפד' כמובן רוצה. הוא צריך האטה כדי להוריד את האינפלציה. יותר קל להוריד אותה מ-9.1% ל-5%, מאשר מ-5% ל-2% ובעיקר: להשאיר אותה שם.

הנתונים הללו מצטרפים לסקרים של הפד' שמצביעים על המשך הידוק תנאי האשראי מצד הבנקים האזוריים, כלומר הם יתנו הלוואות אבל אחרי בדיקות משמעותיות יותר. על פי סקר הפד' 46% מהבנקים האזוריים הקשיחו את התנאים עבור הלוואות מסחריות ותעשייתיות (C&I), כך על פי נתוני 65 בנקים אזוריים שנשלחו לפד'. טוב, הם יודעים למה - אף אחד מהם לא רוצה להיות הבנק הבא בתור שקורס, אחרי הקריסה של SVB (בנק סיליקון ואלי), סיגניצ'ר, וקרדיט סוויס. בסקר הקודם היה מדובר על 44.8% ובכל מקרה - מדובר בנתון הגבוה ביותר מאז הרבעון השלישי של 2020, אמצע הקורונה.

הירידה מגיעה בעקבות העלאות הריבית המתמשכות והמהירות של הפד', הבנק המרכזי של ארה"ב, שמנסה לעצור את האינפלציה ולהוריד אותה בחזרה לתחום היעד של 2% בממוצע.

הבנקים האזוריים חוששים לקרוס אבל גם בעקבות הירידה בביקוש להלוואות, במיוחד בתחום הנדל"ן המסחרי. כלומר, החזקים מנסים כעת לא לגייס כסף, הריביות גבוהות יותר, ובבנקים יודעים שמי שבא כעת לגייס כסף למעשה חייב את הכסף. הוא בבעיה וצריך מקורות מימון - הוא לווה מסוכן יותר ולכן גם הם עצמם צריכים להיזהר יותר.

במקביל, הבנקים האזוריים יחתכו ב-20% את הבונוסים שלהם בשנה הנוכחית, והם יסתכלו בוודאי בקנאה על חבריהם שעובדים בבנקים אחרים, או בנקאים העובדים עבור חברות גדולת מגדילים את הבונוסים אצלם - כדי לשדר יציבות ועסקים כרגיל.

"אני פשוט לא רואה איך זה אפשרי, במיוחד לאחר קריסת בנק SVB שאנחנו נימנע ממיתון בתגובה לשוק הריבית שחטפנו", כתב פיטר בווקוואר, כלכלן ומנהל השקעות ראשי ב- Bleakley Advisory Group, לאחר פרסום תוצאות הסקר.

חשוב לומר גם שהביקוש להלוואות נדל"ן מסחרי נמצא בהאטה, שכן שיעורי התפוסה של המשרדים נמוכים כעת. זו תופעה בארה"ב אבל היא בהחלט מתרחשת גם בישראל, כאשר מחירי המשרדים צללו ב-8% לפחות בשנה האחרונה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

"נראה שיזמים נזהרים בצורה יוצאת דופן לא להתחיל בפרויקטים חדשים לנוכח ההאטה בביקוש", כתב מייקל ריינולדס, סגן נשיא לאסטרטגיית השקעות בחברת ניהול העושר Glenmede.

כמה הלוואות לבנקים הקטנים לנכסים שאינם מגורים? על פי הפד', הבנקים הקטנים חילקו כ-1.2 טריליון דולר של הלוואות לבתי מלון, מוטלים (מקומות אירוח קטנים) ואחרים לעומת 967 מיליארד דולר לפני מגיפת הקורונה וצריך גם לזכור שיש הרבה הלוואות משרדיות שצריכות להיפרע בשנתיים הקרובות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח? 

מנדי הניג |

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.

מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.

בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.

אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".

הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות

האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.