משבר הבנקים בארה"ב פוגע בבנק לאומי - נחתך כחצי משווי ההחזקה במניות ואלי נשיונל בנקרופ
הבנק הגדול בישראל - בנק לאומי, הפך בשנה שעברה לבעל מניות בוואלי נשיונל בנקורפ VALLEY NATIONAL BANCORP . לאומי מיזג את השלוחה שלו בארה"ב אל ואלי נשניונל כש-90% מהתמורה בגין העסקה שולמה במניות, מה שהעניק ללאומי החזקה של 14.2% בבנק הממוזג. בחודשיים האחרונים, עקב משבר הבנקים האזוריים והקריסה של פירסט ריפבליק, בהמשך לקריסה של SVC מניית ואלי השלימה ירידה של קרוב ל-50% מהשיא. מדובר על הפסד מהשיא של קרוב ל-3 מיליארד שקל לבנק לאומי. אתמול מניית הבנק רשמה ירידה של 20% והיום היא יורדת ב-5% נוספים.
מה קרה?
ואלי נשיונל פרסם תוצאותיו לרבעון הראשון של השנה ביום חמישי שעבר והציג הכנסות של 490 מיליון דולר ורווח למניה של 0.28 דולר, מתחת לצפי האנליסטים להכנסות של 520 מיליון דולר ורווח של 0.3 דולר למניה. למרות הפספוס המניה עלתה ב-5% ביום שלמחרת עקב שמועות על כך שהבנק עשוי להיות זה שירכוש את פירסט ריפבליק שקרס.
אתמול (שני), ביחד עם ההודעה על כך שג'יי פי מורגן הוא יהיה זה שירכוש את הבנק, הוריד סטיב מוס, אנליסט מריימונד ג'יימס, את הדירוג של מניית הבנק מ"קנייה חזקה" ל"תשואת שוק". מוס הדגיש כי החשש העיקרי שלו הוא העלייה בעלויות המימון וההוצאות על הפקדונות שגברו עבור הבנק. הריבית על החוב של הבנק עלתה מ-2.15% בסוף 2022 ל-3.02% ברבעון הראשון של השנה - לטענת מוס קצב גבוה יותר מאשר זה של המתחרים.
ההשפעה על לאומי
מניית הבנק ממשיכה ליפול היום, ביחד עם יתר מניות הבנקים האזוריים, ומדובר על הפסד לא קטן עבור בנק לאומי. בדוחות לאומי בסוף 2022 מניות ואלי נשיונל נרשמו לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, השווי הנוכחי עומד על כמחצית מאותו הסכום. שוויו של כלל בנק ואלי נשיונל עומד כעת על 3.6 מיליארד דולר ועם התקדמות האירועים בגזרת הבנקים בארה"ב, קשה לראות את השווי דווקא עולה.
- בנק ייעודי לסטארטאפים מגייס 225 מיליון דולר, ביניהם מפיטר ת'יל
- בנק SVB דורש מהרשויות בארה"ב לקבל בחזרה 1.9 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אתמול, לאחר ההודעה על רכישת FRC, אמר מנכ"ל ג'יי פי מורגן - ג'יימי דיימון: "יש מספר קטן של בנקים שלקחו סיכונים כאלה, יכול להיות שיש עוד אחד קטן אבל זה (הרכישה) די פותר את הכל. החלק הזה של המשבר הסתיים". על פי המצב בשוק אנו מבינים שהמצב כנראה רחוק מלהסתיים, בעיקר כאשר פקטור משמעותי בקריסות בנקים הוא פאניקה, שנראה שכעת משתוללת בוול סטריט.
כאשר שמועה מתחילה "לרוץ" בנוגע לאי יכולת של בנק כזה או אחר לעמוד בהתחייבויות שלו או בגל משיכות, קשה להחזיר את הגלגל לאחור וזה בדיוק מה שראינו בכל הקריסות האחרונות. פירסט ריפבליק דיווח בדוחות האחרונים שלו על משיכות בהיקף של למעלה מ-70 מיליארד דולר בשלושת החודשים הראשונים של השנה - כ-40% מסך הפקדונות שהחזיק.
מדד הבנקים בת"א עלה היום בשיעור של כ-0.5% ואילו מניית לאומי סיימה את היום בירידה של יותר מ-2.5% כתגובה לירידה במניות ואלי נשיונל, אשר נסחרת כעת באותו מחיר עליו עמדה באוקטובר 2020. מבלי להחשיב את הירידה של הקורונה, מניית ואלי נשיונל מתקרבת כעת לנקודה הנמוכה ביותר שלה מאז שנת 1994.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 8.אוהד 03/05/2023 09:00הגב לתגובה זומכה קטנה בכנף, למרות הפסדי השקעות הבנק עדיין רווחי מאוד עם גידול פסיכי ברווחים בשנה האחרונה ובצפי קדימה
- 7.סטלה קנתה שורט 03/05/2023 06:51הגב לתגובה זוראו הוזהרתם , נשק לכל אזרח ומדינה הקץ מזעזע.
- 6.לא בחרבך ירשת ארץ תיירות הבייבי של כץ ותעשייה אווירית. (ל"ת)סטלה קנתה שורט 03/05/2023 06:50הגב לתגובה זו
- 5.סטלה קנתה שורט 03/05/2023 06:49הגב לתגובה זוההפלגה דור רע מוסת אלים וחסר ישע.
- 4.בושה לחתוך חסכונות ופנסיות גחמות מערכת ארורה (ל"ת)סטלה קנתה שורט 03/05/2023 06:48הגב לתגובה זו
- 3.סטלה קנתה שורט 03/05/2023 06:47הגב לתגובה זומי גורף על גב האזרח התמים ?
- 2.מסכנים 03/05/2023 00:10הגב לתגובה זוהטייקונים ישחטו אתכם
- 1.יכול להפיל גם את מניות הבנקים האחרים. 02/05/2023 23:00הגב לתגובה זויכול להפיל גם את מניות הבנקים האחרים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
