האם טסלה היא המושיעה הגדולה של כדור הארץ?
אלון מאסק מדבר על טסלה כמושיעה של העולם המזהם וכחברה שעושה טוב לכדור הארץ, אבל טסלה ממש לא עומדת בקריטריונים של מובילה בתחום ה-ESG והיא רחוקה מלהפוך את העולם לטוב יותר
אם תשאלו אנשים רבים על חברה מקיימת שתורמת לכדור הארץ אז ודאי שרבים יגידו שחברת טסלה היא כזו. הרי טסלה הביאה לעולם את הרעיון של מכונית חשמלית ובאמת לטסלה היתה תרומה משמעותית לשינוי שוק המכוניות בעולם. טסלה נחשבת לאחת המובילות בתחום ה-ESG שבגדול בוחן את החברות על פי תרומתן לסביבה ולחברה וכן על פי הממשל התאגידי שלהן. התורה הזו התפתחה על רקע המשבר האקלימי הגדול והמתפתח שקיים בכדור הארץ, ועל רקע ההבנה שהשורה התחתונה בדוחות כספיים היא לא הכל. חברות מנסות לשפר את התנהלותן וממקסום רווחים הן גם פועלות למקסום תועלת ורווחה לציבור, לעובדים, לעולם.
אבל האם טסלה אכן חברה מקיימת שתומכת בעולם מקיים ומבטיחה עולם טוב יותר? אז זהו שלא ממש. חשוב לזכור שכדי להיות "מקיים" זה לא רק לייצר רכב שפחות פוגע בסביבה אלא יש להבטיח ניהול של מימדים אחרים בתחום הסביבתי, אבל לא פחות חשוב מכך לדאוג לזכויות עובדים ולנהל את החברה בצורה שהוגנת ללקוחות, לספקים ולמשקיעים שלה.
אז מה הבעיות שאנחנו רואים עם טסלה? מערכות הניהול של טסלה בתחומי הסביבה, חברה וממשל התאגידי הם חלשים ביחס לסקטור שהם נמצאים בו. כמה נקודות לדאגה: בתחום הסביבתי, אחד הנושאים בהם יש לרכבים חשמליים השפעה משמעותית על הסביבה זה בטריות ושימוש בחומרי גלם רבים. אז חוץ מהצהרות, ומספר נתונים על שנה בודדת - טסלה לא ממש מראה שהיא מנהלת את הנושא הסביבתי החשוב הזה.
נושאים כמו צביעה, אבטחה של מחזור, שימוש חוזר, דאגה להוצאה משימוש ברכבים כספית, כרום משושה, קדמיום ועופרת, שימוש בחומרים ממוחזרים, הקטנת השימוש בחומרים מסוכנים, מעקב אחרי מציאת ננו-חלקיקים במוצרים ושימוש מופחת ביסודות אדמה נדירים - כל אלה לא נעשים. ולכן זה לא מפתיע שבנובמבר 2020 טסלה נקנסה ב-14 מיליון דולר על אי ציות ל של מחזור סוללות בגרמניה, למשל. מאז לא נראה שקרה הרבה.
- דירוג מעלה 2025 מראה עלייה חדה בהיקף התרומות ומעורבות גוברת בשיקום חברתי ותעסוקתי
- הערים שייעלמו: איך שינויי אקלים משנים את שוק הנדל"ן העולמי ומה צפוי לקרות בת"א?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום זכויות עובדים גם ניתן לזהות בעיות. בית המשפט הורה לטסלה לשלם לעובד שחור לשעבר כ-3.2 מיליון דולר בגין הטרדה גזעית במפעל בקליפורניה ובדצמבר 2021, מקורות בעיתונות דיווחו ש-6 נשים תבעו את טסלה בטענה לתרבות של הטרדה מינית שכללו נגיעה לא רצויה, והתייחסות עויינת כולל פגיעה בתגמול באלה שהתלוננו. בפברואר האחרון בשנחאי נמחץ למוות פועל ובעקבות זה הבונוסים של העובדים קוצצו.
טסלה גם בצרות בהיבטי ממשל תאגידי. בינואר 2023 הובהר כי רשות ניירות ערך בוחנת את תיפקודה של החברה בתחום הרכב האוטונומי ובפברואר 2023, מנכ"ל טסלה נתבע על ידי בעלי המניות בגין האשמות על הטעייה בנוגע ליכולות של רכבים אוטונומים.
וגם איכות הרכבים תחת ביקורת. רק לאחרונה בוצע ריקול ל-362 אלף מכוניות בארה"ב מחשש לתקלה בתוכנת הנהיגה העצמית. התקלה עלולה לגרום לתאונות בשל חריגה ממגבלות המהירות או כניסה לצמתים באופן בלתי צפוי ומסוכן.
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
ומה עם היחס ללקוחות? החברה הורידה בישראל ובעולם את המחירים שוב ושוב. הורדת מחירים של מוצר שמשתמשים בו למשך שנים מייצר תחושת חוסר הוגנות כלפי הלקוחות שאימצו לראשונה את הרכב. עניין זה עלול ממש לפגוע במכירות עתידיות של הרכב.
הבעיה הגדולה של טסלה שחוסר התנהלות כזאת גורמת לה לאבד את היתרון היחסי שלה אל מול תעשיות הרכב. כך שאולי לפני כמה שנים ראו בה כמושיעה הגדולה לעולם הקיימות וכדור הארץ. כנראה שהיא לא.
- 6.חשמליקו 26/04/2023 22:50הגב לתגובה זובסין לא ידווחו ולא ניתן לקבל נתונים על מפעלי הייצור שם בשום פרמטר שאת בודקת את טסלה ... טסלה מובילה בעולם.. נקודה
- 5.שלום 23/04/2023 19:01הגב לתגובה זוהמון אי דיוקים בעניין איכות הסביבה ורק נושא האפליה הוצג, וגם לא מדויק. טסלה ממחזרת הכי גדולה בתחום הרכב, היא הראשונה שעשתה עור מלאכותי לריפודי הרכב. המפעלים שלה כולם פועלים על אנרגיה סולארית ברובה, וגם כל התהליכים שלה הם הכי יעילים ופחות בזבזניים בכל התעשייה!! טסלה גם דואגת לניצול אנרגיה ירוקה בבתים ובמפעלים אחרים. גם כל מי שפנה אליה לצורך יעול אנרגטי, מאסק יצא מגדרו כדי לספק את המבוקש. טסלה היא החברה הירוקה ביותר מכל תעשיית הרכב, בהרבה לפני מקום שני. ובתעשייה בכלל היא מודל לחיקוי. כדאי שתעשו שיעורי בית טוב לפני כתבה.
- 4.ישר אל 23/04/2023 14:36הגב לתגובה זוטסלה פועלת בהגינות. מחיר של רכב חשמלי צפוי לרדת עם הזמן בזכות שיפורים רבים בתהליכי הייצור וצבר הזמנות שגדל יחד עם התחרות. האם טסלה צריכה להשאיר את המחיר הגבוה כדי שהרוכשים שלה בעבר ירגישו מרוצים. זה אבסורד... ריקול למכוניות טסלה לא היה. עדכון תוכנה אוטומטי זה יש כל הזמן
- 3.סלומון 23/04/2023 14:14הגב לתגובה זולא מדויק בעליל. הנתונים זמינים מאוד בחיפוש קל ברשת. כבר היום חברת רדווד ממחזרת 95% מיסודות המצברים של רכבים חשמליים (בעיקר: ליתיום, קובלט, ניקל ונחושת). טסלה מצהירה שאינה שולחת להטמנה מצברים בכלל!! יותר מכך הם טוענים ש 100% מהמצברים ממוחזרים.
- 2.א 23/04/2023 13:22הגב לתגובה זותהפכו את זה לעברית על סט. טי אסלה . כל מי שקונה את הרכב כשימות יהפוך להיות אסלה שמחרבנים עליה בהצלחה
- 1.לילי 23/04/2023 07:55הגב לתגובה זו40% מהחשמל בגרמניה יוצר באנרגיה גרעינית . כי אין אורניום בגרמניה . יצרו תוכנית לסגור את האנרגיה הגרעינית ולהחליפה בגז . את הייצור באנרגיית פחם לא סגרו , כי מכרות הפחם החום(המזהם ביותר ) נמצאים בגרמניה . את הגז סגרו הרוסים אז הגרמנים החליפו את הגז בפחם חום .
- משה ראשל"צ 23/04/2023 15:08הגב לתגובה זודבילים שהולכים אחרי הקשקוש של רק אנרגיה ירוקה מעבר לאנרגיה ירוקה הוא תהליך איטי מאוד ואת זה הם לא לוקחים בחשבון ואז הם נתקעו עם פחם ברוב טפשותם
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
