וורן באפט
צילום: צילום מסך יוטיוב

באפט חושף: מה סוד ההצלחה של ברקשייר? ומה באמת מדאיג אותו?

אם מישהו חשב לרגע שוורן באפט בן ה-92 מודאג ממצבה העתידי של חברת ההשקעות הענקית שהקים ועדיין מנהל - ברקשייר האת'וויי - מוטב שיחשוב שוב; ניתוח דפוס הפעולות של באפט לאורך השנים מגלה אופטימיות מעוררת השתאות
דור עצמון | (4)

המשקיע המיליארדר וורן באפט אומר שהוא מודאג מכמה דברים, אך ההצלחה של החברה שלו היא לא אחת מהן. כשנשאל אם הוא מודאג מהמסלול של ברקשייר האת'וויי על רקע הרוחות הכלכליות הנוכחיות, מכישלונות בנקאיים ועד לעלייה בריבית, אמר באפט כי "בגיל 92, יש לי דברים אחרים לדאוג מהם... אני מודאג מאיומים גרעיניים. אני מודאג ממגיפה בעתיד, מכל מיני דברים", אמר באפט. "אני אף פעם לא הולך לישון מודאג לגבי ברקשייר ואיך נתמודד עם דבר".

מאז השתלט באפט על ברקשייר האת'וויי ב-1965, החברה גדלה והפכה לאחת מהגדולות בעולם, עם שווי שוק של מעל 707 מיליארד דולר ופורטפוליו של השקעות הכולל בין היתר את Geico, Dairy Queen, Duracell ו-Fruit of the Loom.

לבאפט יש גם היסטוריה מתועדת היטב של אופטימיות - בשנת 2017, מדען נתונים ניתח עשרות שנים של מכתביו השנתיים של באפט לבעלי המניות של ברקשייר, וזיהה עודף של חיוביות בעדכונים של באפט. זה בא לידי ביטוי באסטרטגיות ההשקעה שלו: באפט הוא חסיד ידוע בבחירת השקעות שהוא מאמין בהן, ללא קשר למחירן באותו הרגע, ולנצל את ירידת המניות כדי לקנות עוד חברות שהוא סומך עליהן. כשהמניות יורדות, "הייתי אומר (למשקיעים), אל תסתכלו על השוק מקרוב", אמר באפט ב-2016 בתקופה בה השוק גילה סימנים של חולשה.

האופטימיות שלו נעוצה בתחושת ביטחון עצמי גבוהה במיוחד. "אם הייתי חושב שאני לא אהיה מסוגל לעשות עבודה הגונה בניהול סיכונים, כנראה הייתי נחשב למשוגע לקחת על עצמי את האחריות הזו", אמר באפט.

כאשר באפט נתקל בבעיה מטרידה שנמצאת מחוץ לשליטתו - כמו מלחמה גרעינית או מגיפות עתידיות - הוא מנסה להפחית את הלחץ שלו על ידי התמקדות במצבים ובמשימות שהוא באמת יכול לתקן בעצמו, אמר. "אני מודאג מדברים שאף אחד אחר לא דואג מהם, אבל אני לא יכול לפתור אותם", אמר באפט. "אני לא יכול לפתור מגיפה לכשתתחיל. אבל כל דבר שהוא בר פתרון, אני צריך לחשוב עליו".

באשר לתחושת הביטחון לגבי עתידה של ברקשייר, באפט כבר בחר בפינצטה את המנכ"ל הבא של החברה שלו - ויורשו, גרג אבל (Greg Abel), אמר שהוא לא מתכנן לסטות מהנוסחה המנצחת של באפט. ידוע כי באפט סומך על המנהלים בחברות הפורטפוליו של ברקשייר שיקבלו את ההחלטות העסקיות הנכונות, והוא מצפה מאבל ללכת בעקבותיו. "אני לא נותן לו מעטפה ובתוכה הוראות מה לעשות וכיצד להתנהל בכל סיטואציה", אבל ברקשייר האת'וויי "התברכה במזל גדול" שאבל לוקח את המושכות, אמר באפט.

מניית ברקשייר האת'וויי עלתה ב-4.5% מתחילת השנה למחיר של 323.9 דולר המבטא שווי שוק של 713 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    באפט ומאנגר הם הניגוד של ביזפורטל למשל (ל"ת)
    החזק וקבל ערך 22/04/2023 10:25
    הגב לתגובה זו
  • כגן 23/04/2023 10:45
    הגב לתגובה זו
    לא בגיל כמובן, אלא בתפיסה.
  • 2.
    נראה לא סביר, אבל זה כי באפט מתנגד לפיצולים והמניה 22/04/2023 07:58
    הגב לתגובה זו
    נראה לא סביר, אבל זה כי באפט מתנגד לפיצולים והמניה לא עברה פיצול מעולם אם אני טועה. לסדוק
  • 1.
    תותח (ל"ת)
    אנונימי 21/04/2023 22:49
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.