ליפט מול אובר
צילום: Mariia Shalabaieva on Unsplash

מניית Lyft קופצת לאחר הודעה על רה-ארגון ופיטורי עובדים

צפויה לפטר כ-1,200 עובדים, 30% מכוח האדם, על מנת להביא לחיסכון של כ-50% בעלויות; ליפט מתמודדת מול הענקית אובר שמחזיקה בנתח שוק של כ-75%
דור עצמון |

מניית חברת הנסיעות ​Lyft LYFT INC CL A קופצת לאחר שזו הודיעה על סבב פיטורים גדול במאמץ לצמצם עלויות בכ-50%. מנגד, מניית המתחרה אובר UBER TECHNOLOGIES דווקא יורדת מעט במסחר.

מנכ"ל Lyft, דיוויד רישר, אישר באימייל לעובדים כי החברה "תקטין משמעותית את גודל הצוות כחלק מארגון מחדש כדי להתמקד במתן מענה טוב יותר לצרכים של הנוסעים והנהגים". פרטים על היקף הקיצוצים במשרות לא נחשפו באימייל, אך הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי החברה מתכננת לקצץ לפחות 1,200 משרות, כ-30% מכוח העבודה שלה.

הארגון מחדש הוא אחד המהלכים הראשונים של המנכ"ל החדש דיוויד רישר, שמונה בחודש שעבר להחליף את המייסד השותף לוגן גרין, שיחד עם המייסד והנשיא הנוכחי ג'ון זימר, נסוג מהפעילות היומיומית לאחר יותר יותר מעשור בחברה.

דובר Lyft אכן אמר שהמנכ"ל "הבהיר לחברה שהמיקוד שלו הוא בשיפור החוויה ובמחיר סביר לנוסעים ושיפור הרווחים של הנהגים. כדי לעשות זאת צריך להפחית את העלויות שלנו ולבנות את החברה שלנו כך שההנהלה שלנו תבין טוב יותר את הנוסעים והנהגים. זו החלטה קשה ואנחנו לא מקלים בה ראש. אבל התוצאה תהיה Lyft הרבה יותר חזק ותחרותית".

Lyft שבסיסה בסן פרנסיסקו נדחקה יותר ויותר לשוליים על ידי אובר, שהיוותה כ-75% ממכירות הנסיעות לצרכנים בארה"ב בסוף פברואר, בעוד שלליפט היו כ-25%. אובר נהנתה מהתרחבות למשלוחי מזון ומשקאות, מה שעזר לה לשגשג במהלך המגיפה כשהביקוש לנסיעות משותפות צנח. בינתיים, Lyft התקשתה להתאושש מהמגיפה, והמחסור בנהגים הביא למחירים גבוהים וזמני המתנה ארוכים ללקוחות. המחירים של Lyft גבוהים בכ-31% פר מייל בהשוואה לשנת 2019 בעוד שמחירי Uber גבוהים ב-20%.

אפילו עם החיסכון בעלויות שהקיצוצים במשרות יכולים להניב, אמון המשקיעים ביכולתה של Lyft להתחרות באובר הולך ופוחת. "כולם מצפים שהם ימכרו את החברה", אמר אנליסט בלומברג מנדיפ סינג. "בסביבה הזו, הסיכוי של Lyft - שנמצאת בפיגור גדול מרחורי אובר בשיתוף נסיעות - להפוך את הדברים הוא די עגום", אמר סינג.

הפעם האחרונה שבה הודיעה Lyft על פיטורים הייתה בנובמבר, כשהחברה אמרה שהיא מקצצת 13% מהצוות שלה - כ-700 עובדים. החברה צפתה כי המהלך יחסוך לה בהוצאות וגם ביצעה אותו לאור הנתונים החלשים אך בעיקר בעקבות מיתון שהחברה צופה שיגיע בקרוב לכלכלת ארה"ב.

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית Lyft ירדה ב-6% מתחילת השנה למחיר של 10.4 דולר המבטא שווי שוק של 3.9 מיליארד דולר. לעומתה, מניית המתחרה אובר זינקה ב-22% מתחילת השנה למחיר של 31 דולר המבטא שווי שוק של 62.3 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.