שור וול סטריט עליה
צילום: Istock

ה"אריסטוקרטיות" ב-S&P - האם השקעה במניות דיבידנד היא נכונה?

מדד S&P 500 Dividend Aristocrats, שכולל 65 מניות שהעלו את הדיבידנדים שלהם פר מניה במשך לפחות 25 שנים ברצף, מספק תשואה עודפת על פני זמן, האם עדיף להשקיע במניות דיבידנד על פני מניות של חברות שמבצעות רכישות חוזרות והאם זה הזמן להשקיע?
איציק יצחקי | (14)

מניית 3M היא "אריסטוקרט דיבידנד" - כזאת שמשלמת באופן קבוע דיבידנד גבוה יותר. היא עושה את זה במשך 25 שנים רצופות לפחות. ההערכות מדברות על כך שהדיבידנדים שיחלקו החברות שנכללות במדד S&P 500 אמורים לגדול בכ-5% השנה לעומת 2022, וזאת למרות ההאטה בצמיחה הכלכלית והמשבר הפיננסי שנגרם בעולם הבנקאות. ב-2024, כך נראה, הדיבידנדים של חברות S&P 500 יגדלו ב-4% נוספים. השאלה היא במה יותר שווה להשקיע, במניות דיבידנד כמו 3M או בחברות שמבצעות רכישות חוזרות של מניות?

מצד שני, רוב ה"אריסטוקרטיות" ב-S&P לא הכו את המדד בשנים האחרונות

מניות דיבידנד - תשואה עודפת 

לצד חלוקת דיבידנדים, חברות גם רוכשות מניות של עצמן. בתיאוריה לבעל המניות זו אותה "תרומה". הירידות בבורסה בשנה שעברה הביאו חברות רבות להחלטה לרכוש את המניות של עצמן. נסביר כי רכישה עצמית של מניות מבטאת החלטה של הדירקטוריון להשתמש ביתרות המזומנים כדי לרכוש חלק מהמניות המונפקות שלה עצמה.

ברבעון הראשון של השנה, הדיבידנדים ששולמו על ידי חברות ב-S&P 500 צמחו ב-8% לעומת השנה הקודמת, אבל הרכישות החוזרות של המניות ירדו ב-11% ברבעון השלישי ובעוד 21% ברבעון הרביעי. 

בשנה וחצי האחרונות ענקיות הטק הכריזו על רכישה עצמית הולכת וגדלה. הרכישות נעשות בשוטף, אך לצד העלייה ברכישות מצדם וכך גם מצד חברות הנפט, הרי שחברות רבות - בינוניות-גדולות-ענקיות, הפחיתו או חיסלו את הרכישות העצמיות לגמרי. רכישה עצמית היא הבעת אמון של הנהלת החברה במחיר מניותיה, היא מסר חזק מאוד לשוק והיא גם בפועל משפיעה לטובה על מחיר המניה - דרך הרכישות. היא בעצם החזרת הכסף לחברה-למשקיעים ולכן משווים אותה לחלוקת דיבידנד.  

קיימים מספר מכשולים שמעכבים רכישה חוזרת של מניות, כמו צמיחה חלשה בתזרים המזומנים ואפילו ירידה בחברות רבות דבר שגורם להם להקפיא או לוותר על רכישה עצמית.  חוץ מזה יש גם שאלות מיסיות כשלפני כשנה הוטל מס בארה"ב של 1% על היקף רכישות עצמיות. 

מאז ה-8 במרץ, כאשר החל המשבר הבנקאי, מדד ה-S&P 500 עלה ב-4%, בעיקר על גבן של חברות טכנולוגיה שמשלמות פחות דיבידנדים. מדד S&P 500 Dividend Aristocrats, שכולל 65 מניות שהעלו את הדיבידנדים שלהם פר מניה במשך לפחות 25 שנים ברצף, עלה ב-2% בתקופה זו. לא בטוח שזו תקופה מייצגת, לאורך זמן מדד מניות הדיבידנד מספק תשואה עודפת. אותן 65  חברות, כוללות את 3M עליה כתבנו קודם וגם חברות כמו גו'נסון אנגד ג'ונסון ו- Procter & Gamble, שילמו דיבידנד גבוה יותר לפחות 25 שנה ברציפות.

בגולדמן זאקס טענו השבוע כי "חברות המתמקדות בדיבידנדים ימשיכו להניב ביצועים טובים יותר ממניות הרכישה החוזרות". ככה עולה מבדיקת העבר וזו מסקנתם להמשך.

קיראו עוד ב"גלובל"

זו כנראה שהסיבה שהחברה משקיעה בלא מעט חברות כאלה. היא שמה את כספה על חברות כמו Home Depot HD, המניבה 2.9%; פורד שמניבה 4.8%; Molson Coors Beverage שמחלקת דיבידנד של 2.9%; ולס פארגו שמניבה 2.9%, ופייזר שמניבה 4%.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    רק1 19/04/2023 08:00
    הגב לתגובה זו
    מעל מיליון $
  • נשמע מעט מפוקפק. (ל"ת)
    רז 20/04/2023 12:50
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    צים משלמת מעל 100 אחוז דיבידנד (ל"ת)
    קרן הצבי 18/04/2023 20:37
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יהודה 18/04/2023 17:16
    הגב לתגובה זו
    האם יש קרן סל ישראלית שמשקיעה במדד האריסטוקרטי הזה?? תןדה מראש
  • כן, יש של תכלית (ל"ת)
    יהודה 05/06/2023 19:46
    הגב לתגובה זו
  • רז 18/04/2023 20:59
    הגב לתגובה זו
    Sphd Spyd בהצלחה.
  • 4.
    אין ולא היה כמו מניות ערך. (ל"ת)
    רז 18/04/2023 14:13
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שמואל 18/04/2023 13:03
    הגב לתגובה זו
    מנויות הנקראות אריסטוקרט או מלך, הן מניות שמשלמות דיווידנד רציף לפחות 25 שנה ולפחות חמישים שנה, בהתאמה, תוך הגדלה של תשואת הדיווידנד שנה בשנה. אלו מניות עם הנהלה מעולה ואינן מאכזבות את המשקיעים לאורך תקופה של עשורים. מעבר לכך קיים גם עליית ערך של שער המניה במהלך התקופה. לצורך דוגמא JNJ, מי שהשקיעה 1000$ בראשית שנות 1970, והשקיעה חזרה את הדיווידנד שקיבל שנה בשנה, ברשותו כ- 1500000$. JNJ הנה אחד המוצלחות אך לא היחידה. לעומת זאת HD באותה תקופה נתנה למשקיע קרוב ל- 3000000$. קודם שכותבים תגובה בודקים.
  • אלישע 10/10/2024 17:09
    הגב לתגובה זו
    לא תשואת הדיבידנד גדלה באחוזים, אלא הדיבידנד למניה בערך מוחלט גדל.
  • 2.
    שמואל 18/04/2023 11:12
    הגב לתגובה זו
    ציטוט : "...חוץ מזה יש גם שאלות מיסיות כשלפני..." מה זה "מיסיות" ?
  • לרון 18/04/2023 12:58
    הגב לתגובה זו
    פשוט נושא מס
  • מיסיות -כת מיסיונרית שלוקחת מיסים (ל"ת)
    פרשנדתא 18/04/2023 12:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דעה 18/04/2023 11:00
    הגב לתגובה זו
    מניות שמחלקות 2-3 גם 4 עדיף כבר אג'ח. אם כבר שיעשו סקירה לגבי דיוידנד 8 יהיה יותר מעניין. השמות לא עושים עלי רושם חוץ מפרמיה אדירה שמשלמים על הגודל שלה.
  • רז 18/04/2023 21:02
    הגב לתגובה זו
    צפה למפלה, ידידי. תראה לאיזה תהומות הגיעו מניות שמחלקות סכומים כאלה. T+ vz זה רק על קצה המזלג.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.