הבנקים ממשיכים בעליות לאחר מכירת SVB
נראה כי הבנקים שירדו לאחר קריסתם של בנק סיליקון ואלי וקרדיט סוויס ממשיכים במגמה החיובית.
יותר משבועיים עברו מאז הקריסה של הסיליקון ואלי בנק (SVB) וכעת, לאחר שהרשויות בארצות הברית הודיעו כי בנק פירסט סיטיזנס, ירכוש את הפיקדונות וההתחייבויות של סיליקון ואלי בנק, ציבור המשקיעים מתחיל להירגע. גם המשקיעים וגם בעלי הפיקדונות בבנקים חששו אז שמא קריסתם של שני הבנקים תתפשט לעוד בנקים ותצית מגמה ולכן התחילו למכור בבהלה ולמשוך את פיקדונותיהם מכל בנק שיש לגביו ספק אפילו קטן.
פירסט סיטיזנס (First Citizens) ירכוש 72 מיליארד דולר של נכסים מהבנק, תמורת הנחה של 16.5 מיליארד דולר ובנוסף הוחלט כי 90 מיליארד דולר של ניירות ערך יישארו בכינוס נכסים. "ה-FDIC קיבל זכויות להגדלת הון במניות פירסט סיטיזנס, עם שווי פוטנציאלי של עד 500 מיליון דולר", נמסר באמצעות ה-FDIC.
"גל הרגיעה לאחר המשבר גורם למניות הבנקים להגיב בעליות על רקע התקווה שהתנודתיות, שהרסה את מגזר הבנקאות, נרגעה", אמרה סוזנה סטריטר, ראש מחלקת הכסף והשווקים ב-Hargreaves Lansdown. המכירה מגיעה גם לאחר שלפני שבוע פורסם כי הבנקים הגדולים החליטו להפקיד אצל פירסט רפובליק 30 מיליארד דולר, על מנת לתמוך בו ולספק לו נזילות ושקרדיט סוויס נרכשת על ידי UBS ובעצם ממשיכה את המגמה בסקטור הבנקאות ומחזירה לאט לאט את הביטחון בו.
"קריסת הבנקים בארה"ב והידרדרות השוק במהלך השבוע האחרון הגיעו לשיאם בעסקת חירום למכירת קרדיט סוויס לבנק המתחרה השוויצרי UBS ב-19 במרץ. למרות שמוקדם מדי לדעת אם זה ישיב את אמון השוק, המצב הנוכחי עדיין נראה שונה מאוד מזה שקדם למשבר הפיננסי של 2008", כך אמר סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר.
- חברות הביטוח וכרטיסי האשראי יוכלו להיות "בנקים קטנים" - המלצות הצוות הבין משרדי
- מי יציל את העו"ש שלכם ומה הריבית שתקבלו על היתרה בחשבון?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדבריו, התפתחויות אלו מתרחשות על רקע עליית ריבית והידוק מוניטרי, וכתוצאה מכך תנאים פיננסיים קשים יותר שגרמו למשקיעים להיות זהירים. עם זאת, היום, בניגוד למשבר ב-2008 לבנקים יש עתודות הון גדולות יותר, במיוחד לבנקים הגדולים ביותר, שבהם דרישות ההון הוגדלו באופן משמעותי לאחר 2008. מעבר לכך, יש להם פחות חשיפה למשכנתאות סאב-פריים ולנדל"ן מסחרי, הרגולציה תוגברה, והרגולטורים הפיקו לקחים על החשיבות של פעולה מהירה ונחרצת.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
