יהודה מורגנשטרן
צילום: ניר קידר

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון: "עלות התחדשות כל המבנים הישנים עומדת על 7 מיליארד שקל"

המשנה ליועמ"שית - "עולם היטלי השבחה הוא מערב פרוע שיגיע לפסיקה של בית משפט העליון"; מנכ"ל מנהל התכנון - "ניסע במטרו בעוד עשור"; מנהל רמ"י - "על מנת לעודד את היזמים לגשת למכרזים הצענו דחיה ופריסה של התשלומים"

דור עצמון | (4)

"לא קשה לראות שאני חרדי, אבל אני אמון בתפקידי לדאוג למדיניות הדיור של כלל הציבור במדינת ישראל. אני לא חושב שגם השר דואג רק לחרדים, נהפוך הוא. אולי בעת הזו כדאי שהחברה הישראלית תבין שאין הבדל בינינו, כי לא נגיע לשום מקום אם נמשיך כך", כך אמר יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון בכנס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן.

על השאלה מה האירוע שיגרום למדינה לתקצב חיזוק מבנים אמר כי "אנחנו בעולם של משאבים מוגבלים, אם היה לנו כסף להכל היינו פותרים הרבה בעיות במדינה. המנכ"ל הקודם עבד על דו"ח בנושא רעידות אדמה ופתרון של התחדשות עירונית, שמצא כי יש כ-30 אלף יח"ד שצריכות לעבור חיזוק, כאשר העלות ליחידה היא כ-650 אלף שקל, אם מחשבים את התוספת לבניינים ההערכה היא תקציב של 7 מיליארד שקל - זה הרבה מעבר ליכולת של משרדי".

לדבריו, "בתכנית העבודה הגדלנו את התקציב לחיזוק מבנים ונראה בעתיד את התוצאה של צעד זה, אבל כשהאוצר והמדינה מקבלת החלטות בעולם של משאב מוגבל, 7 מיליארד זה המון וזו לא החלטה שנמצאת בידי משרדי. נציג בקרוב הצעה לממשלה שתכלול מיליארדי שקלים לטובת כך. אני לא חושב שבפריפריה הססמית הפתרון הוא התחדשות עירונית מבלי להביא כסף (קרקע או מיסוי). המדינה צריכה להכניס את היד לכיס ולגייס את כל הממשלה לדבר הזה עם תכנית לעשור, כאשר יוקצו מיליארד או שניים לכל שנה לטובת כך".

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד כרמית יוליס אמרה כי "בשנתיים האחרונות עשינו כמעט את כל החקיקה האפשרית בתחום ההתחדשות העירונית. בסוף אנחנו יושבים על המקום הכי רגיש שמצד אחד יש בו את הצורך לפתור את משבר הדיור לצד העובדה שהרבה פעמים האוכלוסיות שאנו מתמודדים איתן הן חלשות וזה מערב שיקולים חברתיים. החקיקה מוצאת את האיזונים הרלוונטיים. נתקלנו בהמון מקרים בהם דיירים לא מבינים על מה הם חותמים ומפה הולכים להסדרה שתגיד מה חייב להיות בעסקה. לכאורה מדובר על פרטים אלמנטריים שלא יחדשו שום דבר ליזמים, אבל במקביל תהיה שם התייחסות מיוחדת שדייר שצריך לחתום על העסקה צריך להיות לידו עורך דין שיסביר לו מה המהות ועל מה הוא חותם". 

בהתייחסות לפלונטר של היטלי ההשבחה בקרב הרשויות, אומרת יוליס, כי היא בטוחה שהנושא יגיע לבית המשפט העליון. לדבריה, "עולם היטלי ההשבחה הוא סוג של מערב פרוע. החוק מאוד ארכאי וקשה להלביש עליו את המציאות המתפתחת של תמ"א 38 והעסקאות מורכבות של ההתחדשות העירונית. אין ספק שהחוק לא לקח זאת בחשבון. הדבר מוביל 'לבית חרושת' שתמיד מייצר עמדות לגבי היטלי השבחה. יש חוסר וודאות גדול בין רשויות. מדובר על מס כבד ומשמעותי. בחוות הדעת שהוצאנו רצינו להביא אמות מידה אבל מדובר על מאות מיליונים וזה יגיע לפסיקה של בית משפט עליון".

רפי אלמליח מנכ"ל מנהל התכנון, אמר בכנס כי "הובלנו תהליכים מאוד משמעותיים של קיצור הליכים - אישרנו השנה 60 אלף יח"ד בהתחדשות עירונית. זה שיא כל הזמנים וגם הרשות להתחדשות עירונית מגיעה  לה שאפו. בעניין המטרו יש לנו את תמ"א 70 שנמצאת בסיום התהליך. אנחנו לא מדברים על 500 אלף יח"ד שיצאו לשוק מחר בבוקר, חלק נכבד יהיו בקרבת תחנות מטרו, חלקם יהיה ניתן לקדם לפני כן.  150 אלף יח"ד ניתן יהיה בשלבים עד שהמטרו יגיע, גם הרכבת הקלה תיתן מענה ביניים - הכל תלוי בזמינות הקרקע כל תחנה עם התנאים שלה". 

ינקי קווינט מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, התייחס לסוגיית הקרקע המשלימה "במסגרת חוק ההסדרים האוצר ניסה לצמצם את שיעור הקרקע המשלימה ואנחנו התנגדנו. אנו חושבים שזה נכון שיהיה את האיזון והאוצר עדיין לא ויתר. המסקנות מהפיילוט שהחל לפני שנתיים עדיין לא הוסקו".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

"אנו מקדמים כיום פיילוט במספר ערים לתכנון מחדש של מרכזי הערים -  בינוי – פינוי – בינוי ופיצוי , כלומר פינוי התושבים תמורת פיצוי נאות ולאחר מכן שיווק הקרקע מחדש לטובת פינוי בינוי. הדבר יצריך חקיקה אך זה ייתן מענה גם לאוכלוסייה הוותיקה וגם לחידוש מרכז העיר - זה ייתן פתרון לכל צרה שלא תבוא. התהליך מקודם גם על ידי הרשות להתחדשות העירונית". על תוכנית מחיר מטרה אמר כי "צריך לתת הטבה גדולה יותר בפריפריה ומצומצמת יותר במרכז. רואים מכרזים שנכשלים, אין ערך קרקע, הוצאות הפיתוח לוקחות את הכל וקשה יותר לתת הנחה גבוהה.  במשרד השיכון הסכימו לתת סבסוד כדי שהמכרזים יצליחו וגם לתת את ההנחה, אך ההנחות צריכות להיות סבירות. רואים את המגמה והשינויים אצל הקבלנים עצמם שמעריכים את מחירי הדירות כשהם ימכרו".

עו"ד אלעזר במברגר, יו"ר הרשות להתחדשות עירונית, אמר כי "אנחנו על סף קידום החלטת ממשלה שבה נביא תוכנית משמעותית לפריפריה שהולכת בעקבות אותן המלצות שפרסמנו יחד עם משרד השיכון, דו"ח של ועדה ממשלתית, משרד הביטחון, מנהל התכנון וכל השחקנים הממשלתיים שניסחו את קידום ההתחדשות בפריפריה. לעשות את מה שהיה צריך לעשות מזמן - מיפוי של כל הערים בסיכון סיסמי מוגבר בשלב הראשון. מיפוי - לזהות את מתחמי פינוי בינוי הכי קרובים לכלכליות ולתכנן אותן בתכנון מפורט של פינוי בינוי ולגבות את זה במהלך ממשלתי של כסף, של תקציב מדינה שמאפשר להם כלכליות".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    התחדשות עירונית 28/03/2023 09:04
    הגב לתגובה זו
    וגב כלכלי איתן כמובן, בתור השקעה בסיכון גבוה.יותר מידי פרוייקטים נתקעים בגלל פשיטת רגל קבלנים, או שבכלל ברח עם הכסף, בעיות וליקויי בניה חמורים, ושלא לדבר על רעידת אדמה שעלולה להסתיים באסון הרבה יותר גדול מהפל קל...
  • 3.
    ינקלה 28/03/2023 07:50
    הגב לתגובה זו
    בעצם היותו חרדי, הוא קודם כל מחוייב לרבנים, להלכה ולדין תורה. מכאן נובעת הבעיה.
  • 2.
    אלי וילנ 28/03/2023 07:36
    הגב לתגובה זו
    שר חרדי אומר בניה רק לחרדים. יהוא אליו רב יגיד לו מה לעשות והוא לא רק ישכח כל מה שהוא הבטיח פה אלא יעשה הףוך בפול גז
  • 1.
    ג'ניפר 28/03/2023 04:23
    הגב לתגובה זו
    אם כל כך "אכפת" לכם מאזרחי ישראל איך תסביר מאות אזרחים מיעוטי יכולת נכים ששירתו בצבא שהצביעו לממשלה שלכם קיבלו צווי פינוי מדירות ציבוריות להיכן נכה או אם חד הורית אמורים ללכת???? הדיירים האלה עם תעודות זכאות לקבלת דיור ציבורי.
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%.