דיווח: UBS מסכים לרכוש את קרדיט סוויס ב-2 מיליארד דולר, בתמורה לנזילות של 100 מיליארד דולר מהבנק המרכזי בשוויץ
עדכון ל-18:58: פייננשל טיימס מדווח שבנק UBS מוכן לשלם 2 מיליארד דולר תמורת בנק קרדיט סוויס, כאשר הבנק המרכזי של שוויץ, SNB יספק בתמורה לכך עד 100 מיליארד דולר נזילות ל-UBS, למקרה של ריצה אל הבנק גם לאחר הרכישה. ההצעה החדשה של UBS נותנת בעצם מחיר של 0.5 פרנק שוויצרי לבעלי המניות של קרדיט סוויס, במקום 0.25 בהצעה הקודמת. עם זאת, עדיין מדובר על דיסקאונט של 73% לעומת מחיר הסגירה האחרון.
עדכון ל-17:38: על פי דיווח בבלומברג, המדינה שוקלת ברצינות הלאמה - מלאה או חלקית - של הבנק הקורס, במקום רכישת הבנק ע"י UBS, שהציע לקנות את הבנק ב-1 מיליארד דולר בלבד, דיסקאונט של 87% על שווי מניית הבנק ביום שישי בוול סטריט
עדכון ל-14:39: גורמים בקרדיט סוויס דוחים את ההצעה ומקורבים לבנק אומרים שהבנק "מאמין שההצעה נמוכה מדי ותפגע בבעלי מניות ובעובדים שדחו את המניות", כך על פי בלומברג.
האם הבנק השוויצרי המתחרה UBS, ייהנה מהשלל וישתלט על הבנק הקורס קרדיט סוויס CREDIT SUISSE GROUP - בנק UBS הגיש הצעה לרכוש את המתחרה קרדיט סוויס תמורת 1 מיליארד דולר, לעומת השווי של הבנק בשוק, של 8.556 מיליארד דולר.
- הבנקים האזוריים מקשים על קבלת הלוואות וגם יחתכו את הבונוסים ב-20%
- דוחות קרדיט סוויס חושפים: 68 מיליארד דולר נמשכו ברבעון הראשון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי דיווח בפייננשל טיימס, קרדיט סוויס תימכר בזול מאוד: 0.25 פרנקים שוויצרים למניה במניות של בנק UBS לעומת 1.86 פרנק שוויצרי, מחיר הסגירה ביום שישי האחרון, כלומר דיסקאונט של 87% על המחיר של מניית קרדיט סוויס. בפייננשל טיימס גם אומרים שהרשויות בשוויץ מתכננות לשנות את החוק במדינה כדי לעקוף את ההצבעה של בעלי המניות, ובכך לקצר את הזמן המינימאלי הנדרש של 6 שבועות כדי לבצע רכישה כזו.
אמנם הבנק המרכזי של שוויץ אמר שיספק נזילות לקרדיט סוויס בהיקף של 54 מיליארד דולר, אבל זה לא סיפק את המשקיעים, שמשכו ממנו בשבוע האחרון סכומים בהיקף די דומה.
החשש במערכת הבנקאית בעולם הוא מ'ריצה אל הבנק' - שאנשים ירוצו לבנק כדי לנסות לקבל לפחות חלק מהכסף שלהם. כאשר המציאות היא 'רגילה' הכל בסדר, הציבור מפקיד את הכסף, הבנקים מזיזים אותו מחשבון לחשבון ומניעים את הכלכלה. אבל כשהאמון בבנקים נשבר - הסכנה גדולה. האמת היא שזו הסיבה המקורית שהבנקים המרכזיים בעולם בכלל הוקמו, אי שם בתחילת המאה ה-20, אחרי קריסת בנקים בארה"ב, כשלא היה 'מבוגר אחראי' שיזרים נזילות ויספק לבנקים אפשרות לתת כסף ללקוחות. לבנקים היו הררי נכסים, אבל לא היה להם מספיק כסף מזומן ולכן הם קרסו. הרעיון הוא שכאשר תהיה ריצה את הבנק אז הבנק המרכזי של המדינה יזרים כסף לאותו בנק וכך יסייע לו להרגיע את הלקוחות. ברגע שהאמון יחזור - הכל יבוא על מקומו בשלום.
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
צריך גם לומר - בנק קרדיט סוויס סובל ממשבר של יותר מעשור. בעצם הוא בקריסה איטית מאז משבר הסאב פריים ב-2008. מניית הבנק איבדה מאז אותם ימים ב-90%, כשאחד מאלה שהפסידו שם הרבה מאוד הוא נוחי דנקנר, דרך אי.די.בי, שהוביל להפסדים גדולים, שגרמו לנפילת הקונצרן הישראלי הגדול של אותם ימים.
- 4.ועדיין מעט מול אחרים 19/03/2023 19:54הגב לתגובה זובעיקר במט״ח…הבנתי היום שהבנק ממונף חזק על חברות כושלות
- 3.לילי 19/03/2023 16:08הגב לתגובה זוהיום לא רצים מטלפון בדך לעבודה בלחיצה מוציאים את הכסף . השוק לא ירגע . כל חשש קטן או גדול אמת או שקר מקפיץ ביום את כל הלקוחות . זה יכל לקרות לכל בנק . תלוי במר שמועתי .
- 2.סוחר זקן 19/03/2023 15:31הגב לתגובה זומחר תתחיל ריצה לבנק לפחות CS ואני חושב מי שיש לו מניות בשוק חייב למכור מחר בלי לימיט 2008 חוזר יותר גרוע
- יריב 19/03/2023 15:55הגב לתגובה זותמכר בזול ליוביאס ונגמרה הבעיה. הפד הזרים יותר מ 300 מיליארד נזילות למערכת. נגמרה הבעיה.
- 1.התחילה המפולת למכור הכול דחוף בהול (ל"ת)סוחר זקן 19/03/2023 14:17הגב לתגובה זו
- רואים לך, אמיר (ל"ת)גילאון 19/03/2023 15:19הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.

